Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Wednesday, June 30, 2004



یکصد و سی و هفتمین سالروز تولد کانادا مبارک باد

یکبار دیگر به زندگی در میان مردمی باهوش، پرتلاش، منظم، و هدفمند افتخار می کنیم و خداوند مهربان را برای چنین توفیقی سپاس می گذاریم و رشد و گشترس نعمات و برکاتش را برای همه مهاجران فارسی زبان و غیرآن آرزومندیم.

کانادا، سرزمین آسایش و آزادی و رشد و گسترش، تولدت مبارک.



Link to this log     لینک به این نوشته - 12:35 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Thursday, June 24, 2004



دکتر محمودی دشمن جدید مرد عنکبوتی (اسپایدر من)

آلفرد مالینا، بازیگر نقش دکتر محمودی در فیلم زننده و بحث برانگیز و معروف "بدون دخترم هرگز" – ساخته سال 1991 – اکنون در بیست و پنجمین حضور سینمایی خود در نقش کارشناسی دیوانه و مجهز به دستگاهی بیوتکنولوژیک به جنگ مرد عنکبوتی می رود.

هر چند از همین الان می شود نتیجه آخر فیلم را حدس زد، بنظر می رسد این هنرپیشه انگلیسی تبار با وجود حضور در فیلم های معروفی مانند – شکلات، هویت، فریدا، و رنجرهای تگزاس- هنوز موفق نشده بعنوان بازیگر نقش اول در فیلمی بدرخشد.

البته شاید دعای خیر ایرانیانی که از دولت سر فیلم اغراق آمیز و شدیدا یک طرفه "بدون دخترم هرگز" ، در جوامع اروپایی و آمریکایی مورد تحقیر و اذیت قرار گرفتند هم در این مورد بدون نقش نباشد. البته ما منکر وجود موارد مشابه زندگی دکتر محمودی در ایران نیستیم ولی تصویر ارایه شده از ایران و پایین آوردن سطح زندگی مردم پایتخت در حد یک دهات کوره حاشیه شهرستان های مصر و چریدن شتر و الاغ در فرودگاه مهرآباد و وحشی نمایی مردم ایران را به هیچ عنوان نمی پذیریم.

بهر حال ما که علاقه ای به دیدن قسمت دوم مرد عنکبوتی نداشتیم، با بودن این آقا دیگر حتی بلیط رایگان بما بدهند به دیدن این فیلم نخواهیم رفت.

خوش و خرم باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 12:27 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Monday, June 21, 2004

دانشگاه مک مستر شرایط پذیرش دانشجو را آسانتر کرد:

این دانشگاه در طول یک برنامه مشترک در انتاریو، شرایط معدل و نمرات را جهت متقاضیان ورود به این دانشگاه تسهیل کرد. این حرکت در راستای تشویق متقاضیان به ثبت نام و جلوگیری از سقوط بیشتر تعداد متقاضیان به تحصیل آغاز شده است. این تعداد که امسال %30 نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد باعث گردید تا امسال تنها 31000 نفر برای ورود به این دانشگاه درخواست بفرستند و این در حالی است که سال گذشته 44000 متقاضی با یکدیگر رقابت می کردند. مک مستر امسال 17000 نامه پذیرش برای متقاضیان ارسال کرده است و اکنون منتظرست تا معلوم شود چه تعدادی از متقاضیان هنوز علاقه مند به ادامه تحصیل هستند.

اگر استقبال کافی نباشد، این دانشگاه ناگزیر از پذیرفتن عده ای از درخواستهایی خواهد بود که در مراحل گزینش مردود اعلام شده بودند.

این موضوع، یعنی کاهش چشمگیر متقاضی تحصیل از دیگر نشانه های بهبود بازار کار است. با رسمیت یافتن علایم شکوفایی اقتصادی، عده کمتری برای گریز از بیکاری و جهت گذراندن دوران رکود به تحصیل و وام دانشجویی روی می آورد و عده قابل ملاحظه ای از ایشان با جذب در بازار کار شروع به تقویت بنیه مالی و افزایش سابقه کار کانادایی می کنند.

صرفنظر از اینکه داشتن تحصیلات مناسب برای موفقیت لازم است، اما عده بسیاری ترجیح می دهند بجای بدهکاری چند ده هزار دلاری - طی سه سال آینده - به دولت برای کسب مدرک آکادمیک دیگری که برایشان حیاتی نیست، همین مقدار را پس انداز و نهایتا سرمایه گذاری کنند.

موفق باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 12:29 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Thursday, June 17, 2004

درباره اهمیت تسلط به زبان انگلیسی

دوستان خوبی که در صف مهاجرت هستید از هر فرصت و امکان و استعدادی که دارید برای تسلط به مکالمه و مکاتبه به زبان انگلیسی – در حد رساندن این تسلط به مهارتتان در زبان فارسی- استفاده کنید.

شما بعدا برای یادگیری آن وقت ندارید. درست است که در محیط بهتر و سریعتر می توانید مکالمه را یاد بگیرید ولی در طول مدتی که دارید اینکار را می کنید بیکار می مانید و از جیب مبارک می خورید و در سابقه کارتان وقفه می افتد و گرفتار می شوید. یادتان باشد کار کردن در پیتزا فروشی و کافه تریا برای شما سابقه کار کانادایی به حساب نمی آید – مگر آنکه مایل باشید در همین زمینه فعالیت خود را ادامه دهید – و دور سابقه کار تخصصی تان در ایران را خط قرمز بکشید.

هیچ موسسه هیچ مجموعه کتاب و نوار و هیچ دوره خصوصی و نیمه خصوصی ای در ایران وجود ندارد که شما را برای میزان تسلط مورد نیازتان به زبان انگلیسی آماده کند. مجموعه ای از این امکانات در کنار سالها تلاش خودتان و ممارست و تمرین می تواند این برگ برنده را در دست شما بگذارد.

بعد از ده سال مطالعه و تمرین مکالمه و مکاتبه وقتی پا به این سرزمین می گذارید، تازه متوجه می شوید که شما که استاد زبان در میان هم دانشگاهیان و دوستان و فامیل خود بوده اید در اینجا نمی توانید به سرعت و روانی و لهجه یک بچه کانادایی ده ساله انگلیسی صحبت کنید.

اشتباه نکنید! بسیاری از آدم ها توان بیولوژیکی یادگیری لهجه صحیح یک زبان دیگر را بعد از سن بیست سالگی ندارند. خیلی ها را می شناسم که بعد از عمری زندگی در کانادا، تحصیل در این کشور و کار مرتبط با مردم و به طبع آن هزاران ساعت تمرین مکالمه، باز به مجرد گفتن اولین جمله، کانادایی نبودنشان محرز می شود. ولی به آنچه در این کشور اهمیت داده می شود، روان بودن شما در گفتار حضوری و تلفنی و انتخاب لغات و عبارات مناسب است و نه لهجه شما. توان شما در نگارش یک ایمیل محترمانه و صحیح است و دانش شما در معادل انگلیسی اصطلاحات فنی تخصصی است که تحت عنوان کارشناس آن رشته به این کشور مهاجرت کرده اید. در مورد لهجه بواسطه بودن چندین مدل آن در میان مردم – چینی، هندی، روسی، آفریقایی، عربی و ...- سختگیری خاصی وجود ندارد.

چه بسیارند روس ها و هندی ها و چینی هایی که بواسطه لهجه غلیظ زبان مادری، علیرغم تخصص فنی عالی و تحصیلات بالا، بیکار می مانند زیرا وقتی با آنها صحبت می شود نه می توان فهمید چه می گویند و نه ایشان قادرند منظور شما را بفهمند. نتیجه اینکه این عده بین پنج تا دهسال در کانادا سرگردان می مانند تا بتوانند کم کم لهجه قوی و انگلیسی ضعیف خود را درست کنند و در این مدت باید یا در شرکت پسرخاله و یا همشهری سابقشان کار کنند یا به سراغ کار کارگری بروند.

در این میان فارسی زبانان بواسطه لهجه نسبتا ملایم زبان مادری از مزیت چشمگیری برخوردارند. این را با هوش نسبی بالای مهاجرتی ترکیب کنید و به لیست بلند بالای ایرانی الاصل هایی می رسید که به روانی و سهولت انگلیسی صحبت می کنند و عده زیادی از ایشان نیز قادرند بسیار نزدیک به لهجه رسمی کانادا مکالمه نمایند.

از طرف دیگر باید دقت کنید که هسته مرکزی این تسلط باید در ایران و در زمان انتظار شما در صف مهاجرت و حتی بسیار زودتر از آن – یعنی در دوران دانشجویی یا دانش آموزی- شکل گرفته باشد.

اگر چنین نیست و هنوز به این تسلط نرسیده اید اجازه ندهید وقتتان به هدر رود. از هر منبع و ماخدی که می توانید استفاده کنید. اولویت با مکالمه است. پس تا می توانید تمرین کنید و بخوانید و بیاموزید و بکار ببرید. هر وقت توانستید به راحتی و به روانی صحبت کنید. بدانید که حدود %80 راه را آمده اید و حالا آماده خواهید بود که %20 باقی مانده را در کانادا بیاموزید.

این موضوع را بواسطه اهمیت آن و از آنجا که می بینم هنوز عده زیادی از دوستان آنرا رعایت نمی کنند و اینجا سر از کلاس زبان در می آورند برای چندمین بار یادآوری کرده ام.

بروید سر درستان و وقتتان را با وبلاگ خوانی مصرف نکنید. بارک الله!



Link to this log     لینک به این نوشته - 10:05 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Monday, June 14, 2004

نکته مهم در مورد اینکه باید در کدام شهر مهاجرت شما به ثبت برسد

دوستان زیادی با ایمیل از من پرسیده اند که با وجود اینکه در اوراق مهاجرت ما "پورت آو انتری" – محل ورود به خاک کانادا- تورنتو تعیین شده آیا می توانیم بجایش مستقیم برویم مونترال و آنجا مهاجرت خود را ثبت کنیم (لندد بشویم؟) و یا با اینکه در اوراق ما ونکوور به عنوان محل ورود تعیین شده، و ما حالا تغییر عقیده داده ایم، می توانیم بجایش در تورنتو لندد بشویم؟

من با اداره مهاجرت و شهروندی صحبت کردم و ایشان در پاسخ گفتند که اینکار خلاف مقررات مهاجرت است و به صلاحدید افسر مهاجرتی که شما برای ثبت مهاجرتتان در شهری دیگر – بجای شهر تعیین شده- پیش او فرستاده می شوید، می تواند منجر به لغو ویزای مهاجرت و دیپورت شدن شما، جریمه نقدی، و یا صرفا توبیخ شفاهی شود.
بعد از ثبت مهاجرت شما، می توانید در هر نقطه از کانادا که مایل باشید زندگی کنید.

از آنجاییکه ریسک این موضوع بسیار زیاد است، و عواقب آن می تواند منجر به محرومیت دایم شما از مهاجرت به کانادا شود، توصیه می شود: اولا در انتخاب محل ورود خود به کانادا دقت کنید، و ثانیا اگر بعدا تصمیمتان تغییر کرد، بودجه لازم برای اقامت موقت در شهر محل ثبت مهاجرت و خرید بلیط سفر به سمت شهر مورد نظر را در محاسبات بیاورید.

موفق باشید



Link to this log     لینک به این نوشته - 1:10 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Wednesday, June 09, 2004

کشمکش درباره بالابردن نرخ بهره بانک ها

دیروز اعلام شد که بانک مرکزی کانادا در حال بررسی برای تعیین نرخ های جدید بهره بانک هاست، این حرکت که معمولا برای پایین نگاهداشتن نرخ تورم در آغاز دوره اکسپنشن – گشایش اقتصادی- انجام می شود باعث سقوط قیمت سرمایه گذاری ها – خصوصا مسکن- می شود.

از طرف دیگر تورم باعث افزایش استخدام ها شده و با امکان گرانتر فروختن کالا و خدمات شرکت ها می توانند درآمد بیشتری بدست بیاورند و لذا اقدام به افزایش تولید و عرضه خدمات از طریق به خدمت گرفتن نیروی کار بیشتر می نمایند.

این موازنه ظریف که می تواند در هیاهوی مبارزات انتخاباتی دستمایه رقبا برای کوبیدن حزب حاکم قرار گیرد به دلیل حساسیت مدتی است که به تعویق افتاده.

بهر صورت افزایش نرخ بهره بانک ها باعث افزایش هزینه استقراض و لاجرم کم شدن توان وام گیری مردم و شرکت ها شده و بازار مسکن را به سمت رکود تدریجی سوق می دهد که البته با دورنمای بهبود وضع بازار و افزایش نسبی حقوق ها و پیوستن جمع بیشتری به بازار کار دوباره به جایگاه فعال خود باز می گردد.

وضع در ایالات متحده هم به همین شکل است – که البته نزدیک بودن به انتخابات ریاست جمهوری هم به آن دامن می زند – و آلن گرین اسپن، رییس هیات مدیره بانک مرکزی آمریکا (فد) با فشار فزاینده هیات مدیره برای افزایش نرخ بهره ها و مقاومت فزاینده کاخ سفید برای پایین نگاهداشتن آنها روبرو است و اگر جان سالم بدر ببرد بزودی نرخ بهره ها در دو کشور بالا خواهند رفت.

پس اگر دنبال وام هستید بشتابید!



Link to this log     لینک به این نوشته - 2:11 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................



Monday, June 07, 2004

سالگرد حمله متفقین به نورماندی

دیروز شصتمین سالگرد حمله متفقین به سواحل نورماندی (فرانسه) و نفوذ به خاک اروپای تسخیر شده بدست ماشین جنگی آلمان نازی در سال 1944 بود. در این عملیات غافلگیرانه که تنها در ساعات اولیه آن ده ها هزار نفر کشته و زخمی شدند، خط دفاعی قدرتمند آلمانی ها در طول سواحل فرانسه در هم شکسته شد و حرکت در خاک اروپا به سمت سرنگونی دولت هیتلر شروع گردید و سرانجام در سال بعد، پس از ماه ها جنگ فرسایشی آلمان، بعد از بیست و هفت سال برای دومین مرتبه توسط متفقین فتح شد.

از آن پس هر سال در چنین روزی سربازان و افسرانی که هنوز زنده هستند با عصا و صندلی چرخ دار و بعضا با پای خودشان به مراسم آورده می شوند و چند ساعتی را به سخنرانی های احترام آمیز و قدردانی رسمی دولتشان می پردازند. دیروز هم در کانادا با رژه سربازان و حرکت گروهی جت ها جنگی و عملیات نمایشی این مراسم با حضور مقامات انجام شد.

در مورد دلایل شروع جنگ های اول و دوم جهانی بحث ها و سخنان زیادی گفته شده و می شود. نظریات فراوانی ارایه شده و می شود. بنظر من ساده ترین راه نگاه کردن به این نکته ساده است که چه کسی یا کسانی واقعا از این دو جنگ متضرر شدند و چه کسانی منفعت بردند:

- در جنگ اول جهانی تخریب شدید کارخانه ها و واحد های تولید در اروپا منجر به رشد اقتصادی سرسام آور ایالات متحده آمریکا گردید و در طول های سالهای جنگ (1914-1918) و دو دهه بعد از آن آمریکایی ها توانستند هر جور کالای قابل تولیدی را به اروپاییان که دیگر توان تولید نداشتند بفروشند و ضمنا بازار مصرف بقیه دنیا را که قبلا به کالاهای اروپایی وابسته بودند از دست اروپاییان خارج کنند. این دوران باعث گردید آمریکا تبدیل به ابر قدرت اقتصادی بی رقیب در کره زمین بشود.

با روی پا ایستادن مجدد اروپا در اوایل دهه 1930 آمریکاییان که دیگر بازار مصرف طلایی سابق را نداشتند و تا پیش از آن با حداکثر توان تولید پیش رفته بودن با شدید ترین رکود اقتصادی تاریخ بشریت روبرو شدند و این ضربه اقتصادی که منجر به بیکاری میلیون ها نفر و خودکشی هزاران بانکدار و کارخانه دار و سهامدار عمده گردید برای همیشه فرمول های اقتصادی را دگرگون کرد.

- با قدرت گرفتن تدریجی آلمان فروپاشیده و درهم کوبیده دوران جنگ جهانی، به کمک سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم آمریکایی ها، اروپا که کمتر از یک دهه از براه افتادن چرخ اقتصادی اش می گذشت، مجددا وارد جنگی فراگیر گردید. این جنگ که بسیار شدید و کوبنده تر از جنگ پیشین بود یکبار دیگر ماشین اقتصادی اروپا را فروپاشید و برای آمریکای بی طرف بهترین بازار جهانی را بهمراه آورد. محصولات آمریکایی، اروپای آزاد و اروپای تحت سلطه هیتلر را تغذیه می کرد و دولت آلمان با شروع جنگ و به یمن سوابق اقتصادی خوب مشترک آمریکایی ها در آلمان، بهترین مشتری ایالات متحده شد.

ژاپنی ها به طرز شگفت آوری درست در زمان شروع مجدد رکود اقتصادی زودرس (بواسطه بی پولی تدریجی اروپا تسخیر شده و دولت نازی) به بندر پرل هاربر حمله کردند و موفق شدن در حمله ای برق آسا بخش ناچیزی از ناوگان جنگی دریایی آمریکا – عمدتا ناوهای قدیمی و آماده بازنشستگی- را غرق کنند. زیرا بخش اصلی نیروی مستقر در هاوایی بنا به دلایل نامعلومی چند روز قبل برای انجام مانووری بی دلیل به آمریکای جنوبی فرستاده شده بودند. به لطف این حرکت ساده لوحانه ژاپنی ها، آمریکا مجوز بین المللی لازم برای اعلام جنگ به ژاپن – و در نهایت فتح آن کشور و نفوذ شصت ساله در متصرفات ژاپن در اقیانوسیه- و نیز اعلام جنگ به آلمان و الحاق به نیروی جنگی در حال انهدام متفین را بدست آورد و موفق شد در کمتر دو سال، تمامی قاره اقیانوسیه، و ژاپن در شرق و دو سوم خاک اروپا را در غرب به تسخیر خود در آورد و رسما به عنوان ابرقدرت نظامی غرب کره زمین برسمیت شناخته شود.

لازم به گفتن نیست که دو دهه بازسازی اروپا چه بازار داغ و پرسودی برای کالاهای مصرفی آمریکایی و چه مجموعه بزرگی از مشتریان وام و کمک های سرمایه گذاری برای بانکهای آمریکایی به ارمغان آورد. وام هایی که هنوزبازپرداخت آنها ادامه دارد و دو کشور مستقل و قدرتمند سابق آلمان و ژاپن هنوز تحت کنترل اقتصادی آمریکا هستند و سهامداران اصلی کارخانه های پرسود این کشورها را بانک ها و موسسات مالی آمریکایی ای تشکیل می دهند که بودجه بازسازی اقتصاد این کشور ها را تامین کرده اند.

در خاتمه این نکته را ذکر می کنم که در حال حاضر بیش از نیمی از سرمایه کره زمین به ایالات متحده تعلق دارد، بیش از دو سوم دلار صادر شده توسط بانکهای آمریکایی در خارج از خاک آمریکا مورد استفاده جهت تبادلات تجاری قرار می گیرد و بودجه نطامی و تحقیقات استراتژیک آمریکا از مجموع بودجه نظامی تمامی کشورهای دیگر کره زمین بیشتر است.

همین.



Link to this log     لینک به این نوشته - 12:32 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................