Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Monday, July 18, 2005



سرقت هویت Identity Theft

مهاجری که پا به خاک کانادا می گذارد، وارد دنیای پیشرفته تر از آنچه وی به زندگی در آن خو گرفته است می شود. این پیشرفت پیچیدگی خاص خود را نیز به زندگی بخشیده است. این پیچیدگی نقاط حساس و مهم جدیدی به زندگی شخص می بخشد که باید آنها را بشناسد و محافظت کند. یکی از مهمترین این نکات، تلاش برای حفظ اطلاعات مهم شناسایی فردی و ممانعت از دستیابی افراد ناباب به این اطلاعات است.

سهولت انتقال الکترونیکی پول و خرید از راه دور باعث گردیده سرقت هویت اشخاص و تلاش برای دسترسی به منابع مالی آنها و انجام معاملات به نام آنها و ایجاد بدهی برای ایشان تبدیل به یکی از انواع تخلفات رایج دنیای متمدن گردد. بیایید نگاهی دقیقتر به این مشکل و راههای حفاظت از اطلاعات فردی بیاندازیم:

بعضی روشهای متداول سرقت و راههای مقابله با آنها :

شخم زدن زباله های اشخاص برای بدست آوردن اطلاعات در مورد ایشان : هر گونه پاکت نامه که حاوی نام و آدرس شما باشد، برگه صورتحساب که شماره کارت اعتباری شما روی آن نوشته شده باشد، نسخه داروخانه که شماره بیمه شما روی آن نوشته شده باشد، برگه چک شخصی که شماره حساب شما رویش نوشته شده باشد، برگه قبض بانک که موجودی شما رویش نوشته شده باشد، عکس، کارت ویزیت، و ... می تواند برای شبیه سازی هویت شما، خرید به نام شما و حتی بدتر از آن درخواست صدور کارت اعتباری به نام شما ولی با آدرسی متفاوت – و خرید بنام شما- بکار رود. معمولا این اوراق تا اندکی بعد از زمان پرداخت صورت حساب ها نگاهداری می شوند و بعد به دور انداخته می گردند.
راه مقابله:
اگر در واحد مستقل زندگی می کنید – مثلا House - ارتباط دادن این اوراق به آدرس و نام شما بسیار آسانتر از هنگامی است که در مجتمع مسکونی مقیم هستید. این زباله ها را مستقیما در سبد بازیافت نیاندازید. با ماژیک و خودکار اطلاعات فردی و شماره ها و اعداد مهم و حتی بارکد ها را از بین ببرید سپس با دستگاه رشته کن – Shredder- (که به قیمت نازل از فروشگاههای فروشنده لوازم دفتری قابل تهیه هستند) آنها را به همراه مقداری از کاغذ های بیربط مجلات و بروشور ها رشته رشته کنید و هم بزنید و سپس بطور تصادفی آنها را در چند کیسه توزیع کنید و در طی چندین روز آنها را با زباله ها مخلوط کنید و به دور بیاندازید. قوانین مربوط به آلوده کننده های هوا، به شما اجازه نمی دهد بطور دایم در حیاط منزل کاغذ بسوزانید ولی اگر مایلید بعد از رشته رشته شدن شان باز هم مورد تخریب بیشتری قرار بگیرند، آنها را در فضای باز در درون سطل پلاستیکی بریزید و مقداری وایتکس و آب به آن بیافزایید تا بعد از مدتی به خمیری رنگ پریده و غیر قابل تشخیص شوند. مواظب بخار کلر باشید و از استنشاق آن خودداری کنید.

دزدی اطلاعات هنگام استفاده از اینترنت بیسیم (Wireless Modems ): استفاده از مودم های بیسیم در منزل و خارج از آن، به معنای منتشر شدن داده های در حال تبادل روی فرکانس های مشخص است. سارقین اطلاعات قادرند با قرار گرفتن در نزدیکی محل استفاده از این سرویس ها، کل یا بخشی از داده های مورد انتقال را ضبط کنند و بعد برای خواندن و رمزگشایی آنها تلاش کنند.
راه مقابله:
عدم استفاده از روش بیسیم در حد امکان. اگر واقعا مجبور هستید از این روش استفاده کنید از مودم هایی استفاده کنید که قادرند داده ها را پیش از ارسال به رمز درآورند. اگر مجبور هستید در محیط عمومی از این سرویس استفاده کنید و هیچ اعتباری از بابت ایمنی شبکه وجود ندارد، سعی کنید در طول این مدت از لاگین کردن در اکانت های مهم – مثل سرویس Online Banking – اجتناب کنید. اگر همچنان ناچار به تبادل اطلاعات شناسایی در این وضعیت هستید دقت کنید که صفحه وبی که اطلاعات شما را دریافت می کند به SSL مجهز باشد –( این را می توانید با مشاهده علامت قفل در پایین و سمت راست براوز های Internet Explorer متوجه شوید).

دزدی اطلاعات با وادار کردن شما به وارد کردن اطلاعات مهم در اینترنت: گاها ایمیل هایی برای شما می آیند که ادعا می کنند از جانب بانک یا شرکت کارت اعتباری شما فرستاده شده اند و برای چک کردن امنیت اطلاعات شما، و یا نجات شما از دست هکر ها، نیاز دارند شما به صفحه اصلی سایت بانک تان بروید و لاگین کنید و سپس بشما یک کپی بسیار مشابه صفحه واقعی نشان می دهند و سعی می کنند شما را ترغیب به وارد کردن این اطلاعات کنید. حتی ممکن است آدرس اینترنتی وب سایتشان بسیار مشابه آدرس سایتی باشد که شما همیشه به آن می روید.
راه مقابله:
معمولا بانکها و شرکت های کارت اعتباری، به مشترین ایمیل نمی زنند و حتی آدرس ایمیل شما را هم ندارند! اگر هم پیغام مهمی بخواهند بدهند آنرا با پست به آدرس شما می فرستند و یا برایتان پیغام تلفنی می گذارند. پیام های مهم را موقع ورود شما به صفحه اصلی اکانت تان بشما می دهند. اگر پیام تلفنی گرفتید، خود به شماره تلفنی که از بانکتان دارید – و نه شماره ایکه در پیام گفته شده- زنگ بزنید و جویا شوید.

دزدی اطلاعات از طریق تلفن زدن به شما: شما تلفنی دریافت می کنید از کسی که خود را نماینده بانک یا شرکت کارت اعتباری معرفی می کند و حتی اسم و آدرس و مقداری از اطلاعات فردی شما را هم می داند. ممکن است برای ترساندن شما و ترغیب تان به شما بگویند که کسی اطلاعات شما را دزدیده – عجب!؟ - و دارد پول از شما می دزدد و یا از شماره کارت شما استفاده می کند و حالا برای کسب اطمینان لازم است شما شماره کارت اعتباری تان را برایشان بخوانید و یا عدد سه رقمی پشت کارت را به ایشان بگویید.
راه مقابله:
اطلاعات ندهید و از ادامه مکالمه امتناع کنید. یادتان باشد آنها خدمتگزار شما هستند نه شما بدهکار آنها! به ایشان بگویید خودتان بعدا به شرکت شان زنگ خواهید زد و بلافاصله بعد از قطع مکالمه با شماره تلفنی که از شرکت مذکور دارید با ایشان تماس بگیرید و مورد را بررسی کنید.

دزدی اطلاعات از طریق گوش دادن به مکالمات شما با تلفن همراه یا تلفن بیسیم: این روش از دزدی امواج – که نوع پیشرفته آن است- تا نوع فالگوش، می تواند پیش آید. شما خود به محل معتبر تلفن زده اید و مشغول گفتن اسم، آدرس، تلفن، شماره بیمه اجتماعی SIN ، و یا حتی شماره کارت اعتباری خود هستید و کسی دیگر در حال ضبط آن در حافظه یا ضبط صوت است.
راه مقابله:
از تلفن های بیسیم ارزان قیمت برای اینکار استفاده نکنید. بسیاری از این دستگاهها بدون هیچ رمزنگاری امواج، از فرکانس های مشترک استفاده می کنند که براحتی امکان دریافت توسط گیرنده های دیگر را دارند. از دادن اطلاعات مهم روی تلفن همراه – در حد امکان- خودداری کنید.

دزدی اطلاعات فردی از روی فرم های درخواست کارت اعتباری: گهگاه به فروشنده هایی برخورد می کنید که در درون فروشگاههای بزرگ شما را دعوت به ثبت نام برای کارت اعتباری تحت پوشش آن فروشگاه می کنند. علاوه بر اسم و آدرس، بعضی از فرم ها از شما می خواهند SIN number خود را نیز وارد کنید. این فرم ها بعد از کامل شدن به شکلی نه چندان امن نگاهداری می شوند و می توانند براحتی توسط رهگذران دزدیده شوند و یا اطلاعات مهمشان توسط ایشان دیده و بعدا رونویسی شوند.
راه مقابله:
بهترین راه آن است که گول هدایای ارزان قیمت باجه را نخورید و اصلا اطلاعات را ندهید و بجایش بروشور آنها را بگیرید و بعد با استفاده از تلفن منزل اقدام به درخواست کنید و یا یک نسخه از فرم را بگیرید و در منزل پر کنید و بعد با پست برای شرکت مذکور بفرستید.

نامه – یا ایمیل - ای دریافت می کنید که به شما می گوید شما در یک قرعه کشی برنده مبلغی پول شده اید: هدف سرقت اطلاعات شخصی شما و یا بریدن گوش شماست! این ابتکار نسبتا جدید، نسل دوم فعالیت کلاهبرداران آفریقایی است که قبلا برای اشخاص نامه می دادند و ادعا می کردند که از بستگان یکی از ارتشیان یا سرمایه گزاران آفریقایی هستند و چند میلیون دلار از پولشان جایی گیر کرده و اگر شما حاضر باشید به ایشان کمک کنید چند میلیونی به جیب خواهید زد و بعد شما را درگیر بازکردن حساب در یک بانک آفریقایی می کردند و از شما می خواستند چند هزار دلار برای هزینه وکیل و ترانسفر بدهید.
راه مقابله:
به عقل خود رجوع کنید! آیا بدون خرید بلیط لاتاری کسی برنده می شود؟ در واقع هر هفته دهها میلیون نفر علیرغم خرید بلیط لاتاری هیچ چیزی نمی برند! حتی اگر واقعا برنده شده باشید خودتان باید با مراجعه به باجه بلیط فروش جویای شماره های برنده شوید و از برد خود مطمئن شوید. به علاوه باجه فروش بلیط هیچ اطلاعی از ایمیل یا شماره تلفن و یا آدرس شما ندارد که با شما تماس بگیرد!

دیدن یک آگهی در براوزر به این مضمون که شما بازدید کننده شماره ... هستید و همین الان برنده .... شده اید! و بردن شما به فرمی که باید با اطلاعات شخصی تان پر کنید تا به صفحه نخود سیاه بروید.
راه مقابله:
این آگهی ها را نخوانده ببندید و وقتتان را تلف نکنید.

دریافت ایمیل از دوستان هالوی تان که گول متن ایمیل مبنی براینکه بیل گیتس – یا فلان ثروتمند- در حال بررسی این است که چه کسانی این ایمیل را می فرستند و از بین آنها تعدادی را انتخاب خواهد کرد – احتمالا به عنوان ابله نمونه!- و به ایشان جوایز نقدی می دهد! مدل دیگر آن دریافت ایمیل از دوستان خرافی / هالو بر این مضمون که اگر این ایمیل را برای ده نفر بفرستید مثل بیل گیتس پول دار می شود – اصلا او خودش به همین دلیل پولدار شد!؟- و اگر نفرستید آسمان روی سرتان خواهد افتاد و زندگی تان چنان خواهد شد. بزرگترین خاصیت این ایمیل های زنجیره ای برای کلاهبرداران، شناسایی ایمیل های فعال متعلق به افراد کم هوش، کم اطلاع و خرافه پرست است تا بعدا در لیست حملات بعدی قرار بگیرند.
راه مقابله:
خودتان را برای دادن توضیح به دوستان خسته نکنید! صرفا آنها را حذف کنید ( البته اگر خواستید، قبلش آنها را بخوانید و بخندید!)

ظاهرا از جانب موسسه ای خیریه زنگ می زنند و حسابی برایتان داستان می بافند و دلتان را می سوزانند و از شما می خواهند به ایشان کمک مالی کند. این تلفن کننده ها معمولا کنه های ورزیده ای هستند و وجدان شنونده را می چلانند.
راه مقابله:
به ایشان بگویید آدرس وب سایت و تلفن و آدرس پستی شان را به شما بدهند. هرگز اطلاعات کارت اعتباری را به ایشان ندهید. اگر خواستید و بنظر معتبر می آمدند برایشان چک بفرستید.

شما برای پرداخت وجه کالایی که انتخاب کرده اید به پای صندوق می روید و همان موقع تلفن صندوقدار زنگ می زند و صندوق دار به شما می گوید که از طرف حراست فروشگاه و یا شرکت کارت اعتباری تلفن شده و از شما می خواهد اطلاعات شخصی تان را بگویید و حتی شماره کارت اعتباری تان را نیز از صندوق دار می پرسند. بعد معلوم می شود چنین شخصی در کار نبوده و صرفا جناب کلاهبردار از دور مشغول پاییدن شما بوده و به محض اینکه شما کارتتان را برای پرداخت از جیب آورده اید با تلفن همراه به صندوق زنگ زده.
راه مقابله:
به محض اینکه دیدید به صندوق دار تلفن شد و او دارد از شما اطلاعات می پرسد و یا در نظر دارد اطلاعات کارت شما را پای تلفن بگوید، فورا از او بخواهید کارت را به شما پس دهد و Security را صدا کند. به هیچوجه پای تلفن اطلاعات ندهید!

یک ایمیل یا نامه به آدرس شما می آید به این مضمون که "... متاسفانه ما کارت شما را از تاریخ ... فسخ خواهیم کرد چون بر طبق اطلاعات ما کارت شما در تاریخ ... برای مصارف غیر قانونی استفاده شده و طبق قانون ... اصل ... ما موظف به بستن این حساب این کارت هستیم..." و شما هم که طبعا هم فشار خونتان بالا رفته و حسابی عرق کرده اید به شماره تلفنی که در نامه ذکر شده زنگ می زنید و مجبور می شود کلی اطلاعات فردی تان را به کلاهبرداری که در نقش مسئول شرکت مذکور پای تلفن نشسته بدهید.
راه مقابله:
به شماره تلفن مندرج در پشت کارت اعتباری خودتان زنگ بزنید و با مسئولین مربوطه صحبت کنید.

ممکن است مشابه همین حقه را در مورد مالیات بردرآمد شما بزنند و از شما بخواهند از طریق اینترنت و یا تلفن به ایشان توضیحاتی بدهید. برای تماس گرفتن به اداره مالیات از شماره تلفن های موجود روی فرم های مالیاتی خودتان و یا از طریق آنها در اینترنت استفاده کنید.

از طرف EBay و یا شرکتی مشابه ایمیلی دریافت می کنید به این مضمون که "... سفارش شما آماده شده و بزودی برای شما ارسال خواهد شد و مبلغ ... دلار به حساب کارت اعتباری شما منظور خواهد شد. اگر مایل به کنسل کردن این سفارش هستید به این آدرس در اینترنت بروید و ..." و شخص که هرگز چنین سفارشی نداده بوده هر چه سریعتر به سایت مذکور مراجعه می کند و اطلاعاتش را مجانا در اختیار کلاهبرداران می گذارد.
راه مقابله:
از آدرس وب ایکه به شما داده اند استفاده نکنید. مستقیما به وب سایت شرکت مذکور رفته شماره تلفن آنها را بدست آورید و به ایشان تلفن کنید و موضوع را جویا شوید.


آنچه بررسی شد فهرستی بود از مهمترین و متداولترین روش های متداول برای سرقت اطلاعات شخصی و مالی افراد. در دنیای اطلاعات، مشخصات فردی شما همانقدر حایز همیت و نیازمند به محافظت است که پول نقد توی جیب شما!

موفق باشید


Link to this log     لینک به این نوشته - 4:01 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................