Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Friday, January 19, 2007

سخنی جدی با مهاجرهای آینده: گلوبال وارمینگ چه ربطی به مهاجرت شما دارد؟

در چند هفته اخیر:

ونکوور چندین بار با طوفان های شدید دست و پنجه نرم کرد و نتیجه آن دفن شدن چندباره شهر در زیر برف، شکستن درختان متعدد و سقوط آن بر روی خانه ها و اتومبیل ها، سیل در جاده ها، قطع برق دهها هزار خانه، راه افتادن زمین، هزار ها تصادف اتومبیل کوچک و دهها تصادف منجر به جرح در شهری که همواره به داشتن هوایی ملایم و دلپذیر در 365 روز سال مشهور بود و آرامش آن زبانزد.

در مرکز اروپا سیل های متعدد براه افتاد. در این میان چند شهر آلمان – از جمله هامبورگ – با بسته شدن راهها و خرابی خانه ها و قطع خدمات شهری روبرو شدند.

طوفان در اروپا بهمراه بادهایی با سرعت 190 کیلومتر در ساعت در کشورهای مثل آلمان، انگلستان، فرانسه و هلند نزدیک به 30 نفر را کشت. این طوفان باعث تخریب تاسیسات برق، فرو افتادن درختان بر روی خانه ها و معابر، مختل شدن شبکه حمل و نقل و لغو صدها برنامه پرواز هواپیما ها و حرکت کشتی ها و حتی قطار ها شد! بنحوی که راه آهن برلین – که یکی از مهمترین ایستگاههای قطار در خاک اروپاست بکلی تعطیل گردید. این طوفان رو به شرق اروپا در حرکت است.

یخبندان شدید در کالیفرنیا منجر به از بین رفتن هزاران تن محصول مرکبات باغهای این ایالت آمریکا شد.

و این داستان ادامه دارد... اما چرا؟

با گرمتر شدن روزبروز هوا – که دلیلش را به چندین عامل نسبت می دهند و هنوز هیچ کس نمی تواند بطور 100% ثابت کند تقصیر کدامشان است – قطب ها در حال ذوب شدن و از بین رفتن هستند. قطب ها و مدار استوا در دو سوی کره زمین – در اقیانوس اطلس و نیز اقیانوس آرام- سیستم های شوفاژ مانندی ایجاد کرده بودند که اکنون در حال ازبین رفتن هستند.

مهمترین جریان های آبی تاثیر گذار بر آمریکای شمالی در اقیانوس اطلس گلف استریم Gulf Stream (جریان آب گرم) و لابرادور Labrador (جریان آب سرد) هستند و در اقیانوس آرام بنام های نورث پاثیفیک دریفت North Pacific Drift (جریان آب گرم) و آلاسکا کارنت Alaska Current (جریان آب سرد) خوانده می شوند.

با توجه به اینکه جریان های آبی ایکه از استوا بالا می آیند در جهت عقربه ساعت حرکت می کنند، در طول ده هزار سال گذشته با آوردن گرمای منطقه استوایی به حاشیه شمالی و غرب اروپا (در اقیانوس اطلس) و غرب کانادا (در اقیانوس آرام)، مسول ملایم شدن زمستان های این نواحی بوده اند. جریان های آبی سردی که از قطب ها رو به پایین حرکت می کنند برخلاف جهت عقربه های ساعت حرکت می کنند و مسول زمستانهای خشن و سرد در نواحی آتلانتیک کانادا و سواحل شرقی روسیه هستند.

با آب شدن تدریجی قطب ها این سیستم در حال از بین رفتن است. یعنی زمستان های شمال و غرب اروپا و مناطق غربی کانادا – خصوصا بریتیش کلمبیا و شهر ونکوور- در حال خشن تر و شدیدتر شدن هستند و زمستان های نواحی شرقی کانادا در حال ملایم تر شدن می باشند.

ونکوور در خلال چند دهسال آینده شاهد صدها طوفان دیگر خواهد بود و بوران و بارش های شدید برف کم کم اعتبار چندین ساله این شهر را در داشتن هوایی ملایم و دلپذیر از بین خواهند برد. بنادر شرقی کانادا نیز سابقه بدنامی ناشی از زمستان شدید و برف های چند متری خود را از دست خواهند داد.

نتیجه نهایی این تحول ملایم شدن زمستان ها در شرق و شدید تر شدنشان در غرب کاناداست. اما این مشکل اصلی نیست، مشکل واقعی در این است که این تغییر بطور ملایم و پیوسته پیش نخواهد رفت و تا مستقر شدن وضعیت جدید شاهد طوفان های شدید و بوران های متعدد و سیل و تند باد های مخرب متعددی خواهیم بود که می تواند جان و مال و زندگی شما را به خطر بیاندازد و بسیاری از برنامه هایتان را بهم بریزد و زندگی را بکام شما تلخ کند. طبعا هر چه محل زندگی شما به یکی از این دو اقیانوس نزدیکتر باشد، بیشتر شاهد و درگیر این بلایایی طبیعی خواهد بود و بیشتر از این بابت صدمه خواهید خورد.

طبق معمول همیشه، آنچه در این وبلاگ نوشته می شود صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و این شما هستید که تصمیم گیرنده نهایی در مورد محل آینده زندگی تان در کانادا خواهید بود اما شاید با دانستن این نکات بخواهید در این انتخاب دقت بیشتری کنید. یادتان باشد بعد از جا افتادن در یک شهر، انتقال زندگی تان به شهری دیگر بسیار هزینه بر و دشوار خواهد بود.

برای دیدن نقشه جریانات آبی در کره زمین به این لینک مراجعه کنید

ضمنا اگر کنجکاو هستید بدانید ماحصل گلوبال وارمینگ در خاور میانه چه خواهد بود باید گفت به خشکی و کم آبی و گرمای این مناطق اضافه خواهد شد و هر چند بواسطه جذر و مد های آب هوایی بارش برف در بعضی سالها بیش از سابق خواهد بود اما در مجموع این گرمای تدریخی کل منطقه را به سمت وضعیت جدیدی بسیار خشک و کم آب تر و آفتابی تر خواهد برد.

روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 10:49 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Wednesday, January 17, 2007

راه اندازی RSS Feed

دوستان علاقه مند به استفاده از RSS Reader ها می توانند از این به بعد با استفاده از این آدرس

http://tehrantonian.blogspot.com/atom.xml

مستقیما محتوای صفحه اصلی وبلاگ تهرانتویی را را مشاهده کنند و در موقع آپدیت شدن وبلاگ فورا از این موضوع مطلع شوند. این لینک را در ستون سمت راست وبلاگ نیز خواهید دید.

برای نصب برنامه رایگان خواندن فرمت RSS می توانید به این لینک مراجعه کنید.

RSS Reader

روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 11:23 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Tuesday, January 16, 2007

هزینه های زندگی در کانادا (قسمت هفتم)

لوازم منزل (تخت خواب، سویس اتاق خواب، سرویس نشیمن، ...)

اولین و مهمترین فاکتور این است چقدر می خواهید در این مورد خرج کنید؟ با هزار دلار می شود یک آپارتمان یک خوابه را مجهز به اثاث اولیه و ضروری کرد، با دویست هزار دلار هم می شود اینکار کرد.

نکته ابعاد و اندازه جایی است که در بدو ورود اجاره کرده اید و بدیهی است که نباید اثاث را متر نکرده بخرید و بعد راه رفت آمدتان در واحد مسکونی مختل شود.

از این عامل اولیه که بگذریم نوبت می رسد به دسته بندی فروشنده ها.

فروشنده های درجه سه

آگهی های این فروشنده ها را می توانید در روزنامه های رایگانی که در ایستگاه های مترو توزیع می شود (یا جعبه آنها را سر بعضی چهار راه را می بینید) پیدا کنید. غالب آنها در خیابان کندی بین سنت کلر تا لارنس هستند و جنس ارزان – و کم کیفیت - می فروشند و می شود با هزار دلار سرویس خواب و سرویس مبل نشیمن و میز و صندلی ناهار خوری خرید.

در صورت استفاده مناسب از آنها، غالبا تا دو سه سال کار می کنند، بنابراین اگر می خواهید علی الحساب در بدو ورود به کانادا روی زمین ننشینید – یا نخوابید- و در عین حال خیلی هم بودجه نگذارید، انتخاب خوبی هستند.

فروشنده های درجه دو

این فروشگاهها زنجیره ای هستند و از صبح تا شب دارند توی تلویزیون خودشان را تکه تکه می کنند و دم به دقیقه حراج می گذارند و پیشنهاد فروش اقساطی یا پرداخت با تاخیر یکساله می دهند (که البته اگر تازه وارد کانادا شده باشید سابقه اعتباری ندارید و شامل حال شما نمی شود). جنس اثاث آنها خوب و قابل استفاده و با دوام است و براحتی دهسال کار می کند (البته اگر بچه آتش پاره خرابکار در منزل نداشته باشید!) و قیمت آنها وحشتناک نیست و با سه چهار هزار دلار می توانید یک آپارتمان یک خوابه را به تمام اثاث تجهیز کنید. ضمنا شاید بخورید به این برنامه های ویژه سالانه شان و یک تلویزیون صفحه بزرگ سونی یا پاناسونیک یا شارپ مجانی و یا دی وی دی پلیر یا ... همراه خریدتان دریافت کنید!

این ها آدرس وب سایت این فروشگاههای زنجیره ای هستند (آدرس شعب فروشگاههایشان را می توانید در سایتشان پیدا کنید):

The Brick

Leons

Bad Boys

IKEA


فروشنده های درجه یک

این فروشنده ها هم زنجیره ای هستند و در سطح شهر چندین شعبه دارند (معمولا در مراکز خرید بزرگ). کیفیت اثاث آنها ممتاز است و قیمتشان هم بالاست. برای یک آپارتمان یک خوابه می توانید براحتی ده هزار دلار خرج کنید! البته کیفیت خدمات بعد از فروش آنها خوب است.

The Bay

Sears

این فروشگاهها شعب ارزانتر هم دارند که به Outlet Store مشهورند و کارشان فروش اجناس زخمی یا خارج از تولید یا لنگه به لنگه ایست که در فروشگاههای اصلی شان مانده و حالا با تخفیف زیاد عرضه می شوند. خریداران این اجناس معمولا هیچ تضمین خاصی در مورد کیفیت اجناس خریداری شده ندارند و باید از نظر روانی هم با لنگه به لنگه بودن اثاث منزل مشکلی نداشته باشند.


فروشنده های درجه یک با تشدید!

این فروشگاهها هم زنجیره ای هستند – با تعداد شعب خیلی کم. در واقع بوتیک اثاثیه هستند و هزینه خرید از آنها مرز خاصی ندارد و می تواند برای یک خانه سه خوابه تا دویست هزار دلار هم برسد. هر چند خیلی بعید است شما خیال داشته باشید همان هفته اول از این خرج ها بکنید، معهذا جهت اطلاع لینک های مربوطه را در اینجا می آوریم:

DeBoers

Ethan Allen

بدلیل تنوع زیاد نمونه ها و وسعت حوزه قیمتی آنها امکان بررسی زیرتر آنها وجود ندارد. لطفا خودتان با مراجعه به وبسایت های مربوطه حساب و کتاب لازم را با در نظر گرفتن مالیات 14 درصدی روی قیمت خرید و هزینه حمل – بسته به فروشنده می تواند از 0 دلار تا 200 دلار روی دست شما خرج بگذارد – انجام دهید.

در قسمت بعدی نگاهی داریم به لوازم برقی منزل.

روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 4:53 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Thursday, January 04, 2007

سرمای آبکی و مهاجر تازه وارد خوش شانس

زمستان سرد و جدی تورنتو به برکت گلوبال وارمینگ به مسخره بازی تبدیل شده و امروز مثل بهاره و هوا لطیف و ملایم است و اداره هواشناسی گفته شاید امشب باران بباره. این در حالیست که زمستان در ایران به شدت ادامه داره و در هفته گذشته خیلی از شهرستان ها به زیر منفی 20 درجه رفته بودند.

سال پیش در این روز هوا منفی 22 درجه و سوز منفی 28 درجه بود. سال پیشترش منفی 18 بود و سوز منفی 24 در این میان جان مهاجر های تازه واردی که در این یکی دو هفته وارد کانادا شده اند و باید تازه فاز گیج بازی و گم شدن در خیابان و گشتن دنبال ساختمان های دولتی برای درخواست سینکارت و امتحان آیین نامه و ... بروند نجات پیدا کرده و بی خبر از اینکه چی باید باشه و بجاش چی هست برای خودشون می گردند و حیرت کرده اند که پس این زمستانی که ما رو اینقدر ازش ترسوندن کو؟

واقعیت این است که هیچ کس نمی داند این زمستان کجا رفته. خیلی ها خوشحال هستند که روزها که باید سرکار بروند مجبور به تحمل سوز شدید نیستند. خیلی دیگر شاکی هستند که برنامه اسکی آخر هفته شان از بین رفته و نمی دانند باید آخر هفته های زمستان را چکار کنند.

14 تا پیست اسکی در تورنتو و در حومه آن – تا شعاع یکساعت رانندگی – هست که همگی بدلیل نبودن برف بسته هستند.

البته هنوز در آغاز زمستان هستیم و این جذر ممکن است مد هم داشته باشد و سرما بازگردد. اگر تازه به شهر تشریف آورده اید و هنوز لباس زمستانی نخریده اید این ایام حراج در حراج، بهترین زمان برای خرید حداقل مایحتاج زمستانه شماست.

در نهایت این جذر و مد های آب و هوایی منجر به خشک تر شدن خاورمیانه – به درجه بیابان برهوت مطلق- و بی زمستان شدن کانادا منتهی خواهد شد. البته این گرمای تدریجی فرایندی است که از 12 هزار سال پیش در پایان دوره یخبندان آغاز شده و الان دارد به اوج خود نزدیک می شود.

یک مثال ساده:

حتما تا بحال به تخت جمشید و پرسپولیس در استان فارس رفته اید و یا تصاویر آن را دیده اید. شاید از خود پرسیده باشید چرا باید هخامنشی ها پایتخت تشریفاتی خود را وسط یک صحرای بی آب و علف بسازند؟ اصولا کدام آدم عاقلی در نبود تکنولوژی آبرسانی و انرژی برق و امکانات کنترل درجه حرارت در ساختمان می آید و وسط بیابان پایتخت می زند؟

پاسخ این است که در 2500 سال پیش که این گروه پرسپولیس را در این محل بنیاد کردند، این منطقه سبز و خرم با نهر های متعدد آب و رودخانه های سرشار و بارش باران و برف و رویش گل و سبزه بود و امکان چرای دام فراوان و کشاورزی ممکن و زمستان هایی کوتاه و پر بارش داشت. اما به تدریج در طی چند قرن این گرمای تدریجی خشکسالی و از بین رفتن گیاهان و رشد بیابان را به همراه آورد و این منطقه کم کم ارزش سکونتی خود را از دست داد و تبدیل شد به این صحرایی که امروز در آن واقع شده.

روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 10:07 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................