Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Tuesday, September 11, 2007

خرید اتومبیل در انتاریو

از آنجاییکه در این مورد دوستان بازدید کننده از وبلاگ بارها سوالهای متعدد پرسیده اند و من نیز قبلا در وبلاگ در این مورد نوشته ام، در این لاگ سعی می کنم نوشته قبلی را – نکاتی پیرامون خرید اتومبیل دست دوم – کامل تر کرده و بیشتر در این مورد بنویسم.


فاکتور بودجه و توان پرداخت و اینکه آیا شما در موقع خرید، سابقه اعتباری کافی در کانادا دارید تا بتوانید وارد قرار داد اقساطی بشوید از عوامل اصلی این تصمیم گیری هستند. نکته مهم دیگر اینکه سیستم حمل و نقل شهری تورنتوی بزرگ بسیار کارآمد است و پوششی خوب در سطح تمام خیابان های اصلی شهر دارد و بسیاری از مهاجر ها – خصوصا مجرد ها و یا آنهاییکه بچه کوچک در هنگام ورود به کانادا به همراه ندارند – از خرید آن تا ماهها خودداری می کنند.

نو بخریم یا دست دوم؟

ابتدا اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به مزایا و معایب هر یک:

--- مزایای اتومبیل نو

- بدنه، بخش انتقال نیرو و بسیاری از اجزاء آن تحت پوشش گارانتی کارخانه هستند (بسته به مدل و مارک آن فرق می کند). این قابلیت اهمیت ویژه دارد چرا که هزینه تعمیر و تعویض غالبا گران است و بسته به نوع و وسعت اشکال می تواند تا چندهزار دلار برسد.
- بعضا مشمول کوپن تعویض روغن و/یا سرویس فصلی رایگان از طرف نمایندگی (برای چند فصل یا چند سال متوالی) هستند. این قابلیت سالانه بین 250 تا 2500 دلار – بسته به مدل و مارک- برای شما صرفه جویی در بردارد.
- در صورت خریده شدن در زمان برنامه های حراج سالانه نمایندگی یا کارخانه، مشمول تخفیف ویژه و/یا خدمات ویژه و/یا نرخ بهره پایین تر از نرمال و/یا لوازم اضافی و تکمیلی رایگان یا تخفیف خورده خواهند شد. که واضح است می تواند چند صد تا چند هزار دلار در قیمت تمام شده صرفه جویی کند.
- نیاز به بازدید سالانه فنی و اخذ قبولی در تست آلودگی هوا ندارد.



--- مزایای اتومبیل دست دوم

- ارزان تر است. افت قیمت اتومبیل در آمریکای شمالی زیادست – که البته بسته به مدل و مارک میزان آن فرق می کند – و این افت قیمت باعث می شود که ماشین دست دوم (حتی اگر یک ماه از خریدش توسط خریدار اول می گذرد) افت قیمت نشان دهد و گاها این افت قیمت می تواند چند هزار دلار برای شما صرفه جویی کند.
- حق بیمه آن کمتر است. بیمه اتومبیل تابعی است از ارزش فیزیکی آن و طبعا هر چه این ارزش کمتر باشد، حق بیمه کمتری نیز لازم دارد.
- مالیات بر خرید آن کمتر است.



--- معایت اتومبیل نو

- گرانتر است و طبعا این گرانی در ترکیب با افت قیمت موجب افت بیشتر ارزش خودرو می شود.
- مالیات بر خرید آن بیشتر.
- حق بیمه آن بیشتر است.


--- معایت اتومبیل دست دوم

- اگر از دوره گارانتی کارخانه خارج شده باشد، هزینه های تعمیر آن ممکن است سر به آسمان بردارد و حتی گاها از قیمت خود خودرو بالاتر برود! که البته این امر برمی گردد به سن اتومبیل و مدل و مارک آن. (مثلا ممکن است شما یک شورولت 1998 را به مبلغ 800 دلار خریده باشید و برای تعمیر گیربکس آن از شما 3000 دلار درخواست کنند!)

- امنیت کاربری شان به قوت اتومبیل های نو نیست و احتمال خراب شدنشان در جاده و در شهر بیشتر است. هر چند می توانید با عضویت در CAA ( Canadian Automobile Association ) از مزایای خدمات بکسل و تعمیرات آنها بهره مند شوید و درمانده و مستاصل نشوید (هر چند علافی و ضد حال مربوط به خرابی اتومبیل و بهم خوردن برنامه های روز شما سرجایش خواهد بود!)


- احتمالا بعضی امکانات اتومبیل های جدیدتر را ندارند (مثلا Side Airbag یا Traction Control )

- بستگی به سن آنها ممکن است نیاز به آزمایش سالانه آلاینده ها و اخذ مجوز از این بابت داشته باشند.

- در موارد نادری ممکن است: دزدی، یا چپی، یا سیل زده، یا تصادف شدید کرده، یا از نظر سند مشکل دار باشند. (در معامله با نمایندگی ها و یا اتومبیل فروشی های بزرگ کمتر ممکن است چنین اتفاقی بیافتد).


هزینه های اتومبیل:

- قسط آن (اگر اقساطی Purchase شده باشد یا که اصولا Lease باشد).

- هزینه بیمه (که ممکن است در سالهای اول بیمه داری شما در کانادا، مبلغی قابل توجه و نزدیک به قسط خود ماشین باشد!).

- هزینه پارکینگ (آپارتمان های کرایه ای غالبا هزینه ای جداگانه از این بابت اخذ می کنند. آپارتمان های خریداری شده غالبا یک جاری پارک دارند. اگر هاوس کرایه کرده اید و یا زیرزمین هاوسی را کرایه کرده اید باید چک کنید ببینید اجازه پارک دارید یا خیر). پارک کردن در خیابان ممکن است مشمول ممنوعیت در ساعات مشخص باشد. ضمنا اگر در خیابان علامت Snow Route وجود دارد دقت کنید که در زمستان و اوایل بهار در مورد پارک در این معابر محدودیت وجود دارد.

- هزینه پلاک اتومبیل: که هزینه صدور آن و هزینه تمدید سالانه آن است – که پایان اعتبار سالانه آن در پایان ماه تولد شما خواهد بود. ضمنا پلاک بنام شخص صادر می شود و با تعویض اتومبیل می شود آنرا برای ماشین بعدی نیز ثبت کرده و مورد استفاده قرار داد.

- هزینه بنزین و مایع شیشه شور و کارواش.

- هزینه تعویض روغن و چک آپ فصلی.

- هزینه های دیگر: مثلا تعویض لاستیک (چه فصلی و چه بخاطر صاف شدن آنها) و یا تعویض لقمه های ترمز یا ...


و اما سوال اصلی: نو بخریم یا دست دوم؟

اگر اتومبیل آمریکایی می خرید (مثلا Ford یا GMC یا Chrysler یا Jeep یا Chevrolet یا Pontiac یا Buick یا Cadillac یا مارک دیگری ...) توصیه می کنم یا نو بخرید یا اگر دست دوم می خرید حتما هنوز از دوران گارانتی اش باقی مانده باشد. مثلا اگر در ابتدا با 5 سال گارانتی فروخته شده، هنوز دو سالی از آن باقی مانده باشد. دلیلش استهلاک زیاد ماشین های آمریکایی است و اینکه ممکن است زود بزود به خرج بیافتند.

اگر اتومبیل ژاپنی می خرید (مثلا Toyota یا Nissan یا Honda یا Subaruیا Mitsubishi یا ...) بدانید که در شرایط نرمال، این اتومبیل تا هفت هشت سال خوب راه می رود و دردسر چندانی نخواهد داشت. پس اگر سنش از این مقدار بالاتر نرفته هنوز خودروی خوب و قابل اطمینانی است. غالبا کم مصرف است و هزینه سرویسش هم خیلی زیاد نیست.

اگر اتومبیل آلمانی – یا لااقل طراحی شده در آلمان – می خرید (مثلا Volkswagen یا Audi یا BMW یا Mercedes Benz یا Porsche ) بدانید که افت فنی این وسلیه خیلی کند صورت می گیرد و هشت تا ده سال عمر خوب دارد و اگر نو بخریدش یا مالک قبلی اش زیاد آنرا ندوانیده باشد و یا با آن وحشی بازی درنیاورده باشد(!) تا سالها اتومبیل خوب و قابل اطمینانی خواهد بود و بشرط اینکه از آن خوب مراقبت کنید برای شما کار خواهد کرد. البته همچنان توصیه می شود که موقع خرید لااقل دو سالی از گارانتی اش مانده باشد و حتما از نمایندگی مجاز خودشان آنها را بخرید و نیز از نوع تایید شده فنی (Certified) بخریدشان که تضمین نمایندگی را در مورد کیفیت فنی بهمراه داشته باشد.

اگر اتومبیل کره ای می خرید (مثلا Kia یا Hyundai ) بدانید که این اتومبیل ها عمر مفیدشان در حد مدت گارانتی کارخانه شان است و افت قیمتشان هم شدید است و در سه چهار سال کاملا از قیمت می افتند. اینها را نیز حتما در دوران گارانتی شان بخرید و قبل از پایان آن بفروشیدشان.

از اتومبیل های فرانسوی در کانادا خبری نیست اما دو مارک انگلیسی Jaguar و Land Rover فعال هستند که بدلیل کمبودن تعداد تعمیرگاههای مجاز، افت قیمت شدید و از آن مشکلتر، هزینه نگهداری و سرویس بالا، آنها را توصیه نمی کنم.


کدام گزینه؟ Finance یا Lease را انتخاب کنیم؟

فایننس یعنی خرید قسطی خودرو: در این حالت معمولا نرخ بهره پایین تر – و گاها 0 درصد – شارژ می شود و قسط بندی آن از یکسال تا شش سال – بسته به فروشنده – می تواند متغیر باشد. قسط ها گرانتر از نوع لیس هستند و در پایان پرداخت اقساط سند خودرو بنام خریدار صادر می شود.

لیس یعنی مالکیت کرایه ای: در این حالت نرخ بهره معمولا بالاتر و قسط بندی زمان کوتاهتر – مثلا دو سال تا سه سال و نیم- دارد و در این مدت خریدار مبلغ کمتری - گاها در حد 40 درصد وضعیت قبل - می پردازد که بر مبنای تفاضل بهای خودرو در زمان خرید و ارزش آن در پایان دوران لیسینگ محاسبه می شود. اغلب قرارداد های مربوطه به خریدار اجازه می دهند در پایان مهلت قرار داد اقدام به خرید خودرو بر مبنای قیمت تعیین شده در قرار داد نماید. بدیهی است که اگر خودروی مربوطه در آن روز بیشتر از قیمت نوشته شده ارزش داشته باشد، صرفه در خریدن آن خواهد بود. حتی در این مرحله نیز می شود وارد قرارداد فایننس با نمایندگی شد و باقیمانده بهای خودرو را قسطی پس داد. این روش در دو حالت خوب است:

یک – اگر خودرو را برای شرکت می خرید و می توانید هزینه مربوطه به لیسینگ و بیمه و ... را مشمول هزینه های شرکت کنید و از درآمد مشمول مالیات شرکت بکاهید.

دو- اگر خودرو مرغوب باشد (مثلا آلمانی باشد) و با بررسی قیمت ها در بازار بشود پیش بینی کرد که با توجه به کارکردی که شما از خودرو خواهید گرفت (میزان کیلومتر آن در موقع اتمام قراداد) بهای آن نسبت به آنچه در روز نخست در قرار داد نوشته شده بالاتر خواهد بود و شما عملا در این مورد استفاده می برید و حتی می توانید آنرا نقدی از نمایندگی خریده و بلافاصله در بازار با سود بفروشید یا با توجه به سند اول بودنش و خوب مانده بودنش، خودتان نگهش دارید (نمونه آنرا می شود در BMW یا Benz ها قدیمی دید که هنوز زیر پای صاحبان اولشان مشغول به خدمت هستند).


چطور خودرو ها بررسی و انتخاب کنیم؟

مجله های رایگانی ویژه خودرو های دست دوم و خودرو های نو در باجه های مخصوص در تقاطع های مهم موجودند. ضمنا تمام این کمپانی های خودرو سازی وبسایت مخصوص مشتریان کانادایی دارند و در آنها می توانید انواع مدل ها و گزینه های آنها و هزینه های مربوط به آنها را بررسی کرده و برای خود چاپ کنید یا ذخیره کنید یا برای استعلام قیمت به نمایندگی مورد انتخاب خود بفرستید.

غالب این سایت ها بخشی نیز به فروش خودرو های دست دوم خودشان اختصاص داده اند و موجودی انبار و خصوصیات این خودرو ها را می توانید از روی اینترنت ببینید.

می توانید به نمایندگی ها مستقیما مراجعه کنید و خودرو ها را از نزدیک بررسی کرده و سوار شوید و تست کنید.

لطفا اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید در بخش نظرخواهی مطرح کنید.

ایام خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 12:57 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

28  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................