Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Wednesday, August 17, 2005

آلکساندر گراهام بل و اختراع تلفن در کانادا

همه نام گراهام بل را شنیده اند. در ایران او را مخترع اولین دستگاه تلفن می دانند و داستان او و همکارش واتسن را در کتابهای درسی مدرسه خوانده اند. جالب است بدانیم که این کارگاه که محل تولد اولین دستگاه تلفن ثبت شده در تاریخ است در حومه شهر Brantford در استان Ontario در فاصله یکساعت رانندگی از تورنتو قرار دارد!

خانواده گراهام بل از طبقه متوسط – مرفه و در اصل اسکاتلندی بودند. وقتی بیماری سل در اسکاتلند شیوع یافت و جان دو تن از فرزندان خانواده را گرفت، از ترس از دست دادن بقیه افراد خانواده، اقدام به مهاجرت به کانادا کردند و ملکی در حومه شهر برنتفورد خریدند که امروز نیز پا برجاست و تبدیل به موزه شده است.

اولین دستگاه تلفن در این خانه اختراع شد و بعضی از حقوق ثبتی مربوط به این اختراع نیز در شهر تورنتو وارد دفاتر اسناد رسمی اداره ثبت اختراعات گردید. گراهام بل می دانست که رقیبی بنام Elisha Gray در ایالات متحده دارد روی همین موضوع کار می کند بنا براین تصمیم گرفت حق ثبت اولیه این ماشین را در آمریکا به ثبت برساند تا بعدا بتواند این اختراع را بدون دردسر به بازار ارتباطات ایالات متحده بفروشد.

جالب اینکه هر دوی این رقبا در یک روز اختراع خود را ثبت کردند و بل موفق شد دو ساعت زودتر از رقیب اینکار را انجام دهد. گراهام بل پس از دعوای حقوقی طولانی و پر خرجی سرانجام توانست در تاریخ به عنوان مخترع قطعی اولین دستگاه تلفن نام خود را به ثبت برساند. شایان ذکر است که اولین مکالمه راه دور تاریخ بشر بین شهر های برنتفورد و تورنتو انجام گرفت و حتی برای مدتها مرکز سوئیچینگ انتاریو در تورنتو واقع شده بود و تمام امواج ارتباطی باید به تورنتو رفته و از آنجا به مقصد رله می شدند.

البته آمریکایی ها اعتقاد دارند که چون ثبت حقوقی این اختراع در بوستون انجام شده پس تلفن در آمریکا اختراع شده است. خنده دار اینکه آنقدر روی موضوع پافشاری می کنند که حتی حاضر نیستند کپی برگه ثبت اختراع تلفن را به موزه بل - در محل زندگی و کارگاه وی – بدهند تا به معرض دید عموم گذاشته شود!

در موزه گراهام بل نمونه اصلی اولین تلفن ساخته شده را – که هیچ شباهتی به تلفن های امروزی ندارد!- می توانید مشاهده کنید. همچنین اولین ساختمان شرکت تلفن در دنیا و شماری از انواع دستگاههای تلفن و سوئیچینگ که در طول یکصد سال گذشته اختراع شده اند در معرض تماشای عموم هستند. در یکی اتاقک های این موزه مجسمه شبیه سازی شده یک اپراتور تلفن را می بنید که اولین Headphone تاریخ – به وزن پنج کیلوگرم !!!- را روی سر و شانه خود دارد.

بزرگترین شرکت مخابرات کانادا امروزه Bell نام دارد که میراث بجای مانده از تلاش های گراهام بل است. به جرات می توان گفت تلفن، بعد از گذشت صد سال، هنوز مهمترین وسیله ارتباطی بشر است.

برای دیدن گزیده تصاویری که از منزل خانواده بل و دفتر شرکت تلفن او گرفته ایم به این لینک مراجعه کنید.

یاد این بزرگمرد را گرامی می داریم


Link to this log     لینک به این نوشته - 2:48 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................