Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Monday, December 18, 2006

Global Warming و کانادا

تورنتو می رود تا کریسمس را بدون برف و یا یخبندان به سر کند. نه برفی در کار است و نه سرمایی. پارسال این موقع منفی 18 درجه بود و سال قبلش سوز به منفی 36 درجه می رسید. الان 8 درجه بالای صفر است که بزودی به 12 درجه بالای صفر خواهد رسید.

این درحالی است که ونکوور در این ده روز اخیر زیر طوفان و بارش برف و سیل و بند آمدن معابر و قطع شدن برق و ... دست و پا می زده است.

چرا؟

پدیده گازهای گلخانه ای که به گلوبال وارمینگ معروف شده است چند ده سالی است که سر محققان هواشناسی و کارشناسان زمین شناس را گرم کرده است و در دهه اخیر هم با شدید تر شدن اثرات بهم خوردن موازنه طبیعت و بروز گردباد های متعدد و قدرتمند و طوفان های شدید ساحلی و کاهش بارش برف در بسیاری از مناطق برف خیز و بالعکس آن، بارش برف در نقاطی که بندرت شاهد آن بودند، موجب جدی تر گرفته شدن این مقوله توسط کشور ها شده است.

عده ای نیز معتقدند که افزایش میزان گاز دی اکسید کربن توسط فعالیت های صنعتی بشر (دی اکسید کربن یکی از گازهای تولید شده در هنگام سوزاندن سوخت های فسیلی – مثل نفت و بنزین – است) باعث تسریع این مشکل شده است.

البته هنوز ثابت نشده که اصولا بشر باعث و بانی گرم شدن تدریجی زمین باشد، چرا که مطالعات زمین شناسی نشان می دهد این گرم شدن بسیار قبل از شروع فعالیت های صنعتی بشر آغاز گردیده و بنظر می رسد دنباله روی چرخه ای 25 هزار ساله باشد که نیمه اول آن به سرد شدن تدریخی و یخبندان منتهی شده (که آخرین آن در 12 هزار سال پیش بود) و نیمه دوم آن به گرم شدن تدریخی و از بین رفتن یخ و برف منجر خواهد شد.

یعنی چی؟

یعنی چه بخواهیم چه نخواهیم زمین دارد به سمت گرم شدن می رود، بزودی باقی مانده یخ قطب ها هم از بین خواهند رفت. ضمنا این امر به ملایمت و سادگی انجام نخواهد شد. این تبدیل به شکل جذر و مد های آب و هوای سنگین بهمراه طوفان و سیل و برف و گردباد و ... در طی ده ها سال شکل خواهد گرفت. طبعا بعضی نقاط بیشتر در معرض این عوارض جوی خواهند بود.

بعدش چی میشه؟

با از بین رفتن یخ قطب ها، سطح آب دریاها نزدیک به دو متر بالا خواهد آمد و بسیاری از مناطق ساحلی از بین خواهند رفت. در این میان بعضی از کشور کلا در معرض نابودی قرار خواهند گرفت. مثلا مناطق وسیعی از انگلستان و ایرلند و هلند به زیر آب خواهد رفت و کشور های آسیای مرکزی، نظیر هند و بنگلادش و کشور های خاور دور، مثل اندونزی و سنگاپور و ... بخش های وسیعی از خاک خود را از دست خواهند داد.

اثر دیگر آن از بین رفتن جریان گلف استریم است که در حال حاضر نقش شوفاژ را برای غرب و شمال غربی اروپا بازی می کند. این جریان آبی ابتدا در قطب شمال سرد می شود و به سمت جنوب حرکت می کند و بیشتر میزان سرمایش را به مناطق شمال شرقی و شرق کانادا پس می دهد و باقیمانده آن را نیز به شمالشرقی ایالات متحده منقل می کند و کم کم ولرم و ملایم می شود و متعاقب آن با رسیدن به مناطق استوایی گرم می شود و با رسیدن به نزدیکی خط استوا به گرم ترین وضعیت خود می رسد و به سمت شمال مسیر خود را پی میگیرد و در این راستا بیشترین میزای گرمای خود را به غرب و شمال غربی قاره آفریقا پس می دهد و باقیمانده گرمای خود را نیز به غرب و شمالغربی اروپا (اسپانیا و پرتقال و فرانسه و ایتالیا و انگلیس و اسکاتلند و ایرلند و تا حدودی دانمارک و هلند و بلژیک) می بخشد و خود را به قطب شمال می رساند و این چرخه دوباره تکرار می شود.

با از بین رفتن تدریجی این جریان، کانادا گرمتر می شود و کم کم نواحی شمالی آن که بدلیل سرمای شدید و زمستان های طولانی بسیار کم جمعیت بوده اند، بیشتر و بیشتر قابل سکونت می شوند و تابستان های طولانی تر و هوای ملایم تری پیدا می کنند، و در عوض اروپای غربی – و تا حدودی مرکزی- زمستان های شدید تر و طوفان و یخبندان بسیار بیشتری از آنچا اکنون دارد، دریافت خواهد کرد.

یعنی در نهایت مناطق شمالی کانادا، زمستان سرد و خشن و طولانی خود را با زمستان ملایم و دلپذیر اروپا عوض خواهند کرد.

هوای جنوب انتاریو – شامل تورنتو- گرم و معتدل خواهد گردید و زمستانهایی بسیار ملایم خواهد داشت. این تعدیل آب و هوایی شامل ایالت های شمالی آمریکا نیز خواهد شد درحالی که مناطق جنوبی آن که در حال حاضر از زمستان های ملایم و متبوع لذت می برند تبدیل به بیابان برهوت و گرم – در کلاس بیابان های عربستان- خواهند شد و کم کم از سکنه خالی می شوند.

در این میان، تا ثابت شدن وضعیت و برقرار شدن نظم آب و هوایی جدید، تا چند ده سال، مناطق مجاور اقیانوس ها و دریاهای آزاد شاهد طوفان های سهمگین متعدد و گردباد و سیل و نظایرهم خواهند بود.

حالا چیکار کنیم؟

انتظار می رود انسان با هوش از زندگی در مجاورت اقیانوس ها یا دریاهای آزاد، که در ده ها سال آینده پذیرای شدید ترین عوارض جوی (طوفان و سیل و گردباد و ...) خواهند بود، گریزان باشد و به آنجا مهاجرت هم نکند. (معروف ترین این شهرها در کانادا عبارتند از ونکوور در حاشیه اقیانوس به اصطلاح آرام و هایفاکس در حاشیه اقیانوس اطلس).

ایام بکام


Link to this log     لینک به این نوشته - 10:38 a.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

0  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................