Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Tuesday, December 21, 2004



شکسته شد!

دیروز ظهر سوز هوا به 40- درجه سانتیگراد رسید و رکورد قبلی خود را شکست ولی طبق پیش بینی وضع هوا و مطابق این اصل که هوای تورنتو هرگز در یک وضعیت گیر نمی کند و ملال آور نمی شود، تا بعد از ظهر کم کم از سرمای آن کاسته شد و سرشب به 10- رسید که آن هم با شروع بارش برف بالاتر رفت به شکلی که امروز صبح به زحمت به 5- می رسید و قرارست فردا به 0 هم برسد و پنجشنبه هم به همین منوال باشد و جمعه با کاهش بارش و پراکنده شدن ابرها دوباره وارد یک چرخه سرد دیگر بشود.

مردم آنقدر برای کریسمس خرید کرده اند که دیگر جان کافی برای راه رفتن در مراکز خرید و پول زیادی برای هوا ریختن ندارند و شلوغی مراکز خرید و فروشگاهها به نحو چشمگیری کاهش یافته، هر چند اجناس همچنان در حد وفور هستند و قیمت ها هم معقول و مناسبند.

وقتی مهاجر تازه رسیده در اولین روزهای ورودش به یکی از این مراکز خرید می رود، از بزرگی و وسعت این مراکز و فروشگاههای آنها – که بعضا نزدیک به چهار تا پنج برابر مرکز خرید گلستان شهرک غرب هستند، و نیز از وفور اجناس به فکر فرو می رود که در شهری که کمتر از یک چهارم تهران جمعیت دارد چطور مشتری لازم برای سرپا نگاهداشتن این همه مراکز خرید عظیم الجثه با فروشگاههای چند طبقه وجود دارد.

بعد از زندگی در این شهر پاسخ این سوال پیدا می شود: سطح درآمد مردم در مقایسه با قیمت ها بالاست و به همین علت مردم مرتبا در حال خرید هستند و دایما در حال خانه تکانی کمد لباس و کفش و نیز عوض کردن لوازم منزل با نمونه های جدیدتر و نو تر هستند و این چرخش اقتصادی دایم متضمن برقرار ماندن این مراکز خرید بزرگ است.

وضعیت فروش اجناس در بازار تابع وضعیت اقتصادی مردم است: در دوران رکود مردم صرفا به خرید ضروریات زندگی تمرکز می کنند که راس آنها مواد خوراکی و بهداشتی و لوازم اتومبیل و تعمیرات منزل و نظایرهم است و در سایر شاخه ها تمرکز چندانی وجود ندارد، با درآمدن چرخ اقتصاد از گل و شروع دوران شکوفایی اقتصاد – اکسپنشن – مردم شروع به خرید چیزهایی می کنند که قبلا در موردش دست دست می کردند. در این فاز خرید لوازم صوتی و تصویری و اشیاء تزیینی و پرده و قالیچه و ... شروع می شود و عده ای هم به سراغ تعویض اتومبیل و منزل می روند. با بهتر شدن وضع کم کم بازار اشیاء غیرضروری و سنگین قیمت هم گرم می شود و قایق تفریحی و کلبه کوهستانی و موتور سیکلت هارلی دیویدسون و اتومبیل پورشه و ... هم به بورس وارد می شوند.

در دوران سقوط – کانترکشن- و نیز دوران رکود بعدی – ریسشن- مردم دوباره کم کم از مود ولخرجی خارج شده و دوباره روی ضروریات متمرکز می شوند. در این مرحله علاوه بر ضروریات، بازار ملزومات ارزان و کم کیفیت نیز رونق می گیرد و فروش اجناس خوش کیفیت ولی گرانتر به رکود می خورد.

تنها شاخه ای از بازار که از رونق با دوام و تقریبا برقراری برخوردارست صنعت مواد غذایی است.

مردم غالبا نسبت به وضعیت اقتصادی یک فاز تاخیر دارند و معمولا سه تا چهار ماه برای تاثیر گذاری کامل وضعیت جدید اقتصادی در رفتار ایشان وقت لازم است. این تاخیر به برنامه ریزان اقتصادی فرصت می دهد تا برای بهره برداری هر چه بهتر از شرایط جدید، بازار را برای الگوی جدید مصرف آماده کنند.

روز خوش.


Link to this log     لینک به این نوشته - 10:39 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................