Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Tuesday, November 21, 2006

هزینه های زندگی در کانادا (بخش پنجم)

تلویزیون - خرید دستگاه، انواع سرویس های موجود، هزینه های اولیه و هزینه های ماهانه بعدی.

اولا باید گفت که شما باید به تلویزیون به دیده مهمترین وسیله برقی منزل نگاه کنید که از همان روز اولی که به کانادا می آیید لازمش دارید. چرا؟

چون شما تازه از در آمده اید تو و خیلی چیزها راجع به فرهنگ و سیستم اجتماعی کانادا و اصطلاحات متداول روزمره و اخبار روز شهر و استان و ... باید یاد بگیرید. از آن مهمتر اینکه هنوز هیچ جای شهر را بلد نیستید و برنامه تفریحی و سرگرمی هم ندارید بعد از فشار های هفته های آخر مهاجرت و اعصاب خردی های توی فرودگاه و خستگی سفر و ... نیاز به سرگرمی دارید تا افسردگی نگیرید و تلویزیون اینجا واقعا سرگرم کننده است و حواستان را پرت می کند.

اگر هم متاهل هستید و بچه دارید که تلویزیون با شبکه های کارتون تمام نشدنی اش جان شما را در روزهای اول نجات خواهد داد.

ضمنا بسیاری از تلویزیون ها قادرند از زیرنویسی که بهمراه برنامه ها پخش می شود – اصطلاحا Closed Captioning (تلفظ کنید: کلوزد کپ شه نینگ ) نامیده می شود و متن مکالمه ایکه دارد اتفاق می افتد را خط به خط زیر تصویر می نویسد - استفاده کنند که این برای شما یعنی کلاس زبان بی دردسر.

خوب حالا که مجاب به وجوب تلویزیون شدید برویم سراغ اینکه چی بخریم:

با توجه به اینکه قیمت وسایل برقی روزبروز پایین تر می آید و مدل های جدید دایما جای مدل های قدیمی تر را می گیرند و حراج های فصلی و غیره هم دایما به آنها می خورد، رسیدن به نیتجه نهایی در این بحث کار دشواری است و من فقط می توانم تعدادی از اصول اولیه تصمیم گیری را به شما بگویم تا خودتان انتخاب کنید:

1- تلویزیونی که امروز می خرید احتمالا تا پنج شش سال در خانه شما مقیم خواهد بود - این به این معنی نیست که فقط همینقدر عمر خواهد کرد، بلکه با سقوط قیمت ها از یک طرف و پیشرفته تر شدن آنها از طرف دیگر، خودتان بیشتر از این نمی توانید آنرا تحمل کنید و می فرستیدش دنبال کارش!- اگر تلویزیون کوچکی بخرید بعدا پشیمان می شوید و یا باید صفحه کوچکش را تا مدتها تحمل کنید یا یکی دیگر هم بگیرید بگذارد کنارش و اینطوری پولتان را هدر بدهید.

2- تلویزیون های نسل قبلی (یعنی با لامپ اشعه کاتدی اصطلاحا CRT Tube TV ) قیمتشان چندرغاز شده یعنی از حول و حوش 50 دلار (برای 13 اینچ) شروع می شود و می رود تا 700 دلار (برای سونی 32 اینچ فلت با قابلیت HDTV ). کیفیت تصویری بسیاری از این مدل ها بالاست و صدایشان هم عالی است. قیمتشان در مقایسه با نسل جدید بسیار پایین تر است اما وزنشان بیشتر است و جابجا کردن مدلهای بزرگشان زور بسیار می برد! (اگر وسیله نقلیه ندارید وحشت نکنید! فروشگاه حتما سرویس تحویل در منزل دارد و ممکن است برای شما مجانی هم در بیاید. حتما این موضوع را جویا شوید).

3- تلویزیون های نسل جدید (شامل انواع LCD و Plasma – تلفظ کنید پلزما- و Video Projection هستند) که صفحه مسطح دارند و ضخامت بدنه شان خیلی کم است و وزنشان هم در مقایسه با نوع قبلی خیلی کمتر است، تنوع مارک و سایزبندی وسیع تری دارند و از 15 اینچ (حدود 250 دلار) تا 72 اینچ (حدود 15 هزار دلار) برای مصرف خانوادگی فروخته می شوند و قیمت شان بین پنج تا ده برابر سری قبلی است اما کیفت بسیاری از مدلهایشان از نوع قبلی بهتر است و بیشتر آنها هم قابلیت HDTV – های دفینیشن تی وی یا تصویر تلویزیون با تفکیک بالا- دارند (که البته برای استفاده از این قابلیت باید مشترک سرویس مربوطه را از شرکت تلویزیون کابلی بشوید).

نکته: تلویزیون های Plasma سابقه بد دارند و شایعاتی مبنی بر سوختن تدریجی صفحه نمایش آنها وجود دارد (احتمالا به همین علت هم است که علیرغم کیفیت تصویر خوبشان قیمتشان از بقیه تکنولوژی ها کمتر است). ضمنا مدل های DLP از یک منشور در حال دوران برای پخش تصویر روی صفحه تلویزیون استفاده می کنند که شایعاتی مبنی بر پیدا شدن ایراد تدریجی مکانیکال در این مجموعه شنیده شده است که شاید بخواهید مد نظر قرار دهید.

4- وقتی تلویزیون را می گیرد، به شما پیشنهاد می دهند گارانتی بیشتری روی تلویزیون بخرید. پیشنهاد من این است که اینکار را بکنید. معمولا هزینه اینکار با توجه به هزینه بالای خدمات تعمیر تلویزیون، عادلانه است و خیالتان راحت خواهد بود که تا – مثلا چهارسال بعد از پایان یکسان گارانتی اولیه- هزینه تعمیرات آن به عهده شما نیست. (برای بالای 20 اینچ هم حمل دستگاه جهت تعمیرات به شما ربطی ندارد و خود شرکت سرویس دهنده برای بردنش به تعمیرگاه خواهد آمد. این را هم در همان ابتدا چک کنید).

5- اگر تلویزیون گران قیمت باشد به شما پیشنهاد می دهند که برای ریموت کنترل هم گارنتی اضافه تر بخرید که این یکی را حتما انجام بدهید چون ریموت پرکار ترین قسمت تلویزیون است!

6- تلویزیون را باید دید و پسندید! بهترین کار این است که بروید به نمایشگاههای این فروشنده های صاحب نام (که گارانتی درست و حسابی دارند و معتبر و درست هستند و اگر هم دوست نداشتید راحت تلویزیون را تا یکماه بعد هم پس می گیرند بدون هیچ چونه و دبه! - مدت دقیق پس گرفتن را حتما چک کنید ولی عرف آن برای تلویزیون یکماه است). کیفیت تصویر دستگاهها را با هم مقایسه کنید. تا جاییکه من دیده و تجربه کرده ام FutureShop در تعدد دستگاههای در معرض نمایش و سرویس اطلاع رسانی به مشتری در هنگام خرید و رسیدگی به مشتری یک سر و گردن از بقیه بالاتر است، ولی بهر حال بهتر است بیش از یک انتخاب داشته باشید:

FutureShop

BestBuy

Source by Circuit City

نکته: گاها حراج های فصلی ای در روزنامه ها می بینید که در آن بعضی فروشگاهها تعداد زیادی تلویزیون در سایزهای مختلف حراج کرده اند. هر چند قیمت این دستگاهها ارزانتر است ولی مثل هندوانه نبریده می مانند و خوب و بدش گریبانگیر خودتان خواهد بود.

7- لوازم جانبی مربوطه (مثل کابل رابط و محافظ نوسانات برق و تقسیم و ریموت کنترل یدکی و ...) را از جاهای دیگری بخرید که ارزان فروش تر هستند. دلیلش هم واضح است: این اقلام پیچیدگی فنی چندانی ندارند و کمتر ممکن است با گارانتی آنها کاری داشته باشید و بنابراین مهم نیست اگر خدمات پس از فروش درست و حسابی نداشتند. این چند جا را توصیه می کنم. اگر هم جای دیگری قیمت ارزانتر دیدید بخرید:

Canada Computers

TigerDirect

البته از فروشگاههای یک دلاری هم می توانید کابل تصویر بخرید. اشکالش افت کیفیت تصویر روی این کابل های ارزان قیمت است.

حالا بیایید نگاهی بیاندازیم به اشتراک سرویس تلویزیون:

1- بدون سرویس:
در اینحالت می توانید آنتن برای تلویزیون نصب کنید و چهار پنج کانال رسمی دولتی و استانی را بگیرید که هر چند عالی نیستند ولی در عوض خرج اضافی هم ندارند. فیلم سینمایی و اخبار و برنامه ورزشی هم گهگاه تویشان دیده می شود.

2- سرویس کابلی:
که بزرگترین و مهمترینشان در حال حاضر Rogers است و در بدو اشتراک پیشنهاد های خوبی به شما می دهد و ممکن است تا چند ماه چندین کانال فیلم و موسیقی و یا ورزشی را بطور رایگان به شما بدهد تا ببینید دوست دارید نگهشان دارید یا خیر. البته هزینه حداقل سرویس را از شما خواهد گرفت (که چیزی در حدود 30 دلار در ماه خواهد بود). راجرز دسته بندی های مختلفی برای کانال ها به شما می دهد و هر دسته بندی گروهی متشکل از چند کانال را دارند – مثلا ابتدایی ترین آنها که Basic نام دارد بیش از 30 کانال دارد- و دسته بندی های متعددی دیگر شامل کانال های فیلم سینمایی – مثلا پنج کانال که ماهانه 300 فیلم سینمایی (یعنی 300 تا تکراری و غیر تکراری که جمعا 60 تا فیلم غیرتکراری را در هر ماه اینقدر تکرار می کنند تا بشود 300 تا و توی این 60 تا فیلم حدود 15 تا فیلم در محدوده قابل دیدن تا عالی ) نشان می دهند و هزینه ماهانه اش 15 دلار است ولی نیاز دارد که دستگاه دیکودر (اصطلاحا Digital Box) راجرز را هم بگیرید (یا کرایه ماهانه بدهید یا بخریدش: توصیه؟ کرایه اش کنید! چون هر دو سه سال یکبار مدلهایی بهتر و مجهز تر می آیند که می توانید در صورت کرایه ای بودن عوضش کنید).

البته با داشتن این دستگاه می توانید سرویس های On Demand را هم بگیرید – یعنی فیلم های سینمایی را انتخاب کنید که برایتان پخش کنند (هزینه هر فیلم که حول و حوش 6 دلار است بعدا روی صورتحساب ماهانه تان می آید) و می توانید مثل دستگاه ویدیو یا دی وی دی پلیر تان هر وقت خواستید آنرا Pause کنید یا برگردانید عقب یا ببرید جلو. اگر هم باکس HDTV بگیرید (که قابلیت ضبط داشته باشد) آنوقت می توانید تا چندین ساعت از برنامه را برای خودتان ضبط کنید.

می توانید بخواهید زمان پخش برنامه های مورد نظرتان را طبق زمان بندی شما تنظیم کنند تا وقتی خانه هستید فیلم مورد نظر را ببینید.

اگر دنبال حدود قیمت می گردید: از 30 دلار (در ارزانترین حالت ممکن) بگیرید بروید تا 150 دلار در ماه (برای هزینه های اضافی مثل فیلم های جداگانه یا خدمات اضافی باید خودتان مبلغ مربوطه را در محاسبه بیاورید). برای حالت متوسط می شود ماهانه (با فرض اینکه سرویس اینترنت را هم از ایشان گرفته اید و مشمول تخفیف مشتری هستید می توانید روی ماهانه 50 دلار برای مجموع اینترنت و تلویزیون حساب کنید).

برای دیدن کاتالوگ راجرز اینجا کلیک کنید.

دو نکته:
- بعضی از مجتمع های اجاره ای، سرویس Basic را در اجاره منظور کرده اند و دیدن این مجموعه از شبکه ها برایتان هزینه اضافی ندارد.
- بعضی وقت ها راجرز یادش می رود در پایان مهلت رایگان شبکه های رایگان را قطع کند و ممکن است هفته ها یا ماهها – و شاید سالها- این سرویس را رایگان دریافت کنید. البته در غالب موارد یادشان می ماند و سر موقع قطع می کنند.

3- دیش ماهواره:

- دیش آزاد و نسبتا غیر قانونی:
یعنی بعضی از نصب کننده های دیش از خلاء قانونی فعلی استفاده کرده و برای شما دیش نصب می کنند که می توانید از این طریق کانال هایی که برای آمریکای شمالی پخش می شوند ببینید. آپارتمان ها اجازه نصب دیش ندارند – هر چند بعضی ها می گذارند. هزینه اش همان دویست سیصد دلار خود دیش و نصب آن است اما چون سر و صاحاب درست و حسابی ندارد اگر مشکلی پیش بیاید مهمان جیب خودتان هستید و تویش تقلب و کلاهبرداری زیاد پیش می آید.

- دیش با آبونمان:
که مهمترین و معتبرترین سرویس دهنده آن شرکت Bell می باشد و سرویش Bell Express Vue – تلفظ کنید: بل اکسپرس وی یو- نام دارد و مشابه سرویس کابلی انواع دسته بندی های برنامه ها را با قیمت های مختلف دارد و گیرنده شما در اینحالت دیش درست و حسابی و مرتبی است که شرکت بل برای شما نصب می کند و سرویس و خدمات خوب هم به شما ارائه می کند و حوزه قیمتی و سرویس های عرضه شده شان در رقابت با راجرز چیزی مشابه همانهایی است که در بالا ذکر شد و هزینه هایشان هم در همان حوزه است. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دقت کنید که این سرویس ها دایما در حال تحول هستند و دایما شرایط ویژه و حراج و تخفیف سال نو و تخفیف تابستانی و ... رویشان گذاشته می شود که می تواند چند هفته تا چند ماه صرفه جویی برای شما داشته باشد. خوب به انتخاب هایی که دارید دقت کنید و با کمی حساب و کتاب، مناسب ترین ها را با توجه به وقت آزاد و بودجه مورد نظرتان پیدا کنید.

در قسمت بعدی در مورد لوازم آشپزخانه – از پخت و پز تا شست و شوی ظروف- می پردازیم.

این هم آخرین نسخه از لیست مورد نظر است:

1- هزینه های شروع زندگی در کانادا:
1-1 – کامپیوتر(شامل خود دستگاه، ماینتور، متعلقات، پرینتر و کابل و مبدل دو شاخه).
2-1- مسکن (انواع، محله ها، هزینه ها، مقررات و حق و حقوق شما).
3-1- تلفن شهری و/ یا همراه (گرفتن اشتراک و هزینه های اولیه و هزینه های ماهانه بعدی).
4-1- اینترنت (انواع سرویس های موجود، هزینه های اولیه و هزینه های ماهانه بعدی).
5-1- تلویزیون (خرید دستگاه، انواع سرویس های موجود، هزینه های اولیه و هزینه های ماهانه بعدی).
6-1 – لوازم آشپزخانه (لوازم یخت و پز، نظافت آشپزخانه، نظافت ظرف ها)
7-1 – لوازم منزل (تخت خواب، سرویس اتاق خواب، سرویس نشیمن، لوازم دستشویی، لوازم نظافت و نگهداری از منزل).
8-1 لوازم برقی منزل (سشوار، جاروبرقی، مایکرویو، صوتی و تصویری، روشنایی، حرارتی و برودتی).
9-1 پتو، ملحفه، بالش، زیرانداز (فرش، موکت)، البسه فصل.

2- مصرف ماهانه:
1-2- خورد و خوراک (انواع، حدود قیمت، غذاهای جدید، مواد جایگزین).
2-2- رفت و روب و نظافت منزل (شوینده ها و لوازم مربوطه).
3-2- ایاب و ذهاب (سرویس های حمل و نقل عمومی و هزینه هایشان).
4-2- هزینه های جاری تلفن، اینترنت، تلویزیون، شارژ ساختمان (در موارد خاص).
5-2- نوشت افزار، کاغذ پرینتر و نظایر آن.
6-2 – پوشاک (زمستانه و تابستانه + چتر و کلاه و عینک آفتابی).
7-2- آب و برق (و احتمالا گاز).

3- هزینه های ویژه:
1-3- دارو و درمان (+ عینک طبی).
2-3 – لباس رسمی برای مصاحبه های استخدامی.
3-3 – ابزار و لوازم تعمیر و نصب.
4-3- گردش و تفریح (سینما، پارک های تفریحی، کنسرت).
5-3- کتاب، سی دی، دی وی دی، روزنامه و مجله.
6-3- مالیات بردرآمد.

4- هزینه هایی که اول کار قاعدتا با آنها کاری ندارید!
1-4- خرید اتومبیل (انواع خودرو نو و دست دوم، نکات ضروری، بیمه، لیس یا فایننس، قسط ماهانه).
2-4- خرید خانه.


روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 2:35 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................