Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Friday, February 27, 2004

چی بخوریم؟ از کجا بخریم؟ کجا زندگی کنیم؟

دامنه بحث در این مورد بحدی وسیع است که اگر شما بعد از دو تا سه دهه زندگی در تهران نمی توانید به یک نتیجه گیری جامع و کلی که پاسخگوی همه افراد با سلایق و علایق مختلف باشد، برسید، تکلیف مهاجر تازه از راه رسیده به شهری که از نظر تنوع قومی و نژادی و تبع آن گستردگی طیف خوراک و پوشاک و محلیت ده بار مفصل تر از فضای تهران است، دیگر معلوم است!

در مورد اینکه کجا برای پیدا کردن منزل اجاره ای توصیه می شوند قبلا صحبت کرده ایم. نورث یورک و اسکاربارو و مارکام و میسی ساگا و ... همگی تنها اسم نواحی مختلف تورنتوی بزرگ (جی تی ای) هستند و در درونشان دهها محله با درجات تناسب کم و زیاد و خوب وجود دارد. مهمترین نکته برای مهاجر تازه وارد دسترسی راحت به مترو (یا ساب وی) است زیرا سریعترین و راحت ترین وسیله تردد در تورنتو است خصوصا برای هفته ها و شاید ماههای اول که ماشین ندارید. نقاط پیشنهادی در لاگ قبلی همگی دسترسی نسبتا راحت به ساب وی دارند و در عین حال آپارتمان های اجاره ای خوبی هم دارند.

من پیشنهاد خود را دادم. حق انتخاب، مثل همیشه، با شماست.

اسامی فروشگاههای مناسب برای خرید مواد خوراکی و لوازم مصرفی منزل (مثل صابون و خمیردندان و مایع ظرفشویی و لامپ و...) را هم قبلا توصیه کرده ام. در این فروشگاهها هم گوشت با ذبح عادی می فروشند هم ذبح حلال و هم کوشر و غالبا آنهایی که به محله های مورد علاقه ایرانی ها نزدیک هستند (مثل منطقه دان میلز و شپرد و همینطور خیابان یانگ از نقاطع ایستگاه متروی نورث یورک سنتر تا چهار راه یانگ و استیلز – که حدود سه چهار کیلومتر طول دارد) فروشگاهها مقداری از فضای قفسه ها را به ترشیجات و نان های مورد علاقه ایرانی اختصاص می دهند که در این میان نان ها (نظیر نان بربری و سنگک و لواش و شیرمال و قندی ) در خود تورنتو یا حومه آن پخته می شود و اغلب بقیه آنها وارداتی هستند.

کالباس و سوسیس در تورنتو دهها نوع و مدل دارد و اگر یکسال تمام وقت بگذارید باز هم نمی رسید همه را امتحان کنید. ضمنا انواع زیادی پنیر از نوع لیقوان و تبریز گرفته تا خوشمزه ترین پنیرهای هلندی و فرانسوی در بسته بندی های مختلف و اندازه های گوناگون وجود دارند. تخم مرغ در دو رنگ سفید و محلی و در سایز بندی های کوچک، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ در بسته بندی های شش و دوازده تایی عرضه می شوند. دهها نوع بستنی و کیک و شکلات و چیپس و پفک و پاستیل و چندین مدل نوشابه گازدار و بدون گاز با ترکیباتی از آب میوه و یا بدون آنها را هم به این مجموعه اضافه کنید. کره وشیر و ماست هم در اندازه های و مدل های مختلف هستند و ظرف مدت کوتاهی مجموعه دلخواه خود را پیدا و انتخاب خواهید کرد و برنامه خرید برای آشپزخانه شکل خواهد گرفت.

پس نه تنها امکان آشنایی با منوی مواد خوراکی موجود در تورنتو را دارید که حتی می توانید مواد اولیه لازم برای پخت غذاهای باب میل ذایقه ایرانی ها را نیز نظیر آش و کوکوی سبزی و خورش های مختلف، خریداری کنید و یا اگر ترجیح می دهید آنها را آماده بخرید تعدا قابل ملاحظه ای فروشگاه غذای آماده ایرانی مشتمل بر انواع خورش و پلو و بستنی زعفرانی و دوغ و کباب و ... وجود دارند که البته در مقایسه با غذای خانگی هم گرانتر هستند و هم چاق کننده تر.

رستوران های ایرانی متعددی هم در سطح شهر وجود دارند و از کله پاچه و حلیم گرفته تا کشک بادمجان و میرزاقاسمی و انواع چلوکباب و پلو خورش را سرو می کنند.

قیمت گوشت و مرغ مشابه هزینه آنها در تهران است (با تبدیل به دلار کانادا) و مثل همه نقاط دنیا محصولات پروتینی گرانترین بخش لیست خرید را تشکیل می دهند. طیف کاملی از حبوبات به شکل بسته بندی شده و تمیز و حاضر و یا کنسروهای عالی پخته و ساده و یا با سس و رب موجودند. کنسرو ماهی تن از 60 سنت به بالاست و معمولا کیفیت آنها خوب و مشابه هم است. رب گوجه فرنگی هم به شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارد و در بسیاری از موارد استفاده از سس پاستا (که حاوی سیرکبابی یا سبزیجات معطر هم باشد) همان کار را انجام می دهد.
آب لوله کشی شهری قابل شرب است و طبق آمار اداره هایدرو (سازمان آب و برق) هر 40 ثانیه یکبار از نظر کیفیت بهداشتی چک می شود. بعضی های بنا به علاقه شخصی از پارچ های دارای فیلتر قابل تعویض استفاده می کنند و بعضی نیز فیلتر های مخصوصی که مستقیما سر شیر آشپزخانه نصب می شوند ترجیح می دهند. البته دهها مارک آب معدنی با گاز و بدون گاز و با املاح اضافه و بدون آنها در اندازه های کوچک و متوسط و بزرگ هم وجود دارد و بسیار ارزان هستند.
با یک برآورد ساده برای یک نفر محاسبه هزینه خرید مواد خوراکی معادل 150$ در ماه می تواند خیلی خوب باشد. این هزینه برای دو نفر به 250$ و به ازای هر نفر بیشتر اضافه کردن 50 تا 80 دلار می تواند خوب باشد. غذای آماده بیرون منزل اگر از فروشگاه خریداری شود در حدود 2 برابر و اگر در رستوران صرف شود لااقل 3 برابر هزینه تهیه آن در منزل خواهد بود.

مواظب باشید اضافه وزن پیدا نکنید چون شیرینی و کیک و شکلات هم فراوان است هم ارزان و هم خیلی خوشمزه!



Link to this log     لینک به این نوشته - 1:36 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Thursday, February 26, 2004

روز اول ورود به کانادا کجا اقامت کنید؟

همه می دانند که اگر بشود لااقل یکی دو هفته ای را پیش دوست و آشنایی بمانند خیلی خوب است. هم وقت دارند دنبال خانه بگردند هم فرصت دارند برای گرفتن سینکارت – کارت بیمه اجتماعی (ربطی به بیمه درمانی ندارند و در واقع شماره ملی شما محسوب می شود و بواسطه آن اجازه کار خواهید داشت)، اقدام کنند.

اما اگر کسی را نداشتید که در این مدت پیشش بمانید چه؟
آن وقت باید محلی برای اقامت با قیمت مناسب پیدا کنید تا در این مدت به آنجا بروید. یادتان باشد قیمت مناسب یعنی جای کوچک – که برای شما که با چند چمدان میایید کانادا کوچکتر هم بنظر خواهد آمد- و در هتل – یا مهمانخانه ای نه چندان پر ستاره.

نکته این است که مکان اقامت شما داخل شهر و به مترو نزدیک باشد و تمیز و مرتب باشد. هزینه ای که باید در نظر بگیرید بین هفته ای 250$ تا 400$ خواهد بود (یادتان باشد که مالیات هم باید روی آن پرداخت کنید که باید هزینه را در 1.15 ضرب کنید.)

بعضی از مهمانخانه ها پیشنهاد صبحانه در عوض هزینه اضافه را هم می کنند. شما خودتان می توانید با هزینه کمتر از دو دلار در روز صبحانه بخورید پس اگر هزینه زیادی پیشنهاد می کنند و می توانید آنرا نگیرید، از پذیرش هزینه اضافی امتناع کنید.

اگر برای صبحانه فردا صبح و حتی ناهار فردایتان مقداری خوراکی به شکل بیسکویت و کنسرو آورده باشید که مجبور نخواهید شد همان سر شب خرد و خسته به خرید بروید. توصیه می کنم تا پیدا کردن فروشگاههای بزرگ توی شهر نظیر
No Frills, Food Basics, IGA
و بعد از نظر درجه بندی هزینه با حدود 15% قیمت بیشتر
Loblaw's, Dominion
از خرید بیشتر از خوراک مورد نیاز 3 وعده پرهیز کنید. در تهران ما عادت به خرید از بقالی و سوپر مارکت های فسقلی داشتیم – که خودشان فکر می کردند خیلی بزرگ و جامع هستند. در تورنتو این نوع بقالی ها گرانفروش هستند و در حدود 20 تا 30% گرانتر از سوپر مارکت های بزرگ از شما پول می گیرند.

یادتان باشد که آپارتمان های اجاره ای معمولا سر ماه خالی می شوند، اما الان که دولت و بانکها تسهیلات خرید خانه را زیاد کرده اند عده کثیری به سوی خرید آپارتمان رفته اند و آپارتمان های اجاره ای شدیدا روی دست شرکت های اجاره دار مانده اند و بهمین دلیل ممکن است بهتر با شما راه بیایند و وسط ماه هم با شما قرارداد اجاره ببندند.

بطور روتین شرکتهای اجاره دار از شما یک نامه از محل کار می خواهند که در آن حقوق شما ذکر شده باشد. که با توجه به اینکه شما تازه آمده اید و دسترسی به چنین نامه ای ندارید می توانید پیشنهاد کنید که کرایه شش ماه از پیش بدهید و تا جاییکه من شنیده ام 99% آنها موافقت می کنند(خصوصا در این شرایط پیدا نشدن مستاجر). بعدا هم که موقع تمدید قرارداد شش ماهه شد یک نگاهی به دیگر ساختمان های اجاره ای داشته باشید و شاید بتوانید مکان بزرگتری یا مجتمعی با امکانات بیشتری را با همین قیمت یا ارزانتر پیدا کنید. یادتان باشد حسن شهرت و خوشنامی در کانادا هسته مرکزی موفقیت شماست و شرکت صاحب ملک بعدی با مدیریت ملک قبلی برای تحقیق در مورد شما تماس خواهد گرفت پس سعی کنید ارتباط خوب و مثبتی را با ایشان حفظ کنید.

ضمنا با توجه به اینکه شما حداقل و طبق پرونده مهاجرتی تان برای مهاجرت تک نفری (10500$) و برای مهاجرت دو نفری (12500$) با خود پول آورده اید باید بتوانید اجاره شش ماه را که (برای یک سوییت متشکل از یک فضای زندگی و یک آشپزخانه و یک سرویس دستشویی توالت و حمام حدود 4900$ - با کمی بالا و پایین، و برای یک آپارتمان یک خوابه با همان مشخصات حدود 6000$) خواهد شد، بپردازید.

در طول این شش ماه هم توکل به خدا یاری تان خواهد کرد و شغلی برای پوشش هزینه های زندگی و گذاشتن سنگ بنای آینده تان در کانادا پیدا خواهید کرد.

چند نقطه قابل توصیه برای گشتن بدنبال آپارتمان جهت اجاره عبارتند از:

خیابان دیویس ویل
Davisville Ave
برای دسترسی به این خیابان با متروی خط یانگ به ایستگاه دیویس ویل بروید و بعد از خروج از ایستگاه از تقاطع چراغ دار به سمت شرق تقاطع (تقاطع یانگ و دیویس ویل) بروید. در این خیابان و کوچه پایینی آن چند مجتمع بزرگ ساختمان اجاره ای است که سوییت یک خوابه و دو خوابه های مناسبی دارند و الان تعداد زیادی از آنها خالی مانده اند.

خیابان ارسکین
Erskine Ave
برای دسترسی به این خیابان با متروی خط یانگ به ایستگاه اگلینتون بروید و بعد از خروج از ایستگاه به سمت شمال شرقی چهار راه یانگ و اگلینتون بروید و به سمت شمال بروید و بعد از عبور از دو تقاطع به سر خیابان ارسکین می رسید. در این خیابان – خصوصا ضلع شمالی آن و در فاصله دویست متری از سر کوچه چند مجتمع اجاره ای بزرگ هستند که از نظر ظاهر تمیز و مرتب و از نظر امکانات خوب هستند.

تقاطع خیابان شپرد و خیابان دان میلز
Sheppard and Don Mills
این تقاطع که در کنار آخرین ایستگاه متروی خط شپرد واقع شده در ضلع جنوب شرقی دارای دهها ساختمان مرتفع و متوسط اجاره ای است که صدها واحد از آنها برای اجاره رفتن آمادگی دارند.

موارد ذکر شده همگی در بهترین مکان های شهر برای جستجوی منزل اجاره ای مناسب هستند و ضمن دسترسی به مترو – که مهمترین وسیله نقلیه شهر است- از امنیت و آرامش بهتری نسبت به محله های شرقی یا غربی تورنتو برخوردارند.

و اما این نشانی ها و تلفن ها از طریق دوستان به من رسیده که برای اسکان موقت چند هفته ای قابل مطالعه هستند و شاید گره ای از کار شما باز کنند. من خودم این محل ها را ندیده ام و اطلاعی در مورد کیفیت سرویس یا مکان آنها ندارم.

توصیه می کنم قبل از حرکت از ایران با کارت تلفن با آنها تماس بگیرید و آدرس دقیق و قیمت دقیق اتاق یک تخته یا دو تخته و امکانات هر اتاق و داشتن و یا نداشتن جا را با آنها چک کنید. اگر هم نشد بیایید توی فرودگاه پیرسون تورنتو و از آنجا زنگ بزنید و چک کنید و بعد یک تاکسی بگیرید و آدرس را بدهید به تاکسی. اگر پنج شش چمدان باخود بیاورید دیگر توی تاکسی جا نخواهند شد و موقع خروج از درب به مسوول ایستاده در کنار درب بگویید که نیاز به یک ون ( بر وزن من) دارید و از او بخواهید برایتان یک ون صدا کند. هزینه تاکسی طبق آخرین آمار حول و حوش 35$ و هزینه ون در حدود 60$ می شود:

BAY Hotel,
650 Bay Street,
Toronto, On, M5G 1M8
Tel: 4169718383
Rate $250/week.

2011 Dundas Street West
Tel: 4165368824
Rate $19.95/night

Broadview/Queen
Tel: 4164664289
Rate $100/week

Gladstone Hotel
Tel: 4165314635
Rate $105/week or $35/day


موفق باشید


Link to this log     لینک به این نوشته - 12:16 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Friday, February 20, 2004

این ویکند تو شهر چه خبره؟

این هفته نمایشگاه بین المللی اتومبیل کانادا تا روز یکشنبه ادامه داره و تا سال آینده هم تکرار نمیشه پس اگر علاقه مند هستید، برنامه ای بگذارید و برای بازدید بروید. گاهی تخفیف های ویژه ای مخصوص نمایشگاه از طرف تولید کننده های خودرو به مشتریان داده می شود که ممکن است چند هزار دلار از قیمت بازار پایینتر باشد و یا درصد بهره خیلی پایینتری بگیرید و در مجموع مقدار قابل ملاحظه ای به نفع شما شود. ضمنا قرعه کشی هایی هم دارند و بعد از نمایشگاه ممکن است برنده اتومبیل صفر کیلومتربشوید و یا لوازم یدکی و یا کوپن تخفیف خرید لوازم و سرویس خودرو بگیرید. ضمنا هر اتومبیلی را که مایل به سوارشدن و تست درایو آن هستید می توانید برایش همانجا فرم پرکنید و وقت تست بگیرید. (اینجور مواقع معمولا بعد از تست هم بشما هدایایی می دهند مثل نقشه راههای انتاریو و یا سایه بان و سرسوییچ و ماگ و ...) خلاصه بعدا نگید این تهرانتویی نگفت ما هم خبر نداشتیم!

دیگه خبری نیست. بنظرم نمایشگاه خودرو یک حق حساب کلانی به شهرداری و دولت انتاریو داده که این ویکند برنامه دندان گیر دیگری نگذارند که همه ملت بروند نمایشگاه.

مواظب این باران یخ زننده (فریزینگ رین) باشید و از اسکی و اسکیت و مهمانی بازی غافل نشوید.

آخر هفته خوبی داشته باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 2:15 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Thursday, February 19, 2004



خبر خوب
اندازه گیری های رشد اقتصادی نشان می دهد که در ماه ژانویه 0.5 درصد رشد اقتصادی در آمریکا اتفاق افتاده است و پیش بینی ها اعتقاد به رشد بیشتر در ماه های آتی دارند.



Link to this log     لینک به این نوشته - 3:07 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Friday, February 13, 2004

این ویکند تو شهر چه خبره؟

بدک نیست این ویکند! خودتون یک نگاهی بکنید:


The Canadian International Autoshow

Metro Toronto Convention Centre
and
SkyDome
نمایشگاه بین المللی خودرو در کانادا
بزرگترین و سرگرم کننده ترین نمایشگاه خودروی کانادا با شرکت تمامی خودرو سازان سرشناس دنیا از اروپا، ژاپن، کره، و آمریکای شمالی از ساعت ده و سی دقیقه صبح امروز جمعه آغاز شده و هر روز سر همین ساعت شروع خواهد شد و تا یکشنبه هفته بعدی (یعنی 22 فوریه) ادامه خواهد داشت. علاقه مندان می توانند از نزدیک خودرو ها را مشاهده و لمس کنند و حتی در بسیاری از آنها بنشینند و امکانات آنها را از نزدیک ببینند بهای بلیط برای بزرگسالان 18$ و با کوپن تخفیف – که می توانید شرایط آنرا در اینجا بیابید، 13$ است. بلیط برای بچه ها هفت تا دوازده سال 7$ و برای بچه های شش ساله و کمتر رایگان است.

Canadian International Food & Beverage Show
International Centre
6900 Airport Rd.
همانطور که دوست خوبمان نادر خبر دادند، نمایشگاه بین المللی غذا و نوشیدنی کانادا در روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ مهندسی شام و نهار مراجعه نمایید.

Interior Design Show
National Trade Centre
and
Exhibition Place
Lakeshore Blvd. نمایشگاه طراحی درون بنا، بزگترین نمایشگاه مخصوص کارشناسان و علاقه مندان به دکوراسیون و فضاسازی و طراحی درونی منازل و دفاتر، امسال در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ده صبح تا هفت عصر در مکان نشنال ترید سنتر برگزار خواهد شد و در روز یکشنبه اگزیبیشن پلیس هم میزبان بخش دیگری از نمایشگاه خواهد بود. بهای بلیط 15$ می باشد.

Valentine's Day
ضمنا این شنبه روز معروف والنتاین هم هست که روز ابراز علاقه عشاق به یکدیگر و ابراز محبت بین دوستان از طریق هدیه گل و شکلات و کادو های گوناگون است و در این روز صدها هزار نفر در دنیا به شخص مورد علاقه شان پیشنهاد ازدواج می دهند.

در مورد تاریخچه آن مختصرا می توان گفت: بنظر می رسد که ریشه جشن گرفتن مهر و محبت در ماه فوریه به قبل از مطرح شدن داستان سنت والنتاین و به زمان روم باستان و مراسم سنتی فرهنگ چند خدایی ایشان باز گردد. اکنون در تاریخچه کلیسای کاتولیک سه قدیس با نام والنتاین یا والنتینوس وجود دارد که همگی در راه تبلیغ دین جان خود را فدا کرده اند. معروف ترین داستانی که درباره این قدیس وجود دارد درمورد کشیشی است که در قرن سوم میلادی و در زمان امپراطور کلادیوس دوم زندگی می کرده که از نظر سرباز گیری برای لشکر کشی های روم در مضیقه بوده و اعتقاد داشته که مردان مجرد – بدلیل نداشتن وابستگی- سربازان بهتری هستند و به همین منظور برای مدت ها ازدواج را در سراسر امپراطوری ممنوع اعلام کرده بود. این ظلم آشکار توسط کشیش والنتین مترود گردیده و او مخفیانه عشاق را به عقد هم در می آورد و این امر ادامه داشت تا اینکه امپراطور از این کارشکنی آگاه شد و دستور به زندان انداختن و قتل وی را صادر کرد. گفته می شود که او در زندان عاشق دختر زندان بان گردید که مرتب به او در حبس سر می زد و گاه بگاه برایش نامه ای می نوشت و آنرا با این عبارت امضاء می کرد:
From your Valentine
و این عبارت اکنون نیز بسیار متداول است و اهدا کننده هدیه پای نامه همراه را با همین جمله امضاء می کند. با متداول شدن جشن محبت در این روز، و با قدرت گرفتن کلیسا در امپراطوری روم، کلیسا تصمیم گرفت برای مسیحی کردن جشن رومی "لوپرکالیا" – جشنی به افتخار فاونوس (خدای باروری) - که در نیمه ماه فوریه برگزار می شد، مردم را تشویق به برگزاری یادبود برای سنت والنتاین کند. در مورد جشن رومی لوپرکالیا می دانیم که در این روز موبدان بز هایی را برای باروری و سگانی را برای تطهیر قربانی می کردند و اطفال قطعاتی از پوست بز را بریده و در خون سگ می خیساندند و سپس در معابر راه می رفتند و آنرا به مردم و گندم زار ها می مالیدند. زنان رومی از این رسم استقبال می کردند چون باور داشتند برخورد این نظر قربانی با بدنشان باعث می شود در سال جاری باروری بهتری داشته باشند. در پایان جشن هم اسامی دختران و پسران مجرد شهر را در دو خمره جداگانه می ریختند و و سپس بطور تصادفی از هر خمره اسمی را بیرون می آوردند و جفت منتخب باید آن سال را با هم مرواده و رفت و آمد می کردند و در بسیاری از موارد نیز امر ازدواج آنها منتهی می گردید.
پاپ گلاسیوس در سال 498 میلادی برای همیشه این جشن را برچید و سیستم قرعه کشی عشق را برانداخت و مردم را موظف به جشن گرفتن روز والنتاین کرد. قدیمی ترین نامه عشقی موجود که در روز والنتاین به رشته تحریر درآمده، در سال 1415 میلادی نوشته شده و مربوط به شارل، دوک اورلیان می شود که در نبرد اجینکورت به اسارت نیروهای انگلیسی در آمد و در مدتی که در زندان معروف برج لندن اسیر بود برای همسرش نوشت.

ویکند خوبی داشته باشید.


Link to this log     لینک به این نوشته - 11:35 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Wednesday, February 11, 2004

نکاتی پیرامون خرید اتومبیل دست دوم

دوستانی که به تازگی به کانادا می آیند و مایل به خرید اتومبیل هستند غالبا فاقد سابقه اعتباری – کردیت هیستوری- کافی برای خرید اتومبیل نو به روش اقساطی هستند و مجبور می شوند هزینه خرید را نقدا بپردازند. در بدو ورود به کانادا، از آنجاکه دلار همراه، باید پاسخگوی هزینه های زندگی و جستجوی کار نیز باشد، خرید اتومبیل نو – که گارانتی فنی کارخانه را به همراه دارد- برای اکثریت مهاجران مقدور نیست و به بازار خودرو های دست دوم روی می آورند. در این بازار، مثل تمام نقاط دنیا، خطر خریدن اتومبیل معیوب و ناسالم وجود دارد و صرفنظر از اینکه کلاهبرداری ای در کار باشد یا خیر، احتمال خرید خودروی که بزودی هزینه تعمیرات اساسی را به صاحب جدیدش تحمیل کند، همیشه وجود خواهد داشت. در اینجا نگاهی داریم به چند نکته مهم که رعایت آنها می تواند خطر این مشکل را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

1. از خرید اتومبیل از فروشندگانی که خود را ماشین فروش معرفی می کنند ولی دفتر و نمایشگاه اتومبیل ندارند احتراز کنید: ممکن است خودروی دزدی – با سند جعلی- بخرید و طبق قانون بعد از ثابت شدن دزدی بودن خودرو پلیس آنرا از شما پس می گیرد و به صاحبش بازمی گرداند و به دردسر برای پس گرفتن پولتان خواهید افتاد. این جور خودرو ممکن است حتی گواهی ایمنی استاندارد هم گرفته باشند ولی این مدرک به هیچ عنوان تضمین کننده سلامت فنی ماشین برای مدت معینی از عمر آینده آن نیست. دستکاری شده بودن کیلومتر شمار – ادومتر- هم یکی دیگر از راههای متداول کلاهبرداری در این جور معاملات است. ممکن است علیه خودرو قرار وثیقه صادر شده باشد و به دلیلی – مثلا ورشکستی شرکتی که این اتومبیل به آن تعلق داشته - بنا به حکم قضایی خودرو مصادره شده باشد و در صورت خریدن آن بعد از مدتی خودرو را از شما بگیرند. ممکن است خودرو تصادفی بوده باشد و بازسازی ظاهری ناقصی برای فروش آن انجام شده باشد. خلاصه اینکه انواع کلاهبرداری هایی موقع خرید و فروش خودروی دست دوم که در ایران متداول بوده اینجا هم می تواند پیش بیاید. البته قانون و ضوابط و کنترل دقیقی بر این امر اعمال می شود ولی قانون همیشه مواظب همه چیز نیست و هشیاری شما مهمترین روش محافظت از پول شماست. با مراجعه به سایت اتحادیه دلال های اتومبیل های دست دوم انتاریو می توانید در مورد معتبر بودن فروشنده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

VIN#
2. شماره سریال اتومبیل (وی آی ان) را چک کنید. خودرو هایی هستند که بدلیل تصادف شدید از دور خارج شده اند و بعدا توسط صافکار بازسازی شده اند و این ایراد توسط فروشنده مخفی نگاهداشته شده است. برای چک کردن این امر باید با یکی از آژانس های ثبت خودرو تماس بگیرید.

Lien
3. از فروشنده بخواهید کتبا اعلام کند که هیچ گونه قرار وثیقه ای علیه خودرو صادر نشده است.

Mechanical Inspection
4. خودروی مورد معامله را به بازدید فنی ببرید. غالب خریداران در بردن وسیله برای بازدید فنی مستقل کوتاهی می کنند و یا اصلا اینکار را انجام نمی دهند و یا به نظر مکانیک مورد اعتماد دلال کفایت می کنند. چک کنید که اتومبیل قابل استفاده باشد – و- نیازی به تعمیر اساسی در آینده نزدیک نداشته باشد.
نکته: وقتی به دنبال نظر مکانیک مستقل هستید چیزی راجع به نظر مکانیک دلال به او نگویید تا بدون هیچ ذهنیت قبلی مستقلا نظر کارشناسی خود را اعلام کند. یادتان باشد که اگر مکانیک مستقل اشکالات اتومبیل را به شما اعلام کند و با این وجود شما آنرا بخرید، هر گونه هزینه بعدی از بابت این اشکالات به عهده خودتان خواهد بود حتی اگر موقع خروج از پارکینگ نمایشگاه اتومبیلتان خراب شود.

Warranty
5. در صورتیکه بنا به ادعای فروشنده، خودرو دارای تضمین باشد – از هر نوع و مدل ضمانت- از او بخواهید کتبا این امر را اعلام کند و به شما تحویل دهد. چنانکه بعدا مشکلی پیش بیاید، اثبات تقلب در این مورد بدون داشتن سند کتبی کاری بسیار مشکل خواهد بود.

Deposit
6. هنگامیکه قراری را امضاء می کنید و مبلغی را نیز برای ودیعه می سپارید، غالبا فرجه و فرصتی برای تغییر در تصمیم و انصراف شما از خرید در نظر گرفته نمی شود و هر چند ممکن است دلال در این مورد با شما همکاری کند و ودیعه را عودت دهد، در غالب موارد این مبلغ غیر قابل بازگشت به حساب می آید.

7. یادتان باشد که در صورت بروز ناراحتی و مشکل از بابت خرید اتومبیل در آینده، شما هم از نظر قانونی، به عنوان شخصی بالغ که باید بداند چه می کند و مسوولیت اعمالش را بپذیرد، مسوول هستید و در صورت بروز مشکلات قانونی، بطور کامل مبرا و بی گناه نخواهید بود.

Mechanic’s Trade Certificate Number
8. یادتان باشد فروشنده خودرو فقط یک دلال است و لزوما از مکانیک اتومبیل سررشته چندانی ندارد. اگر مایل هستید به گزارش مکانیک نمایشگاه بسنده کنید، از فروشنده بخواهید این گزارش را مو به مو و کتبا تایید کند و مکانیک مورد نظر زیر – ضمن قید شماره گواهی تجاری اش – زیر آنرا امضاء کند.

در مورد روش خریدن خودروی دست دوم نیز انشاالله در آینده بررسی خواهیم کرد.

موفق باشید




Link to this log     لینک به این نوشته - 10:56 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Thursday, February 05, 2004

تغییرات کوچک در ستون سمت چپ وبلاگ

بازدیدکنندگان وبلاگ از این پس می توانند با مراجعه به ستون سمت چپ از آخرین اخبار موجود در مورد:
- درجه هوا و وضعیت هوای تورنتو (البته در فرودگاه پیرسون)،
- نرخ تبدیل دلار آمریکا به دلار کانادا،
- وضعیت مهمترین شاخص های بازار سهام و اوراق بهادار (در آمریکای شمالی)،
- گزارش آخرین ویروس های شناخته شده کامپیوتری و برنامه های کشف و پاکسازی و توصیه های فنی از طرف شرکت سیمانتک (سازنده نرم افزار معروف ضد ویروس نورتن)،
- لیست منتخب اتومبیل های دست دوم انتاریو (برای ارایه حدود قیمت به آن دسته از علاقه مندانی که از ایران درمورد قیمت اتومبیل های دست دوم از طریق ایمیل جویای اطلاعات هستند).

این مجموعه در حال رشد و بهسازی است و امیدوارم مورد استقبال دوستان بازدید کننده قرار گیرد.

شاد و پیروز باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 11:46 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Tuesday, February 03, 2004



Ctrl+Alt+Delete

دیوید بردلی، در پنج دقیقه برنامه عملکردی نوشت که سالهای سال – به برکت اشکالات متعدد سیستم عامل داس و نسخه های اولیه ویندوز- جزو اولین آموزش های کاربران کامپیوتر های شخصی قرار گرفت. او که اکنون 55 سال دارد جمعه این هفته، بعد از 28.5 سال همکاری با آی بی ام، بازنشسته میشود.
او که در سال 1975 به این شرکت ملحق گردید، تا سال 1980 به یکی از دوازده کارشناسی تبدیل شد که به اتفاق بزرگترین انقلاب کامپیوتری دهه هشتاد را بنیان نهادند: اختراع کامپیوتر شخصی (پی سی).
بردلی برای ساختن میانبری جهت خارج کردن دستگاه از وضعیت بهم ریختگی سیستم عامل ترکیب معروف سه کلیدی خروج اضطراری را ساخت و این ترکیب شهرت جهانی پیدا کرد.

روز خوش



Link to this log     لینک به این نوشته - 10:55 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان


پیتزای بدون نان و پیتزا با نان سویا

استقبال زیاد مردم آمریکای شمالی از برنامه های رژیم غذایی دارای حداقل هیدارت های کربن (فارسی اش: برنامه های غذایی ایکه در آنها مصرف غلات (گندم و جو و ...)، برنج، سیب زمینی، و شکر و هرگونه محصول و مشتقات آنها به حداقل ممکن می رسد) و به تبع آن حرکت بازار مواد غذایی مطابق با ذایقه مصرف کنندگان باعث ابتکارات روزافزون در صنایع غذایی آمریکای شمالی گردیده و بعد از ساندویچ های عرضه شده توسط ساب وی بنام (اتکینز رپ) که از نان های نازک با سبوس استفاده می کنند، حالا نوبت رسیده به پیتزای بدون نان و پیتزای با نان سویا.

در مورد اینکه هیدرات های کربن با بدن ما چه می کنند و چه بلایی به سر میزان انسولین خون انسانها می آورند بحث مفصل و با سابقه ای در جریان است که می توانید اطلاعات بیشتر را در این لینک بیابید.

سالم و شاد باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 4:01 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................