Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Wednesday, February 11, 2004

نکاتی پیرامون خرید اتومبیل دست دوم

دوستانی که به تازگی به کانادا می آیند و مایل به خرید اتومبیل هستند غالبا فاقد سابقه اعتباری – کردیت هیستوری- کافی برای خرید اتومبیل نو به روش اقساطی هستند و مجبور می شوند هزینه خرید را نقدا بپردازند. در بدو ورود به کانادا، از آنجاکه دلار همراه، باید پاسخگوی هزینه های زندگی و جستجوی کار نیز باشد، خرید اتومبیل نو – که گارانتی فنی کارخانه را به همراه دارد- برای اکثریت مهاجران مقدور نیست و به بازار خودرو های دست دوم روی می آورند. در این بازار، مثل تمام نقاط دنیا، خطر خریدن اتومبیل معیوب و ناسالم وجود دارد و صرفنظر از اینکه کلاهبرداری ای در کار باشد یا خیر، احتمال خرید خودروی که بزودی هزینه تعمیرات اساسی را به صاحب جدیدش تحمیل کند، همیشه وجود خواهد داشت. در اینجا نگاهی داریم به چند نکته مهم که رعایت آنها می تواند خطر این مشکل را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

1. از خرید اتومبیل از فروشندگانی که خود را ماشین فروش معرفی می کنند ولی دفتر و نمایشگاه اتومبیل ندارند احتراز کنید: ممکن است خودروی دزدی – با سند جعلی- بخرید و طبق قانون بعد از ثابت شدن دزدی بودن خودرو پلیس آنرا از شما پس می گیرد و به صاحبش بازمی گرداند و به دردسر برای پس گرفتن پولتان خواهید افتاد. این جور خودرو ممکن است حتی گواهی ایمنی استاندارد هم گرفته باشند ولی این مدرک به هیچ عنوان تضمین کننده سلامت فنی ماشین برای مدت معینی از عمر آینده آن نیست. دستکاری شده بودن کیلومتر شمار – ادومتر- هم یکی دیگر از راههای متداول کلاهبرداری در این جور معاملات است. ممکن است علیه خودرو قرار وثیقه صادر شده باشد و به دلیلی – مثلا ورشکستی شرکتی که این اتومبیل به آن تعلق داشته - بنا به حکم قضایی خودرو مصادره شده باشد و در صورت خریدن آن بعد از مدتی خودرو را از شما بگیرند. ممکن است خودرو تصادفی بوده باشد و بازسازی ظاهری ناقصی برای فروش آن انجام شده باشد. خلاصه اینکه انواع کلاهبرداری هایی موقع خرید و فروش خودروی دست دوم که در ایران متداول بوده اینجا هم می تواند پیش بیاید. البته قانون و ضوابط و کنترل دقیقی بر این امر اعمال می شود ولی قانون همیشه مواظب همه چیز نیست و هشیاری شما مهمترین روش محافظت از پول شماست. با مراجعه به سایت اتحادیه دلال های اتومبیل های دست دوم انتاریو می توانید در مورد معتبر بودن فروشنده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

VIN#
2. شماره سریال اتومبیل (وی آی ان) را چک کنید. خودرو هایی هستند که بدلیل تصادف شدید از دور خارج شده اند و بعدا توسط صافکار بازسازی شده اند و این ایراد توسط فروشنده مخفی نگاهداشته شده است. برای چک کردن این امر باید با یکی از آژانس های ثبت خودرو تماس بگیرید.

Lien
3. از فروشنده بخواهید کتبا اعلام کند که هیچ گونه قرار وثیقه ای علیه خودرو صادر نشده است.

Mechanical Inspection
4. خودروی مورد معامله را به بازدید فنی ببرید. غالب خریداران در بردن وسیله برای بازدید فنی مستقل کوتاهی می کنند و یا اصلا اینکار را انجام نمی دهند و یا به نظر مکانیک مورد اعتماد دلال کفایت می کنند. چک کنید که اتومبیل قابل استفاده باشد – و- نیازی به تعمیر اساسی در آینده نزدیک نداشته باشد.
نکته: وقتی به دنبال نظر مکانیک مستقل هستید چیزی راجع به نظر مکانیک دلال به او نگویید تا بدون هیچ ذهنیت قبلی مستقلا نظر کارشناسی خود را اعلام کند. یادتان باشد که اگر مکانیک مستقل اشکالات اتومبیل را به شما اعلام کند و با این وجود شما آنرا بخرید، هر گونه هزینه بعدی از بابت این اشکالات به عهده خودتان خواهد بود حتی اگر موقع خروج از پارکینگ نمایشگاه اتومبیلتان خراب شود.

Warranty
5. در صورتیکه بنا به ادعای فروشنده، خودرو دارای تضمین باشد – از هر نوع و مدل ضمانت- از او بخواهید کتبا این امر را اعلام کند و به شما تحویل دهد. چنانکه بعدا مشکلی پیش بیاید، اثبات تقلب در این مورد بدون داشتن سند کتبی کاری بسیار مشکل خواهد بود.

Deposit
6. هنگامیکه قراری را امضاء می کنید و مبلغی را نیز برای ودیعه می سپارید، غالبا فرجه و فرصتی برای تغییر در تصمیم و انصراف شما از خرید در نظر گرفته نمی شود و هر چند ممکن است دلال در این مورد با شما همکاری کند و ودیعه را عودت دهد، در غالب موارد این مبلغ غیر قابل بازگشت به حساب می آید.

7. یادتان باشد که در صورت بروز ناراحتی و مشکل از بابت خرید اتومبیل در آینده، شما هم از نظر قانونی، به عنوان شخصی بالغ که باید بداند چه می کند و مسوولیت اعمالش را بپذیرد، مسوول هستید و در صورت بروز مشکلات قانونی، بطور کامل مبرا و بی گناه نخواهید بود.

Mechanic’s Trade Certificate Number
8. یادتان باشد فروشنده خودرو فقط یک دلال است و لزوما از مکانیک اتومبیل سررشته چندانی ندارد. اگر مایل هستید به گزارش مکانیک نمایشگاه بسنده کنید، از فروشنده بخواهید این گزارش را مو به مو و کتبا تایید کند و مکانیک مورد نظر زیر – ضمن قید شماره گواهی تجاری اش – زیر آنرا امضاء کند.

در مورد روش خریدن خودروی دست دوم نیز انشاالله در آینده بررسی خواهیم کرد.

موفق باشید




Link to this log     لینک به این نوشته - 10:56 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................