Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Sunday, March 14, 2004

قالیچه و آوردن آن به کانادا

در مورد محدودیت متراژ و قیمت قالیچه هایی که می توان بدون دردسر بهمراه خود به فرودگاه بیاورید و به بار تحویل دهید بهترین راه پرس و جو از گمرگ فرودگاه است اما طبق آخرین اطلاعاتی که من دارم – که ممکن است خیلی هم دقیق نباشد- هر نفر می تواند دو قالیچه شش متری یا یک فرش دوازده متری در هر پرواز بهمراه بار تحویل دهد. جنس قالیچه ها مشمول سختگیری خاصی نیست و از کرکی و گل ابریشم تا تمام ابریشم یکسان به حساب می آید اما ماموران یکی یکی آنها را چک می کنند که عتقیه نباشند و در این مورد هم خیلی کارشناس هستند.
و اما قالیچه در کانادا خیلی گرانتر از ایران است و قیمت آن در مغازه های اینجا بین سه تا پنج برابر قیمت ریالی اش است. تنها مشکل اصلی راکد بودن شدید بازار آن و عدم تمایل خرید مغازه داران به خرید آن از دست مسافر است و یا تمایل آنها به خرید قالیچه به قیمت اصلی آن است.
بعد از تحریم فرش ایران از جانب آمریکا و همچنین تولید انبوه فرش های دست بافت چینی و هندی با کپی کردن طرح های ایرانی با بهای یک سوم تا یک دهم فرش ایرانی، این بازار در آمریکا و کانادا تقریبا از بین رفته است و از طرف دیگر عدم شناخت مردم این منطقه از کیفیت فرش یا عدم توان تمیز دهی طرح ها از یکدیگر باعث شده تا مردم بندرت تمایلی به خرید فرش ایرانی از خود نشان دهند. (به سبک خودمانی اش: مشتری اول و آخر قالیچه هایی که می آورید خودتان خواهید بود.)
کیفیت فوق العاده بالای فرش های ماشینی موجود در کانادا و همینطور موکت و کفپوش های اینجا هم مزید بر علت شده و تمایل به خرید فرش واقعی را کمتر کرده است.
در موقع خروج از قسمت تحویل بار فرودگاه پیرسون، مامور گمرکی در باجه ای ایستاده و از شما می پرسد که آیا جنس ممنوعه ای یا چیزی که گمرک به آن تعلق بگیرد به همراه دارید یا خیر و بطور شانسی بعضی از مردم را نگه می دارد و به بخش بازرسی می فرستد. اگر مورد خلافی مشاهده کند – مثلا آوردن میوه و سبزی تازه و یا دانه گل و گیاه- آنوقت ممکن است از جریمه نقدی تا زندان و اخراج از کانادا برای همیشه، در انتظار شخص خاطی باشد.
شما می توانید لیستی از اموال شخصی تان – گویا تا سقف نفری بیست هزار دلار- به این مامور بدهید و به او بگویید که این اموال (مثل فرش و نقره جات و اثاثیه و هر شی قیمتی دیگر) را در سفر های بعدی می آورید و آنها به شما چهار سال وقت می دهند که این اموال را بیاورید و از بابت آنها گمرکی از شما نمی گیرند. در واقع اگر فرش در اینجا خوب فروش می رفت هر مسافری که از دید و بازدید فامیل در ایران برمی گشت یک فرش با خود می آورد و با سود فروش آن خرج سفر و سوغاتی را در می آورد و استفاده هم می برد ولی الان بیش از دهسال است که این نوع درآمد از بین رفته.
اگر لیست مذکور را در همان موقع آماده نداشتید فقط ذکر کنید که بعدا لیست را به گمرک خواهید داد و آن وقت گویا تا یکسال وقت خواهید داشت که با فهرست مورد نظر به دفتر گمرک فرودگاه بروید و لیست را تسلیم کنید و رسید بگیرید. (در مورد مهلتی که به شما داده می شود برای اینکار حتما از مامور سوال کنید چون این مقررات دایما در حال تغییر هستند).

یکی دو نکته دیگر:
شما بعنوان مهاجر، تقریبا آخرین کسی در پروازتان هستید که سر وقت چمدان هایش خواهد رفت چون علاوه بر اینکه در صف طویل ورود قرار خواهید گرفت، بعد از دریافت مهر ورود به سالن دیگری هدایت می شوید که در آنجا باید مهاجر شدن شما رسمیت پیدا کند و با افسری در پشت یک کامپیوتر مصاحبه کنید و سند وردتان به کانادا را امضاء کنید و این پروسه ممکن است جمعا نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه و شاید بیشتر طول بکشد پس وقتی سر وقت بارتان رفتید به دنبال آن روی تسمه نقاله نگردید چون مدتی است که توسط ماموران فرودگاه روی زمین چیده شده اند و هر کدامشان احتمالا یک طرف سالن روی زمین هستند!

ضمنا بهتر است در فرودگاه وسط راه – مثلا آمستردام یا فرانکفورت- مقداری دلار آمریکا را به دلار کانادا تبدیل کنید (حتی اگر هم تمام دلار نقد همراهتان را تبدیل کنید هم بهتر است چون دیگر با دلار آمریکا کاری ندارید) تا در فرودگاه پیرسون وسط آن همه مشغله و هاگیر واگیر مجبور نشوید دنبال آن هم بروید. ضمنا چرخ های دستی حمل بار سکه های یک دلاری بعنوان گرویی می خورند و در کنار دستگاه آزاد کردن این چرخ ها، دستگاهی است که اسکناس های پنج و ده و بیست دلاری کانادا را می گیرد و بجایش پول خرد می دهد و با دلار آمریکا کار نمی کند. یادتان باشد اگر در کانادا با دلار آمریکا پول تاکسی بدهید یا خرید بکنید سر خودتان کلاه گذاشته اید چون نرخ تبدیل آنها بخوبی باجه های تبدیل ارز فرودگاه ها یا بانک ها نخواهد بود و زیر قیمت واقعی آن به شما پول خواهند داد (چون کارمزد تبدیل دارند می گیرند).
یادتان باشد در بیرون درهای سالن ترمینال وقتی دیگر با چرخ بار کاری نداشتید آن را به داخل دستگاه مخصوصش در همان بیرون در بازگردانید و پولتان را پس بگیرید.

موفق باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 10:48 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

1  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................