Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Monday, March 01, 2004

کامپیوتر و مهاجرت

دوستان خوبم از ایران با ایمیل و کامنت پرسش هایی در مورد آوردن یا نیاوردن و قیمت کامپیوتر و لوازم جانبی پرسیده اند که در اینجا می توانید پاسخ اکثر این پرسش ها را ملاحظه کنید:

- اگر کامپیوتر شخصی دارید: آوردن کیس (یعنی بدنه اصلی کامپیوتر) و همینطور کیبورد و ماوس با چمدان امکان پذیر است و در بدو ورود لااقل 900$ صرفه جویی برای شما در برخواهد داشت. کافیست آنها را خیلی خوب لابلای حوله و لحاف و یا لباس ها بپیچید و در وسط چمدان جا بدهید. یادتان باشد که ولتاژ برق در آمریکای شمالی 110 ولت است پس چک کنید منبع تغذیه دستگاه – در پشت کیس معمولا سمت بالا- کلید تغییر ولتاژ به 110 ولت را داشته باشد. (اگر ندارد می توانید با صرف هزینه ای مناسب –در حدود ده دوازده هزار تومان- یک منبع تغذیه دو ولتاژه بخرید و عوضش کنید.) ضمنا اگر فکر می کنید دستگاهتان کمی قدیمی و کند است و امکانش را دارید آنرا در ایران آپ گرید کنید و به حافظه و هارددیسک و احیانا مادربرد و سی پی یوی آن برسید. در مورد مودم – که از روز اول آمدنتان به آن نیاز دارید- زیاد سخت نگیرید چون احتمال اینکه با سیستم تلفن کانادا درست کار نکند خیلی وجود دارد و پولتان از دست می رود چون ممکن است نهایتا مجبور به خرید یک مودم جدید و تعویض آن بشوید.(هزینه ای بین 20 تا 60 دلار).

ترجیحا از آوردن مانیتور چشم پوشی کنید و بفروشیدش. مانیتور ها بزرگ، سنگین و شدیدا صدمه پذیر هستند و دو ولتاژه هم نیستند. بعلاوه می توانید در کانادا یک مانیتور خوب 17 اینچی با دو سال گارانتی به بهای 200 تا 250 دلار بخرید.(شاید هم ارزانتر.)

- تمامی نرم افزارهایی را هم که دارید با خود بیاورید. حتی بد نیست سری به بازار رضا یا مرکز کامپیوتر پایتخت بزنید و خودتان را تجهیز کنید. بهتر است برای احتراز از هر گونه مشکل سی دی ها را در جعبه ای بگذارید و برای مهر و موم شدن یک هفته قبل از پرواز به ساختمان وزارت ارشاد در خیابان ویلای شمالی ببرید تا برایتان بازدید و مهر کنند (معمولا فردای روز تحویل آماده است و هزینه ای هم ندارد.)

- در تورنتو، مثل همه جای دنیا، قیمت لوازم کامپیوتر بسته به اینکه چه مارکی باشند و از کجا بخرید فرق می کند. خرید از فروشگاههای بزرگی مثل
Staples Business Depot, Future Shop, Best Buy
آسان است و پس دادن جنس خریداری شده از آن هم آسانتر. ضمنا بهترین گارانتی را به شما می دهند- و حتی می توانید روی گارانتی کارخانه گارنتی بیشتری بخرید- و خدمات بعد از فروششان هم خوب است. (یا لااقل ما تا بحال در مورد آنها بد نشنیده ایم.) این در حالی است که با مراجعه به روزنامه رایگان "مترو" که در ایستگاههای سابوی و همینطور جعبه های روزنامه کنار خیابان ها پیدا می شود تبلیغ فروشگاههای کوچکتری را پیدا می کنید که جنس ارزانتر و با کیفیت پایینتر عرضه می کنند. ضمنا خیابان کویین از تقاطع یونیورسیتی به سمت غرب در سمت شمال و جنوب خیابان پر است از مغازه های قطعه فروش و اسمبل کامپیوتر ارزان قیمت که گارانتی درست و حسابی هم ندارند.

پرینتر هم اینجا ارزان است و با حدود 120$ و یا بیشتر می توانید یک پرینتر سبک وزن رنگی مناسب برای مصارف شخصی بخرید.

کامپیوتر لپ تاپ نو که هم برای مصارف شخصی و هم برای کار مناسب باشد از حدود 1400$ شروع می شود و می رود بالاتر. قیمت دست دوم آن همت عالی است و هر چه زور فروشنده برسد و یا شما چانه بزنید همان خواهد بود و بنابراین میزان دقیقی ندارد ولی قطعا بسیار پایین تر از نوی آن است. بطور کلی اینجا جنس دست دوم خریداری ندارد و فروشنده آن تمام تلاش خود را می کند تا حتی الامکان از فروش آن پولی درآورد، پس همه چیز موکول می شود به مناسب بودن قیمت و هنر توافق. ضمنا یادتان باشد بهتر است همان موقع خرید لپ تاپ هر قسمت آن را می خواهید آپ گرید کنید زحمتش را بکشید چون بعدا اگر بخواید مثلا رم آن را بیشتر کنید و یا هارددیسک پرظرفیت تری بگیرید کلی به خرج و گرفتاری می افتید و قطعات تعویضی هم روی دستتان می مانند. ضمنا توصیه می کنم لپ تاپ را از یکی از فروشگاههای معتبری که ذکر نامشان رفت تهیه کنید تا بعدا برای دریافت خدمات فنی و گارانتی به گرفتاری نیافتید. خرید کامپیوتر از روی اینترنت هم به خوبی خرید مستقیم آن از یک فروشگاه معتبر نیست:
اولا – امکان کارکردن با دستگاه و تست آنرا ندارید و اگر سوالی دارید کسی نیست که همانجا همه توضیحات را به شما بدهد و مجبور می شوید به توضیحات نصف نیمه نوشته شده در وبسایت قناعت کنید و یا مدت های مدید پای تلفن بنشینید تا یک نفر به شما جواب بدهد. دوما- مجبور نخواهید شد برای ارسال دستگاهی که مشکل فنی پیدا کرده آنرا به آدرس تعمیرگاه پست کنید (بله پست کنید! و هر بار هم از جیبتان بیشتر از 100$ پول پست و بیمه محموله را بدهید!) و مجبور نیستید چشم به انتظار پست بمانید تا دستگاه شما را برایتان پس بیاورد.

در سالهای بعد وقتی سابقه کاری و اعتباری شما افزایش یافت آن وقت می توانید بهترین و گرانترین سیستم ها را هم قسطی بخرید – بعضی مواقع حتی بدون بهره- و در اقساط شش ماهه تا چهار ساله هم بازپرداخت کنید و ماهانه چیزی در حدود 60$ تا 150$ بپردازید. (البته اگر قرار باشد بهره بدهید همان بهتر که نقد بخرید.)

روی آپ گرید کردن دستگاهتان در اینجا حساب نکنید چون هر چیزی که آنجا قبلا روی اینترنت می دیدید و یا در کاتالوگ ها می خواندید و برایش آه می کشیدید اینجا همان روز اول آگهی شدنش در بازار موجود است و تا وقتی موقع آپ گرید دستگاه شما برسد دیگر تقریبا هیچ قطعه موجود در بازار به مجموعه عتیقه توی دستگاهتان نمی خورد و حسابی" آفتابه خرج لحیم" شده بهتر است خیلی شیک بازنشسته اش کنید و یک دستگاه نو بگیرید (هرچند هنوز می توانید از مونیتور و ماوس و کیبورد استفاده کنید.) ضمنا به تابلوهای اعلانات مجتمع مسکونی ایکه در آن زندگی می کنید هم دایم سر بزنید. بعضی وقت دانشجوهای خارجی که دارند به کشورشان برمی گردند دستگاههای خوبی را به قیمت های بسیار ارزانی می فروشند و جای چانه زنی هم گذاشته اند. شاید هم بتوانید در گاراژ سیل ها (فروش شخصی لوازم دست دوم در حیاط منزل) مونیتور و ماوس و کیبورد و حتی دستگاه های قابل استفاده ای پیدا کنید. (که البته با توجه به انگشت شمار بودن این موارد و نامعلوم بودن زمان رخدادنشان بهتراست در صورت نیاز فوری روی آنها حساب چندانی باز نکنید!)

ضمنا یادتان باشد که تمامی قیمت های بالا به دلار کانادا بود و باید ضرب در 1.15 هم بشوند تا مالیاتشان هم منظور شود و قیمت تمام شده واقعی را بدست آورید.

موفق باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 11:37 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................