Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Tuesday, April 06, 2004

مختصری پیرامون سرویس حمل و نقل عمومی تورنتو – تی تی سی

این سرویس در بدو ورود به کانادا بهترین و مناسب ترین روش جابجا شدن در شهر است و کیفیت مناسب و سهولت استفاده از آن در حدی است که شاید بعد ها – بعد از خرید اتومبیل شخصی- هنوز هم مایل باشید از آن برای رفتن به سر کار استفاده کنید. خصوصا اگر در جنوب تورنتو کار کنید که غالبا ترافیک نسبتا سنگینی در ساعات اولیه صبح و عصر دارد (که البته قابل مقایسه با تهران دهه 1340 می باشد) و هزینه پارکینگ هم زیادست (ماهانه تا 150$).

این مجموعه ترکیبی است از مترو (ساب وی) و اتوبوس و تراموا (استریت کار). ساب وی از یک شاخه عمودی شمالی- جنوبی دو قلو (به شکل حرف یو در انگلیسی) و یک شاخه طولانی شرقی – غربی و یک شاخه جدیدالتاسیس کوچکتر شرقی – غربی تشکیل شده است. اسامی این شاخه ها و شرح آنها عبارتند از:

(خط یانگ – یونیورسیتی)
خط یانگ که تقریبا موازی با خیابان یانگ در زیر سطح حرکت می کند (و در بعضی ایستگاهها به روی سطح می آید) از ایستگاه فینچ (واقع در تقاطع خیابان های یانگ و فینچ) و کنار محله مغازه ها و دفاتر خدمات ایرانی ها آغلز می شود و به سمت جنوب می رود تا ایستگاه یونیون و بعد از این ایستگاه به سمت خیابان یونیورسیتی می رود و در امتداد این خیابان رو به شمال می رود. این خط بعد از ایستگاه سنت کلر وست به سمت غرب شیب پیدا می کند وخود را به خیابان آلن رد (ایستگاه اگلینتون وست) می رساند و در امتداد این خیابان رو به شمال می رود ( و از این ایستگاه به بعد روی سطح حرکت می کند) و آخرین ایستگاه آن " دانز وی یو" نامدارد که روی خیابان شپرد وست ساخته شده. در واقع شاخه یونیورسیتی از شاخه یانگ به اندازه دو ایستگاه مترو کوتاهتر است.
این خطوط از طریق ایستگاه فینچ به سرویس اتوبوسرانی منطقه یورک (وای آر تی) و نیز سرویس اتوبوسرانی برمپتون مرتبط می شوند و کسانی که مایلند به این مناطق بروند باید در ایستگاه ویژه این اتوبوس ها که متصل و مرتبط به ایستگاه ساب وی هستند بلیط مخصوص این اتوبوس ها را بخرند.

(خط بلور)
این خط شرقی – غربی که در ایستگاه یانگ-بلور با مسیر یانگ و در ایستگاههای سنت جرج و نیز اسپاداینا با مسیر یونیورسیتی ایستگاه مشترک دارد (یعنی می توانید از یکی پیاده شوید و به دیگر سوار گردید) از سمت شرق تا ایستگاه کندی و از سمت غرب تا ایستگاه کیپلینگ می رود و مسیر بسیار طولانی ای دارد. این خط در ایستگاه کندی به خط کوچکتری قطار کوچکتری وصل می شود بنام اسکاربارو آرتی (مخفف رپید ترنزیت) که مسافرین را تا ایستگاه مک کاون در وسط محله اسکاربارو می برد. در سمت غرب ایستگاه کیپلینگ و ایستگاه ایزلینگتون (یکی مانده به آخری) به سرویس اتوبوسرانی مخصوص محله می سی سا گا وصل هستند و مسافرانی که مقصد نهایی شان می سی ساگا بوده است می تواند مستقیما از ایستگاه ساب وی بعد از خرید بلیط مخصوص این سرویس به اتوبوس مورد نظر سوار شوند.

(خط شپرد ایست)
این خط که جدیدا راه اندازی شده از ایستگاه شپرد – یانگ به سمت شرق در امتداد خیابان شپرد ایست تا تقاطع خیابان های دان میلز و شپرد (محله مورد علاقه ایرانی ها و تا حدودی هم چینی ها) ادامه می یابد.

اگر به نقشه تی تی سی دقت کنید. متوجه می شوید که تقریبا بدون استثناء تمامی خطهای اتوبوس به یک یا دو ایستگاه ساب وی می رسند و به این ترتیب از هر جای شهر به اتوبوس سوار شوید به ایستگاه ساب وی مقصد آن اتوبوس برده خواهید شد.

برای استفاده از تی تی سی باید از یکی از این چند روش استفاده کنید:
1- بلیط: که باید آنرا از کیوسک بخرید و در مجموعه های ده تایی چاپ می شوند ولی شما به هر تعداد که بخواهید از یک تا ده عدد و بیشتر می توانید درخواست کنید. در صورت خرید پنج تایی و ده تایی مشمول تخفیف خواهید شد. ایراد این روش این است که موقع وارد شدن به ایستگاه مترو باید آنرا به مامور باجه نشان داده و در جعبه شیشه ای بیاندازید و اگر صفی در کار باشد وقتتان تلف می شود.
2- توکن: که به شکل سکه های کوچک هستند و از جنس آلومنیوم می باشند. هم از مامور باجه و هم از دستگاه مخصوص فروش آن قایل تهیه هستند. قیمتشان با بلیط یکی است و فرق آن با بلیط این است که می توانید آنرا از شکاف مخصوص توکن رو درهای ورودی بیاندازید تو و بروید داخل و دیگر در صف منتظر نمانید.
3- دیلی پس (مجوز روزانه): که قیمت آن معادل چهار تا توکن است و از جنس مقواست و برای مواقعی خوب است که در یک روز می خواهید چندین بار (لااقل بیش از چهاربار) از تی تی سی استفاده کنید. (در روزهای یکشنبه فمیلی پس (مجوز خانوادگی) به همین قیمت صادر می شود که دو بزرگسال و تا چهار کودک می توانند از آن برای همان تاریخ استفاده کنند).
4- مترو پس (مجوز ماهانه): که اگر با اشتراک سالانه خریداری شود در سال یک ماه آن مجانی می افتد (که باتوجه به هزینه 90$ آن بد هم نیست) و با آن می توانید در طول ماهی که این پس برایش صادر شده بطور نامحدود از تی تی سی استفاده کنید. برای استفاده از آن باید کارت شناسایی به همراه داشته باشید (گواهی نامه یا کارت شناسایی رایگانی که تی تی سی در صورت درخواست شما برایتان صادر می کند) که این قانون را خیلی سفت و سخت چک نمی کنند ولی اگر شک کنند و معلوم نباشد که این کارت مال شماست یا قرضی است آنوقت کارتتان را توقیف می کنند.
5- جی تی ای پس: مجوز هفتگی مخصوص مسیرهای داخل محدوده و بیرون محدوده تی تی سی. چون وقتی اتوبوس تی تی سی حامل شما از خیابان استیلز برود بالاتر و یا وارد محدوده می سی سی ساگا شود آنوقت راننده اعلام می کند که از این ایستگاه به بعد باید موقع پیاده شدن نفری یک بلیط بدهید (که با آنی که داده بودید موقع سوار شده می شود دو تا) و این پس شما را مجاز می کند که بدون محدودیت در هفته ایکه برایش صادر شده است از سرویس خارج از محدوده نیز استفاده کنید که در مجموع ارزانتر از دو بلیط در روز در می آید و قابل قرض دادن هم هست.

یادتان باشد که شما می توانید بدون خرید بلیط مجدد، با همان بلیط در امتداد مسیرتان از یک سوی شهر به سوی دیگر بروید و از اتوبوس و مترو استفاده کنید، اما این امر مشمول مقرارتی است: اول اینکه باید این امر در یک امتداد مسیر باشد. یعنی نمی توانید از ایستگاه مترو بروید بیرون و برگردید تو یا از یک اتوبوس پیاده شوید و سوار اتوبوس بعدی در همان مسیر شوید ولی می توانید تا جایی که با مترو می شود رفت بروید و بعد در همان ایستگاه مترو سوار اتوبوس شوید. برای سوار شدن به اتوبوس در بعضی ایستگاهها باید برگه مجوز رایگانی را در ایستگاه ورودتان از دستگاههای قرمز رنگ بگیرید و در ایستگاه مقصد و موقع سوار شدن نشان دهید. در نقشه تی تی سی ایستگاههایی که حرف "تی" رویشان نوشته شده از این دسته هستند.

موقع سوار شدن به اتوبوس اگر از بلیط یا توکن استفاده کنید می توانید برگه مجوز کاغذی از راننده بگیرید که اگر خواستید میان راه سوار اتوبوس دیگر شوید و یا به ایستگاه مترویی که آن اتوبوس به داخلش نمی رود وارد شوید بکار ببرید.
استریت کار های مانند اتوبوس هستند اما خطوط محدودی دارند و بیشتر در جنوب شهر فعال هستند.
سرویس حمل نقل شهری تورنتو خیلی کارآمد و مناسب است و می توانید براحتی نیازهای ترددی شما را بپوشاند. استفاده از آن آسان است و تمامی خیابان های اصلی و درصد بالایی از خیابان های فرعی را پوشش می دهد. سرویس ساب وی و اتوبوس عادی در ایام هفته از شش صبح تا یک و نیم بعد از نیمه شب برقرارست و بعد از آن سرویس اتوبوس دیگری راه می افتد که فقط خیابان های اصلی را پوشش می دهد و نامش بلونایت (شب آبی) است و همان قیمت را دارد. اتوبوس ها برای خانم ها از ساعت 9.5 شب به بعد نه تنها در ایستگاه که درصورت امکان سر کوچه مورد نظر ایشان هم توقف می کنند تا ایشان در تاریکی راحت تر به مقصد برسند. راننده های تی تی سی با مرکز از طریق تلفن در اتباط هستند و پلیس تی تی سی هم اختیاراتی در حد پلیس شهری دارد.

بعضی ایستگاههای ساب وی پارکینگ دارند که استفاده از آنها برای دارندگان متروپس رایگان است و ایشان می توانند تا ایستگاه را رانندگی کنند و بعد اتومبیل خود را در پارکینگ بگذارند و بقیه راه را با ساب وی بروند که برای کسانیکه راهشان از ایستگاه ساب وی دور است انتخاب بدی نیست.

سرویس دیگری نیز در کنار تی تی سی کار می کند که وظیفه اش کمک به انتقال مسافران از حومه تورنتو به داخل شهر و بالعکس می باشد که اصطلاحا "گو ترنزیت" خوانده می شوند و علیرغم اسم خنده دارش خیلی خوب و منظم است و از چند خط قطار و چندین مسیر اتوبوس تشکیل شده است که قطارهای آن نهایتا به ایستگاه یونیون
می رسند. در مورد مسیرهای این سرویس به وبسایت مربوطه مراجعه کنید.

یادتان باشد همان روزهای اول از یکی از باجه های تی تی سی یک نقشه رایگان تی تی سی بگیرید و یک نقشه شهر را هم (به قیمت تقریبی 5$ بخرید). تورنتو کوه ندارد و شما در ابتدا برای پیدا کردن شمال و جنوب مشکل پیدا می کنید که راهش یادگرفتن مسیر، پرسیدن از مردم و یا استفاده از قطب نما است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه شما می توانید اطلاعات لازم در مورد مسیر ها و ساعات کار و فاصله زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه مربوط به هر یک از اتوبوس های تی تی سی را با تماس تلفنی و وارد کردن شماره مسیر از طریق تلفن و یا از طریق اینترنت بدست آورید که البته در خیابان استفاده از تلفن راحت تر است.

موفق باشید.



Link to this log     لینک به این نوشته - 11:57 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................