Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Thursday, September 01, 2005

حقوق مستاجر و مالک

مسکن مهمترین نیازمندی مهاجر تازه وارد به کاناداست. بدون داشتن محل اقامت و آدرس ثابت و مشخص نمی شود برای هیچیک از کارت ها و مدارک مهم اقامت در کانادا نظیر SIN Card و Health Card و گواهینامه و ...- اقدام کرد.

رایج ترین مدل مسکن در آغاز ورود نوع استیجاری آن است. قرارداد اجاره لازم الاجراست و طبق آن طرفین متعهد به موارد مندرج در متن قرارداد می شوند. اجاره محل زندگی در ساختمانهای بزرگ که تماما به شرکت های اجاره دار تعلق دارند آسان، بدون دردسر، و کاملا روتین است. متن قرارداد در یک مجموعه هشت تا ده صفحه ای تنظیم شده است که تمامی موارد قانونی مالک و مستاجر استان انتاریو در آن رعایت شده است. به شما فرصت می دهند تا قبل از امضاء آن را به دقت بخوانید و سوالات خود را بپرسید. این شرکت ها معمولا به ملک بخوبی رسیدگی می کنند و تعمیرات و خدمات را به موقع و بدون دردسر انجام می دهند و در مجموع بهترین انتخاب هستند.

وقتی ملک – چه خانه، چه آپارتمان و چه اتاق- به شخص دیگری تعلق دارد و در قرارداد با این فرد طرف معامله خواهید بود، دیگر از این وضعیت روتین و بی دردسر خبری نیست. قرارداد می تواند موارد زیادی را به شما تحمیل کند و یا بخشی از مسئولیت های صاحبخانه را از سرش باز کند. بدیهی است موارد مشخصی طبق قانون غیر قابل تغییر است و حتی اگر در قرارداد مورد نقض قرار گرفته باشند باز صاحب خانه مسئول و ملزم به اجرای آنهاست.

برای آنکه در موقع عقد قرارداد از حقوق خود بخوبی دفاع کنید و کلاه سرتان نرود، باید با حقوق خود به عنوان مستاجر آشنا شوید. برای مطالعه در مورد این حقوق و ریزه کاریها و نکاتی که در هنگام مشاهده محل و مذاکره برای اجاره و تنظیم و امضاء قرارداد باید دقت کنید، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید. این سایت توسط نهادی حقوقی و مستقل وابسته به دولت استان انتاریو نگهداری می شود و هدف از آن اطلاع رسانی به متقاضیان اجاره و رسیدگی به شکایات بین مستاجر و مالک است. توصیه می کنم موارد مربوط به بخش اول – Your Rights – را به دقت بخوانید تا بعدا به مشکل برخورد نکنید.

Ontario Rental Housing Tribunal

متاسفانه حجم این مطلب زیاد است و امکان بررسی دقیقتر آن در وبلاگ وجود ندارد. مهمترین مواردی که باید به آنها توجه داشت عبارتند از:

1- در متن اجاره نامه باید دقیقا معلوم شود که مدت اجاره چند ماه خواهد بود. آیا مستاجر اجازه فسخ قرارداد را خواهد داشت؟ در صورت مجاز بودن مستاجر به فسخ قرارداد، از چه مدتی پیش از موعد تخلیه باید مراتب کتبا به مالک اطلاع داده شود؟ آیا جریمه هم به این امر تعلق خواهد گرفت؟ به چه مبلغ؟

2- امکانات ملک به دقت ذکر و ثبت شوند: آب، برق، تلفن، اینرنت، سرویس بهداشتی، اجاق، یخچال، تهویه مطبوع، مبلمان، و .... کدام یک از طرفین باید هزینه های مربوطه را بپردازد؟ به چه مبلغ؟ آیا محدودیتی در کاربری آنها وجود دارد؟ به چه شکل؟ برای تمدید قرارداد اجاره در آخر دوره، چه مدت مهلت برای تمدید باید از جانب طرفین درنظر گرفته شود؟

3- مبلغ اجاره بهاء برای مدت قرارداد، نحوه پرداخت و روش و محل پرداخت آن. یادتان باشد مالک باید در قبال دریافت آن باید به شما رسید امضاء شده بدهد. چک بهترین روش پرداخت است چون تاریخ دارد و بعدا قابل پیگیری است. در بخش یادداشت چک حتما ذکر کنید که بابت اجاره بهای ماه ... جهت ملک ... صادر شده است.
4- در هنگام بازدید ملک از سالم بودن و کارکردن دستشویی و شیرآلات و سیفون و نیز اجاق و یخچال و سینک و لامپ ها و سایر موارد اطمینان حاصل کنید. اگر جایی خراب و خراشیده و یا لکه دار است با صاحبخانه در موردش صحبت کنید و تکلیف آن را روشن کنید. کلیه لوازم و امکانات باید قابل استفاده باشند ولی صاحبخانه موظف به رنگ کردن و یا تعویض سرویس هایی که کار می کنند نیست. نیز مسئولیت تعمیر و سرویس لوازمی که بواسطه فرسودگی از کار افتاده اند به عهده مالک است.

یادتان باشد که طبق قانون در صورتیکه صاحب خانه در این امر کوتاهی کند، مستاجر می تواند بخشی از کرایه را نگهدارد و یا از صاحبخانه تقاضای غرامت کند و در مواردی حتی قرارداد را فسخ کند. البته سلسله مراتب و روشهای مشخصی برای این امر وجود دارد که باید مطالعه شوند.

خراش ها و ترک ها و نیازمندیهای تعمیر باید در ضمیمه قرارداد ذکر شده و به امضاء طرفین برسند. حتی در صورت امکان از آنها عکس بگیرید و فتوکپی عکس ها نیز ضمیمه قرارداد کنید تا بعدا از جانب صاحبخانه از شما تقاضای غرامت نشود.

نیز مسئولیت نظافت ملک به عهده مالک است: راهروهای مشاع، پارکینگ، حیاط و .... این نظافت شامل از بین بردن حشرات مزاحم نیز می شود. ضمنا پارکینگ باید نور کافی داشته باشد.

5- معلوم شود که پارکینگ در قرارداد وجود دارد یا خیر و اگر هست آیا باید هزینه جداگانه ای برایش پرداخت یا خیر و اگر باید پرداخت،؛ مبلغ و موعد و نحوه پرداخت مشخص شود. ضمنا شرایط تمدید اجاره پارکینگ و فسخ و ... نیز معلوم گردد.

6- معلوم شود که آیا مسئولیت گرمایش محل به عهده صاحبخانه است یا خیر – معمولا اگر کنترل این سیستم در دسترس مستاجر نباشد باید صاحبخانه را مسئول این امر دانست و وی موظف خواهد بود که این درجه حرارت را در پاییز و زمستان و بهار به میزان معین و ثابتی نگهدارد.

7- تکلیف روش دفع زباله و مواد بازیافتی باید مشخص شود.

ضمنا بدانید که قانونا مستاجر مسئول است واحد خود را پاکیزه نگهدارد و چنانچه از جانب خود و یا میهمانانش به واحد و یا محوطه مشترک خسارتی وارد شود باید هزینه تعمیر آن را بپردازد.

موفق باشید


Link to this log     لینک به این نوشته - 3:12 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................