Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Tuesday, March 16, 2004

افتتاح حساب بانکی کانادایی، دلار حواله ای و دلار با منشاء داخلی

متقاضیان مهاجرتی که در مصاحبه قبول می شوند یا از مصاحبه معاف می شوند (ویو می شوند)، باید طبق ضوابط پروسه، یک حساب بانکی در یکی از بانکهای کانادا بنام خود – یا مشترک با شخص دیگری - باز کنند و مبلغ معینی را به حساب واریز نمایند ( یا حواله کنند) و بانک باز کننده حساب باید فکسی مبنی بر تایید وجود مبلغ مذکور در حسابی بنام شخص مورد نظر به سفارت کانادا در دمشق – یا هر جای دیگری که منتظر آن هستند- بزند.
برای باز کردن حساب ارزانترین (و طولانی ترین راه) مکاتبه با رویال بنک کانادا (ویا مراجعه به وبسایت آنها و پر کردن درخواست) و دریافت فرم های تشکیل حساب از طریق پست، و سپس گرفتن وقت از سفارت برای تایید امضاء شما پای ورقه ها (با دریافت کارمزد) و سپس ارسال آنها به آدرس بانک و به انتظار نشستن برای آمدن نامه تاییدیه افتتاح حساب، است.
راه دوم مراجعه به دفاتر مهاجرت و دادن اجازه افتتاح حساب به شرکت خدمات مهاجرت و دریافت کپی فکس تاییدیه افتتاح حساب خواهد بود. یادتان باشد که حتما بعد از دریافت فکس به شماره اصلی بانک مذکور که در وبسایتشان نوشته شده – و نه به همان شماره تلفنی که روی فکس نوشته شده- زنگ بزنید و با مسوول خدمات مشتریان بانک حرف بزنید و از او بخواهید به شما بگوید که آیا چنین شماره حسابی وجود دارد و آیا مال خود شما به تنهایی است یا با کس دیگری مشترک است – یعنی بوی کلاهبرداری می دهد یا نه- و البته مامور بانک هم کلی از شما اطلاعات شناسایی خواهد پرسید تا جوابتان را بدهد ولی لااقل خیالتان راحت می شود که دلاری که می فرستید می رود توی حساب خودتان.
معمولا حساب باز شده قفل است و فقط می شود پول توی آن ریخت و تا خودتان شخصا در بانک حاضر نشوید و اوراق شناسایی خود را ندهید و پای ورقه های فعال سازی را با امضاء یکسانی که برای افتتاح حساب استفاده کرده بودید، رسمی نکنید، با این حساب هیچ کار دیگری نمی شود انجام داد. بعد از فعال شدن حساب دیگر فرقی نمی کند که با کدام شعبه دیگر کارهای بانکی تان را انجام بدهید چون سیستم های بانکی کانادا یکپارچه هستند و می توانید از هر کدام خواستید پول بگیرید و به هر کدام که خواستید پول بدهید و همگی وارد اطلاعات حساب خودتان خواهد شد. باز کردن حساب جاری (چکینگ اکانت) بر خلاف ایران که نیاز به معرف و تعهد نامه و بررسی سوابق و انتظار دارد به سادگی آب خوردن است و می توانید در موقع باز کردن حساب چند برگ چک موقت هم بگیرید تا دسته چکی که سفارش داده اید (در طرح و نقش دلخواهتان و به تعداد برگی که دوست دارید) به آدرس شما پست شود. برای انجام عملیات بانکی از دستگاه های (ای تی ام) یا خودکار هم می توانید بطور بیست و چهار ساعته استفاده کنید. یکی دیگر از چیزهایی نیز که در کانادا یاد میگیرید قدرت تلفن است. در این کشور می توانید تمام امور بانکی خود را و هر گونه کار اداری دیگر را که نیاز به امضاء کردن نداشته باشد با تلفن انجام دهید – با ترکیب فکس و تلفن آن قسمت هم انجام شدنی است.
نیز می توانید از طریق اینترنت و مراجعه به وبسایت بانک تمام امور بانکی خود را، نظیر پرداخت صورتحساب تلفن و کارت اعتباری و ...، به انجام برسانید. بعضی شعب بابت خدمات بانکی کارمزد دریافت می کنند که رویال بنک از این دسته است. بعضی دیگر مثل بانکهای سی آی بی سی و بانک تی دی در قبال حفظ حداقل معینی در حساب – مثلا هزار دلار یا بیشتر- تا تعداد معینی ترنزکشن – هر گونه پرداخت یا دریافت- را رایگان انجام می دهند و برای تعداد بیشتر کارمزد برمی دارند. در فعالیتهای مالی از طریق اینترنت هم بعنوان ترنزکشن محسوب می شوند.
و اما در ایران دلار دو نوع دارد: نوعی که منشاء خارجی دارد و توسط شخص دیگری از خارج از ایران به کشور وارد شده و ورود آن در فرودگاه یا بانک دریافت کننده ثبت شده است، و نوعی که منشاء داخلی دارد و عملا غیر قانونی است و حمل و داشتن آن جرم است و آنرا از دست فروش و دلال دلار در کوچه و خیابان می توان خرید. از آنجاییکه برای هر مسافر راهی اروپا و آمریکای شمالی هزار دلار آمریکا سهمیه خروج ارز از کشور داده می شود، همراه داشتن این مبلغ در فرودگاه مشکلی ندارد و من هم دیده ام هم شنیده ام که تا دو سه هزار دلار بیشتر هم کسی کاری ندارد – هر چند در صورت صلاحدید مامور بازرسی می تواند توقیف شود و یا شما مجبور شوید به مشایعت کنندگان بدهید تا برگردانند. بهر حال برای مهاجر بهترین توصیه این است که اگر وقت دارد تنها همان میزان مجاز را بهمراه بردارد و بقیه را به شکل حواله ای به حساب خود بفرستد.

اما دلار حواله ای باید از کجا خرید؟
گرانترین راه مراجعه به شرکت های خرید ارز مثل پرسپولیس هستند و یا مراجعه به دفاتر خدمات مهاجرت قابل اطمینان و پرداخت کارمزد به ازای هر دلار و ارسال آن به بانک مقصد است. راه ارزانتر پیدا کردن شرکتها یا تجار یا دلالان ارز حواله ای بازار است – از طریق دوست و آشنا- و خرید ارز از آنهاست – این روش معمولا مطمین ترین راه است چون شما با فروشنده ارز به یکی از شعب ارزی می روید و همانجا آن شخص فرم های فروش را پر می کند و وجه ریالی را از شما دریافت می کند و می توانید همانجا از بانک بخواهید به حساب شما در کانادا ارسال کند (باید نام لاتین و شماره پاسپورت و نام بانک و آدرس شعبه خودتان و شماره حساب و شماره ترانزیت شعبه را بهمراه ببرید) و یا اینکه بدهید همانجا توی پاسپورتتان مبلغ را بنویسد و مهر کند و دلار را نقدا تحویل دهد – مواظب باشید جیب بر و کیف زن جماعت مشغول پاییدن شما نباشند!- و یا می توانید بخواهید که همان برگ حواله را بشما بدهند و یکی دو روز قبل از پرواز به یک شعبه ارزی بی دردسر و خلوت تر همان بانک بروید و نقدش کنید – با ذکر در پاسپورت.
برای باز کردن حساب دلاری هم می توانید مقداری از دلار خریده شده را به حساب ارزی با منشاء خارجی خودتان در ایران در هر شعبه ارزی که مایل باشید واریز کنید – یا همه موجودی دلاری خود را همانجا نگه دارید و موقع لازم حواله کنید به حساب دیگرتان در کانادا.
انشاءالله وقتی هم تشریف آوردید کانادا از دست دلار و دلار بازی راحت می شوید و همه دارایی تان یکدست دلاری می شود و دنگ و فنگ تبدیل نخواهید داشت. ضمنا بیاد داشته باشید که می توانید تمام هزار دلار همراهتان را پیش از سوار شدن به هواپیما به سمت کانادا، در فرودگاه میان راه – مثلا آمستردام یا فرانکفورت- به دلار کانادا تبدیل کنید تا اینجا مجبور نشوید دنبال اینکار هم بروید – هر چند تمام شعب تمام بانکها این تبدیل را برایتان انجام خواهند داد.
راستی اگر اشیاء قیمتی – مانند طلا و جواهر بهمراه دارید و از امنیت محل اقامت موقت خود و یا بطور کلی آپارتمانی که کرایه می کنید اطمینان کافی ندارید می توانید از بانکتان بخواهید تا بشما یک صندوق امانات بدهد که برای یک صندوق کوچک سالانه پنجاه دلار کارمزد از شما خواهند گرفت و خیالتان را راحت خواهند کرد.
بانکهای تی دی ساعت کاری بهتری در مقایسه با سایر بانک ها دارند و اغلب شعب آنها پنجشنبه ها و جمعه ها تا ساعت شش عصر باز هستند و شنبه ها هم کار می کنند. البته بقیه بانکها هم شعبی با ساعت کاری اضافه بر سازمان دارند ولی تعداد شعب تی دی در این مورد بیشتر است.

موفق باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 2:03 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................