Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Friday, April 22, 2005



سربازی کوچک در مصاف فقر

کلوپ امپراطوری، Empire Club، قدیمی ترین و بزرگترین جایگاه گردهمایی سران سیاسی، اقتصادی و علمی کانادا و مهمانان برجسته خارجی و یکی از مهمترین تالارهای گفتمان رهبران این کشور محسوب می گردد.

این جایگاه دیروز میزبان سخنرانی مهمانی متفاوت بود. دختر بچه ای 9 ساله از وینیپگ که جوانترین سخنران این تالار در یکصد سال گذشته بشمار می آمد: هانا تایلور- بنیانگزار گروه مبارزه با فقر و بی خانمانی LadyBug (خاله سوسکه) – که بدون هیچ تشویش و دستپاچگی براحتی به جایگاه رفت و بیش از دویست نفر شنونده را محسور کلمات ساده ولی پرمعنا و تاثیرگذار خود کرد.

انجمن خیریه LadyBug که با اهتمام هانا – در سن هفت سالگی - و به کمک والدینش و بعدا پشتیبانی مدرسه او و پیوستن افراد سرشناس دیگر به جمع حامیان این حرکت، راه اندازی گردید، تا کنون موفق به جمع آوری بیش از 200000$ کمک مالی و مقادیر قابل ملاحظه ای لباس و خوراک برای افراد بیخانمان – Homeless- شده است.

هانا از سن پنجسالگی نسبت به افراد بیخانمان کنجکاو بود و در مورد علت خیابان خوابی و وضعیت آشفته ایشان از والدین و معلم خود سوال می کرد و سرانجام تصمیم گرفت کاری برای بهبود وضع این گروه انجام دهد و ایده اش را با بزرگتر ها درمیان گذاشت. والدینش هرگز باور نمی کردند که هانا در این مورد با چنین جدیتی پیگیر ایده اش شود.

او می گوید: "... مردم می توانند پول یا غذا یا لباس – حتی لباس نو- کمک کنند. اما اگر امکانش را ندارند لااقل با این عده مهربان باشند. با بیخانمان ها می شود بهتر رفتار کرد. اگر نمی خواهید – یا نمی توانید- به ایشان کمک کنید، لااقل لبخندی به لب آنها بیاورید..."

او تعریف می کند که در مقابل بیخانمانی توقف کرده تا تمام پول خرد های کیفش را به او بدهد و بدون اینکه متوجه بشود در همین حین سنجاق سینه اش که بشکل خاله سوسکه است در لیوان اعانه آن بیخانمان افتاده. بعد از راه افتادن او و والدینش، آن بیخانمان متوجه ماجرا می شود و بدنبال آنها راه می افتد تا سنجاق را پس بدهد. هانا از او اسمش را می پرسد و بیخانمان به گریه می افتد. تا کنون کسی آنقدر به او توجه نکرده بود که نامش را بپرسد.

دیروز هانا بعد از سخنرانی بهمراه والدینش برای پیدا کردن و دیدار این دوست قدیمی براه افتادند.

زنده باد.


Link to this log     لینک به این نوشته - 10:19 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Monday, April 18, 2005

اخبار خوش برای متقاضیان ویزای تحصیلی و نیز متقاضیان مهاجرت والدین به کانادا

طبق طرحی که وزیر مهاجرت و امور شهروندی دولت لیبرال آماده بردن به پارلمان کرده است، تسهیلاتی جهت تسریع مهاجرت والدین و نیز پدربزرگ و مادربزرگ ها درنظر گرفته می شود. این قانون ضمنا امکان کار کردن دانشجویان خارجی را در زمان تحصیل، آسانتر می کند.

این طرح در ادامه در نظر دارد از طریق افزایش بودجه و نیروی انسانی، پروسه citizenship را از 24 ماه به 12 ماه کاهش دهد. ضمنا شرط سنی معافیت از امتحان متقاضیان مسن امتحان شهروندی از 60 سال به 55 سال کاهش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که این طرح هیچ تسهیل یا تسریع ویژه ای برای مهاجران سایر انواع مهاجرت در نظر ندارد و حتی ممکن است کمبود نیروی انسانی اولیه بواسطه تسریع این طرح - بدون آمادگی وزارتخانه از بابت نیروی انسانی زبده - موجب کندتر شدن بقیه مهاجرتها شود.

هر چند دولت لیبرال هر گونه ارتباط بین این طرح را با خودشیرینی احتیاطی جهت انتخابات مجدد در بهار آینده را رد می کند، مطرح شدن این تسهیلات که برای اقتصاد کانادا نفع روشنی ندارد از سوی دولتی که سابقه طولانی در اهمال و کندی پروسه مهاجرت و "درآوردن پدر مهاجران" دارد بسیار مشکوک است.

البته باید توجه داشت که متقاضی مهاجرت بدلیل نداشتن حق رای به هیچ درد دولت بحران زده لیبرال نمی خورد در حالیکه بسیاری از تازه سیتیزن ها – که می توانند رای بدهند – در حال اقدام برای مهاجرت والدین خود هستند.

همچنین دادن اجازه کار- در خارج از محل تحصیل- به دانشجویان باعث افزایش متقاضیان تحصیل می شود و دانشگاهها را که – طبق پیش بینی های قبلی تهرانتویی - با شروع دوره توسعه اقتصادی جدید، کم کم وارد فاز مگس پرانی می شوند از این وضعیت خارج خواهد.

روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 10:51 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Friday, April 15, 2005

چند خبر فشرده

- گرانفروشی به خانم ها
انتاریو بدنبال تصویب قانونی است که از تبعیض در قیمت گذاری اجناس زنانه در مقایسه با اجناس مردانه جلوگیری کند: مدتهاست که خانم ها برای خرید مایحتاج خود در مقایسه با آقایان مبالغ بیشتری می پردازند. این را در مقایسه اقلام مشابه براحتی می توان دریافت. بطور مثال عطر های زنانه، دئودورانت های زنانه، خدمات آرایشگری، خشکشویی و علی الخصوص البسه زنانه – علیرغم فروش بهتر و تولید بیشتر- در مقایسه با نمونه های مردانه خود گرانترند. اگر همه چیز طبق طرح نمایندگان انتاریو پیش برود، این طرح در تابستان امسال به قانون تبدیل خواهد شد.

- تلویزیون همراه
در سرزمین عشاق تکنولوژی مدرن که هر روز نمونه جدیدی از ابزار پیشرفته با مصارف شخصی ظهور می کند نوبت به ورود تلویزیون های همراه رسیده. کمپانی های Rogers و Bell اعلام کردند که در یک طرح مشترک بزودی تلفن های همراه مجهز به تلویزیون را وارد بازار کنند. پیش بینی می شود این محصول مورد استقبال ویژه کسانی قرار بگیرد که با قطار شهری و بین شهری بین محل کار و خانه خود رفت و آمد می کنند.

- پارکومتر همراه
طبق طرحی که همزمان در انتاریو، ونکوور و دو استان دیگر آغاز شده است، پارکینگ هایی راه اندازی شده اند که کاربران را قادر می سازند قبض پارکینگ خودرویشان با گرفتن تنها یک شماره روی تلفن همراهشان بپردازند و بعدا از طریق تلفن همراهشان در جریان وقت باقیمانده و احیانا نزدیک شدن به خاتمه اعتبار باقیمانده از قبض قرار گیرند.
این طرح که کم کم فراگیر می شود، در حال حاضر در پارکینگهای زنجیره ای Imperial قابل استفاده می باشد. برای استفاده از این سرویس، کاربران باید در سایت مخصوص این خدمات ثبت نام کرده و مشخصات فردی، شماره کارت اعتباری و پلاک خودرو را ثبت کنند. به این ترتیب کاربران موقع پارک خودرو می توانند با گرفتن شماره تلفنی مشخص به مدت مورد نیازشان زمان بخرند و بعدا در صورت نیاز آنرا تمدید کنند و از مراجعه به دستگاههای پرداخت و یا بازگشت به پارکینگ برای خرید زمان بیشتر اجتناب کنند.


- صندلی ایمنی اطفال
امروز پلیس تورنتو در Fairview Mall اقدام به برگزاری برنامه آموزشی نصب صندلی ایمنی ویژه اطفال در خودرو های شخصی می نماید. این برنامه اولین بخش از اردوی کمربند ایمنی پلیس است که برای آگاهی شهروندان از اهمیت کاربرد درست این وسیله و نیز لزوم کاربرد همیشگی کمربند ایمنی به اجرا در می آید. برای دیدن زمانبندی و جزئیات بیشتر این طرح، اینجا کلیک کنید.



ویکند توپس!


Link to this log     لینک به این نوشته - 2:12 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Monday, April 11, 2005

خر شیطان و اتحادیه کارگری تی تی سی

بالاخره با میانجی گری وزارت کار و شهرداری در ساعت چهار و نیم عصر روز یکشنبه، در حالی که ملت کم کم آماده بامبول تردد در صبح روز دوشنبه می شدند، اتحادیه از خر شیطان پایین آمد و قبول کرد طرح پیشنهادی مدیریت تی تی سی را به همراه اصلاحاتی در مزایا و تسهیلات شغلی برای اعضای خود جهت بررس و رای گیری از کارگران و رانندگان، بپذیرد.

بنظر می رسد مسئولین شهر سرانجام موفق شدند مفهوم عبارت "پول نداشتن تی تی سی" را بنحوی که کار به اعتصاب و سردرگمی چند روزه مردم و تشکیل جلسه فوق العاده پارلمان انتاریو برای غیرقانونی اعلام کردن اعتصاب کارگران و رانندگان تی تی سی نکشد، حالی دندان گرد اتحادیه چی ها کنند.

جالب اینکه نرخ رشد حقوق پیشنهاد مدیریت تی تی سی بیشتر از نرخ رسمی تورم اعلام شده برای سال جاری و برآورد دو سال آینده است و از طرف دیگر تنها درصد کمی از حقوق بگیران در انتاریو از مزیت رشد تطبیقی حقوق خود برمبنای درصد تورم برخوردارند.

شاید جالب باشد بدانید که یک راننده اتوبوس با سابقه متوسط در تی تی سی پایه حقوقی نزدیک به پنجاه هزار دلار در سال دارد که با اضافه کار عادی و اضافه کار روز تعطیل و دریافت ضرایب مربوطه و تطبیق با تورم سالانه نزدیک به هفتاد هزار دلار درآمد دارد. این درآمد را با پوشش بیمه خدمات درمانی خوب و سایر مزایا که جمع بندی کنید متوجه می شوید که کارمندی تی تی سی یکی از پردرآمد ترین مشاغل برای افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی است.

روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 10:40 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Friday, April 08, 2005



تی تی سی اعتصاب خود را از دوشنبه صبح شروع خواهد کرد!

علیرغم تلاش چندین روزه برای رسیدن به توافق بین تی تی سی – سرویس حمل و نقل عمومی شهر تورنتو- و اتحادیه کارگران و رانندگان تی تی سی، در ساعت 2.5 بعد از ظهر اعلام گردید که اعتصاب این پرسنل از ساعت چهار صبح روز دوشنبه، رسمیت خواهد یافت.

اگر در طول تعطیلات آخر هفته در این وضع تغییری رخ ندهد، صدها هزار نفر از ساکنان تورنتو برای رفتن به سر کارشان به گرفتاری و دردسر خواهند افتاد. این مشکل تنها گریبانگیر مسافران مترو، اتوبوس و استریت کار نخواهد بود، بلکه حضور اجباری هزاران خودرو در خیابان ها ترافیک تمام معابر را مختل خواهد کرد و بزرگراهها نیز از این مشکل مصون نخواهند ماند. تاکسی نایاب خواهد شد و حتی تاکسی ها هم بدلیل گیرافتادن در ترافیک غیرعادی، از کارآیی خواهند افتاد.

این سایت، اطلاعات مردم را برای تشریک خودروهای شخصی – کارپولینگ- جمع آوری می کند.

ممنوعیت ها و سختگیری پلیس راهنمایی سرجای خود باقی خواهد ماند و کمتری گذشتی در مورد پارک خودرو در محل غیرمجاز اعمال نخواهد شد.

خداوند به شما صبر و به مسئولین اتحادیه تی تی سی عقل عطا فرماید ...


Link to this log     لینک به این نوشته - 3:28 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Friday, April 01, 2005



اول آوریل، روز احمق ها

اولین روز از ماه آوریل در دنیای تقویم میلادی، به روزی مخصوص برای شوخی با دیگران و سر کار گذاشتن آنها تبدیل شده. در اینکار گاهی رسانه های معتبر نیز سربه سر مردم می گذارند و اسباب خنده و تفریح مردم را فراهم می آورند.

چند نمونه از شوخی های معروف تاریخی

- برداشت خرمن اسپاگتی در سویس
در سال 1957 برنامه معتبر پانورامای شبکه تلویزیونی BBC اعلام کرد که آن سال به یمن بارندگی مناسب و هوای ملایم کشاورزان سویسی موفق به برداشت خوبی در مزارع اسپاگتی خود شده اند و منعاقب آن فیلمی بظاهر خبری به مردم نشان داده شد که در آن ظاهرا کشاورزان مشغول چیدن اسپاگتی از درخت باغ خود بودند. با پخش این شوخی بسیاری از مردم گول خوردند و با شبکه تماس گرفتند و خواستار آموزش نحوه کاشت اسپاگتی در باغ منازل خود شدند!

- تلویزیون رنگی فوری
در سال 1962 کشور سوئد تنها یک شبکه پخش برنامه های تلویزیونی داشت که آن هم برنامه ها را به روش سیاه و سفید پخش می کرد. در این روز کارشناس ارشد فنی شبکه در برنامه حاضر شد و اعلام کرد که بخاطر تکنولوژی جدیدی که توسط شبکه به خدمت گرفته شده از این به بعد بیننده ها می توانند با یک دستکاری کوچک در گیرنده هایشان برنامه را بطور رنگی مشاهده کنند. او سپس اعلام کرد که برای دیدن برنامه ها به شکل رنگی باید بینندگان یک جوراب نایلونی روی صفحه تلویزیون بکشند. از جمعیت هفت میلیونی سوئد صدها هزار نفر فریب خوردند و سعی کردند با این روش تلویزیون خود را رنگی کنند. اولین برنامه رنگی تلویزیون سوئد در سال 1970 پخش شد.

- Taco Liberty Bell (زنگ آزادی تاکو)
در سال 1996 شرکت تاکوبل – فروشنده زنجیره ای غذای های فوری مکزیکی – اعلام کرد که زنگ معروف آزادی ایالات متحده آمریکا را (که میراث فرهنگی این کشور محسوب می گردد) از دولت این کشور خریده است و نامش را از Liberty Bell به نام جدیدش Taco Liberty Bell تغییر داده است. مقارن با این اعلام هزاران با موزه میراث ملی آمریکا تماس گرفتند و فحش و فضاحتی اساسی راه انداختند. این مرافعه تا چندین ساعت بعد که شرکت تاکوبل اعلام کرد شوخی کرده ادامه داشت.
جالب اینکه وقتی خبرگزاری ها در حین درگیری ها از سخنگوی کاخ سفید در مورد صحت و سقم این موضوع پرسیدند او نه تنها فروش زنگ را تایید کرد که افزود بنای یادبود آبراهام لینکلن نیز به شرکت فورد فروخته شده و نامش بزودی به بنای یادبود فورد لینکلن مرکوری تغییر خواهد کرد!

- ایالت آلاباما مقدار عدد پی را تغییر می دهد!
در سال 1998 خبرنامه علمی New Mexican Science and Reason در شماره آنروز خود اعلام کرد که مجلس ایالتی آلاباما تصمیم گرفته تا مقدار عدد پی را از 3.14159 به مقدار انجیلی آن – عدد 3- تغییر دهد. این خبرنامه به شکل ایمیل منتشر می شود ظرف مدت کوتاهی در سراسر جهان پخش شد و متعاقب آن هزاران نفر از افرادی که این شوخی را باور کرده بودند شروع به ارسال ایمیل یا تماس تلفنی با مجلس ایالتی کردند تا اعتراض خود را به این عمل قرون وسطایی نشان دهند.

- همبرگر مخصوص چپ دست ها
در سال 1998 شرکت اغذیه فروشی زنجیره ای Burger King – رقیب سرسخت Mc Donald's- در یک آگهی یک صفحه ای در مجله معتبر و پرخواننده USA Today اعلام کرد که اقدام به عرضه همبرگری مخصوص بیش از 32 میلیون شهروند چپ دست آمریکایی کرده است که حاوی همان محتویات همبرگر عادی است ولی مخلفات آنرا برای مصرف کننده های چپ دست به مقدار 180 درجه چرخانیده اند.
نکته جالب اینکه با وجود اعلام رسمی Burger King در مورد شوخی بودن این آگهی، هزاران نفر با مراجعه به فروشگاههای این شرکت درخواست همبرگر چپ دست ها کرده بودند. عده قابل توجهی نیز خواستار تولید همبرگری مخصوص برای راست دست ها شده بودند!

- پانزدهمین رژه روز April Fools در شهر نیویورک
در سال 2000 یک تلکس خبری برای شبکه های خبری آمریکا فرستاده شد که در آن اعلام گردید قرارست پانزدهمین رژه ویژه روز احمق های آوریل مقارن ظهر از خیابان 59 براه بیافتد و تا خیابان 5 ادامه یابد. در این رژه قرار بود چند آدم بادکنکی معلق در هوا با شعار "بزنید بکشید لهشان کنید!" از طرف پلیس سه شهر نیویورک، لس آنجلس و ساتل به نمایش درآیند و نیز بالنی با شعار "پس مریخ چه شد؟" در اعتراض به ماموریت ناکام ناسا در پروژه مریخ و نیز بالنی تبلیغاتی به نفع نژادپرستی از سوی تیم بیس بال آتلانتا به پرواز درآید که از آن به مردم فحش های نژادپرستانه داده شوند.

با دریافت این تلکس، تمامی شبکه های سرشناس آمریکا، از جمله CNN و FOX فورا تیم های خبری خود را برای استقرار در محل اعظام کردند. البته وقتی مقارن ظهر اثری از رژه موعود دیده نشد تازه معلوم شد همگی فریب خورده اند!

نگاهی به تاریخچه این مناسبت

روز اول آوریل از دید بسیاری از اقوام کوچ نشین و یا روستا نشین اولیه اروپایی آغاز سال محسوب می گردید و این روز از سوی امپراطوری روم نیز برای چندین قرن آغاز رسمی سال به حساب می آمد. در قرون وسطی روز بیست و پنجم مارس بعنوان روز اول سال از سوی چند کشور اروپایی به رسمیت شناخته شد. در سال 1582 پاپ گریگوری سیزدهم دستور رسمیت یافتن تقویم جدیدی بنام Gregorian Calendar را صادر کرد تا جانشین تقویم Julian گردد. در این تقویم روز اول سال را اول ژانویه تعیین کردند. بسیاری از کشور های اروپایی در مقابل این تغییر از خود مقاومت نشاندادند و تا مدتها به روش قدیم به برگزاری جشن روز نخست سال پرداختند ( اسکاتلند تا 1660، آلمان و دانمارک و نروژ تا 1700 و انگلستان تا 1752).

دولت فرانسه در سال 1564 تقویم جدید را برسمیت شناخت اما بعضی از شهروندان فرانسوی حاضر به پذیرش این جابجایی نبودند و همچنان روز اول آوریل را برای حلول سال نو جشن می گرفتند. مردمی که تقویم جدید را پذیرفته بودن شروع به مسخره کردن طرفداران تقویم کردند و سربسر گذاشتن با آنها در روز اول آوریل متداول شد. مردم این روز را Poisson d'Avril به ترجمه April Fish (ماهی آوریل – یا ابله آوریل) نامیدند و بچه ها عکس ماهی نقاشی می کردند و مخفیانه آنرا به پشت طرفداران تقویم قدیم می چسباندند. به این ترتیب باب شوخی های عملی در این روز باز گردید.

با پذیرش تقویم جدید توسط انگلستان در سال 1752، در این کشور و مهاجرنشین های آمریکای شمالی نیز شوخی اول آوریل متداول گردید.

تقارن این روز با مراسم سیزده بدر ایرانی و سربسر گذاشتن با مردم تحت عنوان دروغ سیزده از نظر تاریخی بنظر مقارن و هم ریشه به نظر می رسند ضمن اینکه ممکن است شوخی و سربسر گذاشتن در روز سیزدهم فروردین از فرهنگ های اروپایی وارد رسوم این روز شده باشد.

شاد باشید.


Link to this log     لینک به این نوشته - 11:15 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................