Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Wednesday, October 25, 2006

هزینه های زندگی در کانادا (بخش اول)

اخیرا چند ایمیل داشته ام که در مورد هزینه زندگی در کانادا پرسیده بودند. با وجود اینکه قبلا در این مورد نوشته ام و میزان تورم هم در کانادا ناچیز است و تورم سالانه اش با تورم هفتگی قیمت ها در تهران نمی تواند مسابقه بدهد، بد نیست نگاهی داشته باشیم به مهمترین بخش های هزینه ماهانه.

در نظر دارم این اطلاعات را در چند لاگ پشت سرهم بنویسم، چون خیال دارم حالا که دوباره دارم در این مورد می نویسم لااقل به ریز اقلام و جزئیات بپردازم و برای اینکه هم جریان اطلاع رسانی کند نشود و هم شما وقت کافی داشته باشید این اطلاعات را جذب و تحقیقات خودتان را هم به آن اضافه کنید، قسمت به قسمت می رویم جلو.

تقسیم بندی ایکه در نظر دارم رویش شرح بدهم به ین شکل است که البته هر چه جلو تر می رویم ممکن است به میزانش اضافه شود. شما هم اگر موضوعی هست که در لیست نمی بینید برایم ایمیل بزنید تا اضافه اش کنم:

1- هزینه های شروع زندگی در کانادا:
1-1 – کامپیوتر(شامل خود دستگاه، ماینتور، متعلقات، پرینتر و کابل و مبدل دو شاخه).
2-1- مسکن (انواع، محله ها، هزینه ها، مقررات و حق و حقوق شما).
3-1- تلفن شهری و/ یا همراه (گرفتن اشتراک و هزینه های اولیه و هزینه های ماهانه بعدی).
4-1- اینترنت (انواع سرویس های موجود، هزینه های اولیه و هزینه های ماهانه بعدی).
5-1- تلویزیون (خرید دستگاه، انواع سرویس های موجود، هزینه های اولیه و هزینه های ماهانه بعدی).
6-1 – لوازم آشپزخانه (لوازم یخت و پز، نظافت آشپزخانه، نظافت ظرف ها)
7-1 – لوازم منزل (تخت خواب، سرویس اتاق خواب، سرویس نشیمن، لوازم دستشویی، لوازم نظافت و نگهداری از منزل).
8-1 لوازم برقی منزل (سشوار، جاروبرقی، مایکرویو، صوتی و تصویری، روشنایی، حرارتی و برودتی).
9-1 پتو، ملحفه، بالش، زیرانداز (فرش، موکت)، البسه فصل.

2- مصرف ماهانه:
1-2- خورد و خوراک (انواع، حدود قیمت، غذاهای جدید، مواد جایگزین).
2-2- رفت و روب و نظافت منزل (شوینده ها و لوازم مربوطه).
3-2- ایاب و ذهاب (سرویس های حمل و نقل عمومی و هزینه هایشان).
4-2- هزینه های جاری تلفن، اینترنت، تلویزیون، شارژ ساختمان (در موارد خاص).
5-2- نوشت افزار، کاغذ پرینتر و نظایر آن.

3- هزینه های ویژه:
1-3- دارو و درمان.
2-3 – لباس رسمی برای مصاحبه های استخدامی.
3-3 – ابزار و لوازم تعمیر و نصب.

4- هزینه هایی که اول کار قاعدتا با آنها کاری ندارید!
1-4- خرید اتومبیل.
2-4- خرید خانه.

حالا برویم سراغ قسمت اول:

1- هزینه شروع زندگی در کانادا:
یعنی هزینه چیزهایی که باید در همان یکی دو هفته – تا یکی دو ماه اول بخرید- و بسته به اینکه چفدر خرت و پرت از ایران با خود آورده اید و یا اینجا چه مقداری از آنها را می توانید از دوست و فامیل قرض بگیرید، از چند صد دلار تا چند هزار دلار می توانند روی دستتان خرج بگذارند. بخشی از این لوازم عبارتند از:

1-1 کامپیوتر- از کامپیوتر شروع کرده ام و نه از اجاره منزل! دلیلش این است که شاید نظرتان در مورد نیاوردن کامپیوترتان به کانادا را عوض کند و الان که دارید چمدان می بندید به این فکر هم باشید!

چرا؟
چون برای کاریابی و چک کردن ایمیل و تایپ رزومه و مطالعه از روی اینترنت و ... از همان روز اول به آن نیاز دارید. کاریابی برای مهاجر تازه وارد خودش شغلی است تمام وقت و به برکت وجود اینترنت و سایت های کاریابی هم شبانه روزی است. پس داشتن دسترسی به کامیپوتر در کانادا بسیار مهم است.

راه حل دیگر؟
کتابخانه های هر محل تعدادی کامپیوتر دارند که لااقل بدرد چک کردن ایمیل می خورند ولی نرم افزار درست و حسابی ندارند و مدت دسترسی به آنها هم محدود است و البته تردد به محل آنها در زمستان در برف و بوران و یخبندان ابدا کار دلچسبی نیست. وب کافه هم در بعضی محله ها موجود است که چندان ارزان نیستند و نمی شود روی امنیت اطلاعاتی که وارد می کنید هم حساب کرد.

هزینه؟
بسته به اینکه شما چه مقداری از اجزاء آن را – مثلا کیس و کیبورد و ماوس- را از ایران آورده باشید و چه مقداری از آنرا مجبور باشید بخرید، از زیر دویست دلار – مانیتور- تا سه هزار دلار – دستگاه سوپرمن! - می توانید توی خرج بیافتید. (اگر هیچ چی نیاورده اید می توانید یک دستگاه مرتب و بدرد خور را زیر 1000 دلار بخرید. که البته ممکن است موفق شوید از آن هم ارزانتر تمامش کنید). ضمنا اگر در ایران دستگاه را آپ گرید کنید و دستی به سر و رویش بکشید – مثلا میزان RAM آنرا به حداقل 512 مگ یا 1 گیگ برسانید و یا هارد دیسک آنرا ببرید بالای 30 گیگ (که در مورد دستگاههای جدید همینطور هم هست ولی ممکن است دستگاههای قدیمی تر نیاز به آن داشته باشند). ایده خوبی است چون مجبور نیستید دلار خرجش کنید و پولتان را می گذارید برای خرج های واجب تر. ضمنا دقت کنید منبع تغذیه دستگاه دو ولتاژه باشد (یعنی یا خودش اتوماتیک ولتاژ را تشخیص دهد – در کانادا 110 ولت است و در ایران 220 ولت- و یا اینکه سوئیچ تعویض ولتاژ را داشته باشد). این را معمولا پشت دستگاه در نزدیک محل ورود کابل برق می توانید پیدا کنید. اگر معلوم نیست یا باید جعبه دستگاه را باز کنید و از تویش بخوانید یا در کتابچه راهنمایش بیابید یا از فروشنده اش – اگر مطمئن هستید جواب الکی نمی دهد- بپرسید. اغلب منبع های تغذیه دو ولتاژه – با سوئیچ تبدیل هستند- و سالهاست که اینطوری اند!

مانیتور ها غالبا تک ولتاژ هستند و بدلیل بدبار بودن – سنگین و یا بدبار هستند و حسابی شکننده – بهتر است در ایران ردشان کنید بروند و اینجا یکی دیگر بگیرید. ماوس و کیبرد فرقی ندارند و از ایران بیاورید بهتر است. همینطور هم دوربین برای دستگاه – Web Cam- را هم بیاورید تا مامان جانتان شما در کانادا ببیند و با دیدن گل پسرش/ دخترش در کانادا افتخار کند!

در مورد کارت مودم (که اینجا بتوانید با ارزانترین مدل اینترنت کار کنید که هزینه اش زیر ماهی 10 دلار می شود) زیاد سخت نگیرید چون ممکن است اینجا به سیستم کانادا نخورد و مجبور شوید کارت مودم را عوض کنید (که با حدود 12 دلار می توانید یک کارت کارآمد بخرید). اگر هم تصمیم گرفتید اینترنت کابلی بگیرید که ارزانترین آن بطور متوسط ماهانه 30 دلار خرج دارد – ولی سرعتش 3 تا 5 برابر مودم معمولی است- که داشتن کارت شبکه و یا حتی پورت USB کافی است.

از کجا بخریم؟
این چند لینک به شما اطلاعات بیشتری در مورد قیمت ها می دهند. توجه داشته باشید که همگی فروشگاههای زنجیره ای هستند و چندین فروشگاه و نمایشگاه در سطح شهر دارند و می توانید در وبسایتشان آدرس نزدیکترین شعبه شان را بیابید. ضمنا لوازم الکترونیکی دیگر هم دارند که بعدا در مورد واجب هایشان صحبت خواهیم کرد:

توجه: بعضی از این سایت ها از شما کدپستی تان در کانادا را می پرسند تا اطلاعات را با توجه به موجودی انبار شعبه نزدیک به شما انتخاب کنند. می توانید از این کد پستی که تقریبا در مرکز تورنتو است استفاده کنید: M4P1Z2

این سه فروشگاه بزرگ و مجهز هستند و خدمات بعد از فروش و گارانتی درست و حسابی دارند و نمایشگاههایشان هم پر از نمونه است و پرسنل متعدد برای دادن اطلاعات بیشتر دارند:

FutureShop

BestBuy

Staples

این فروشگاه معمولا نمایشگاههایش کوچکترند و قیمتشان هم خیلی مناسب نیست ولی گاها از دستشان در می رود و حراج دارند:

Source by Circuit City

این شرکت زنجیره ای هم در خیلی محله ها فروشگاه و نمایشگاه دارد و گاها دستگاههای خوب با قیمت مناسب هم دارند ولی در وبسایتشان اطلاعات زیادی در این مورد نیست. به خود شعبه سر بزنید. ضمنا خرید لوازم جانبی از اینها به صرفه تر است تا از فیوچرشاپ یا بست بای (ضمنا اگر دستگاهتان خراب شد اینها خدمات تعمیر هم دارند):

Canada Computers

اینها هم ارزان فروشند و در کار فروش قطعه هم هستند ولی بیشتر از روی اینترنت جنس می فروشند و تعداد فروشگاههایشان کمتر است (هر چند قیمت هایشان خیلی بهتر از بقیه است):

TigerDirect

ضمنا می توانید از مغازه های کامپیوتر فروشی خیابان Queen در حوالی تقاطع با خیابان University هم خرید کنید که ممکن است قیمت های بهتری داشته باشند (هر چند در مورد کیفیت خدمات پس از فروش آنها اطلاعی ندارم).

یادتان باشد که وقتی از فروشگاههای بزرگ خرید می کنید به شما پیشنهاد Extended Warranty (یعنی پلن خدمات و تعمیرات اضافه تر) هم می دهند که در مورد کامپیوتر توصیه می کنم بگیرید (مثلا برای دستگاه 1500 دلاری یک پلن چهار ساله با سوریس تعمیر و قطعه رایگان و مناسب حدود 100 دلار در می آید که البته با توجه به هزینه های تعمیرات و دردسر مربوطه، به صرفه است).

نرم افزار را از ایران بیاورید. هر چه لازم دارید و یا فکر می کنید ممکن است در یکی دوسال آینده به آن نیاز پیدا کنید را بیاورید. قیمت همین نرم افزارهایی که شما سی دی اش را 3000 تومان می خرید در اینجا براحتی می رود بالای چندهزار دلار. یادتان باشد سی دی های مربوط به خود دستگاهتان – یعنی درایور های مربوط به کارت گرافیکی و صوتی و شبکه و مادربرد و خلاصه هر سی دی ایکه با خود دستگاه تحویل گرفته اید را- با خودتان بیاورید.

طبعا اینجا کامپیوتر را نمی توانید بگذارید روی زمین و با آن کار کنید – یعنی می توانید ولی به کمر درد و پا دردش نمی ارزد - و یک میز ساده برایش لازم دارید.

این میز را می توانید چوبی یا پلاستیکی بخرید و می تواند میز معمولی ناهار و شام شما باشد یا اینکه میز اختصاصی کامپیوتر. این جور میز ها را می توانید از این جور جاها بخرید (آدرس فروشگاههایشان را توی سایتشان بیابید. ضمنا بعضی وقت ها جنس های ارزانتری هم توی فروشگاه دارند که توی وبسایت نیست. پس سرزدن به آنها ادیه بدی نیست):

Staples

تلفظ کنید: آفیس دی پو
Office Depot

Canadian Tire

IKEA

غالب این میز ها در جعبه و آماده برای نصب هستند و پیچ و مهره و آچار و پین و لوازم مورد نیاز برای نصب آنها هم همراهشان است. خودتان می توانید براحتی آنها را در منزل سرهم کنید. (پیچ گوشتی چهارسو و دوسو را از ایران بیاورید). ضمنا اگر قادر هستید خودتان آنرا به منزل ببرید که ببرید، اگر نه بعضی از این فروشگاهها برای اجناسی که از قیمت مشخصی – مثلا 100 دلار- گرانتر باشند، تحویل رایگان در منزل دارند و بعضی دیگر هم با تخفیف اینکار را می کنند. حتما در این مورد تحقیق کنید! اگر میزی 80 دلاری با هزینه حمل آن می شود 110 دلار و درعوض میزی 100 دلاری – که بهتر و بزرگتر است را مجانا برایتان می آورند طبعا بهتر است بروید سراغ دومی!)

پرینتر را همینجا بخرید. می شود با حدود 100 دلار یک پرنتر رنگی برای چاپ رزومه هایتان بخرید. کاغذ A4 هم ارزان است و بیخودی چمدانتان را سنگین نکنید!

دو شاخه تبدیل برای سر دوشاخه برق کامیپوتر را فراموش نکنید. باید بتوانید در فروشگاههای کامپیوتر در ایران آنرا را بخرید. شکل دو شاخه های اینجا این شکلی است (که اولی اش نوع ساده آن است و دومی اش با اتصال زمین است که خوب است ولی ضروری نیست).

کابل رابط برق را می توانید اینجا از Canadian Tire به قیمت ارزان بخرید. از خرید آنها از فروشگاههای یک دلاری Dollar Shop خودداری کنید چون اخیرا شایع شده ممکن است بعضی شان مشکل ایمنی داشته باشند.

صندلی کامپیوتر را – هر چند می توانید موقتا از صندلی معمولی استفاده کنید- می توانید از همانجاهاییکه میزش را می فروشند بخرید (شاید روی دو تایش تخفیف هم گرفتید یا تحویلش مجانی درآمد!)


لطفا به کاملتر شدن لیست کمک کنید. این اطلاعات برای شماست!

ادامه دارد ...


Link to this log     لینک به این نوشته - 11:56 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................