Tehrantonian                 تهرانتویی – یک تهرانی در تورنتو
نکاتی پیرامون مهاجرت به کانادا،زندگی در انتاریو، کاریابی، خرید اولین خانه تان و استقرار با موفقیت
Tips on Immigration to Canada, Living in Ontario, Finding a Job, Buying your first home and settling down Successfully.
جستجو در تهرانتویی  
گزارشات لحظه ای
Reports by the Moment
وضعیت هوای تورنتو
Toronto's Weather

Click for Toronto Pearson, Ontario Forecast
برای دیدن وضعیت هوای سراسر کانادا اینجا کلیک کنید
Click here for Canadian Weather Status

Locations of visitors to this page
تورنتو Toronto
ونکوور Vancouver
تهران Tehran


وضعیت دلار کانادا
Canadian Dollar vs. U$



شاخص های بازار سهام
Stock Market Indices




Tehrantonian's Google Ranking

Yahoo bot last visit to Tehrantonian.
Msn bot last visit to Tehrantonian
Wednesday, February 06, 2008

چطور در روزهای اول ورود به کانادا، کارت اعتباری بگیریم

سابقه اعتباری، یعنی پرونده رفتار مالی شما در کانادا، از روزی آغاز می شود که اولین صورت حسابتان در این کشور را می پردازید. می خواهد چک کرایه خانه باشد، یا قبض تلفن یا هر چیز دیگر.

این پرونده ، که با صدور شماره شناسایی ملی برای شخص – بعنوان مقیم کانادا- تشکیل می شود، از روز اول تا آخرین روز حیاتش فعال خواهد بود و با هر فعالیت مالی شخص، پارامتر هایش جابجا می شود و جمع کل امتیاز مالی شخص تغییر می کند.

از آنجاییکه این پرونده توسط موسسات مالی و اعتباری قابل دسترسی است، مهمترین ملاک آنها برای اعتماد به شخص متقاضی فعالیت اعتباری است – از درخواست صدور کارت اعتباری گرفته تا درخواست افزایش میزان اعتبار آن یا درخواست وام منزل یا هر گونه استقراض از هر دست.

معمولا وقتی مهاجر از راه می رسد، جز موجودی نقدی کیف پولش – و شاید چند تراولر چک ارزی – هیچ منبع مالی قابل دسترسی دیگری ندارد. حساب بانکی ایکه برای مهاجرت باز کرده و پول به آن حواله کرده، چون از راه دور باز شده صرفا برای واریز پول فعال است و تا حضور فیزیکی شخص و ارایه اوراق شناسایی و پرکردن و امضاء چند فرم، هنوز امکان برداشت از آن وجود ندارد.

بعد از فعال شدن حساب بانکی و دریافت کارت بانکی مغناطیسی، شخص می تواند با مراجعه به شعب یا دستگاههای بانکی خودکار (که در اصطلاح ATM مخفف Automatic Teller Machine به معنای دستگاه صندوقدار خودکار) امور بانکی خود را به انجام برسانند. نیز می توانند با دریافت اطلاعات از شعبه، به وبسایت بانک مربوطه رفته و دسترسی به اطلاعات بانکی خود را فعال کنند. بعد از آن می توانند تقریبا تمام فعالیت های مالی خود را از طریق اینترنت انجام دهند و ماه به ماه به هیچ شعبه ای سر نزنند.

چه حساب پس انداز باشد و چه جاری، می شود رویش دسته چک گرفت. تنها کافیست درخواست کنید و به هر تعدادی که خواستید سفارش دهید.

اکنون که حساب فعال شده می شود رفت دنبال درخواست کارت اعتباری:

- چرا نیاز به کارت اعتباری داریم؟ آیا بدون آن نمی شود زندگی کرد؟

می شود بدون آن نیز زندگی کرد اما چون بدون آن باید همه چیز را نقد پرداخت کرد، ملاکی برای برآورد خوش حسابی شما در صورت اعتماد کردن به شما برای پرداخت آتی بدهکاری تان وجود نخواهد داشت. با هر پرداخت بموقع صورت حساب کارت اعتباری که انجام خواهید داد، یک سابقه خوب برای خود ثبت خواهید کرد. این سابقه های خوب در پرونده شما جمع می شوند و وقتی چند ماه بروید به یک نمایندگی اتومبیل و بخواهید یک اتومبیل نو بخرید (از طریق اقساطی) و یا لیس کنید، وقتی مرکز مالی مربوط به کمپانی خودروسازی در مورد شما تحقیق می کند و نمره خوب اعتباری شما در سیستم ظاهر می شود، با یک امضاء اتومبیل را تحویل می گیرید. یا وقتی یکی دو سال گذشته و تصمیم گرفتید صاحب خانه شوید، بانک با استناد به همین اطلاعات، میزان وامی را که می تواند به شما بدهد برآورد می کند. (فی المثل کسی که سالانه 40 هزار دلار درمی آورد و در دو سال قبل شاغل و خوش حساب بوده تا سقف 200 هزار دلار برای خرید یک آپارتمان یک خوابه در یک محله خوب مورد تایید قرار می گیرد).

- آیا درست است که نرخ بهره روی کارت های اعتباری خیلی بالاتر از نرخ بهره بانکی است؟

بلی. اما این بهره موقعی گرفته می شود که شما صورت حساب را سر موعد نپرداخته باشید! ضمنا با نزدیک شدن به تعطیلات و فصل خرید و نیز تا چند ماه بعد از آن، بسیاری از کارت ها مشمول نرخ بهره نازل کوتاه مدت – مثلا سه تا شش ماهه- می شوند تا اگر شخص خیلی خرج کرده و سختش است که همه بدهی را یکجا بپردازد، با او راه بیایند (البته در این میان بهره ای هم دست موسسه مالی را می گیرد، اما اگر در روزهای عادی نرخ بهره شان 28 درصد باشد، در این ایام ویژه می افتد روی 1.99 تا 2.99 درصد (و نظایر آن). البته توصیه نمی شود که بیخودی به این موسسات بهره پس بدهید و چپ و راست خرج حساب نشده بکنید!

یکی از دلایلی که مردم از این نرخ بهره کم در فصول خرید استفاده می کنند، وجود حراج های جدی مقطعی است که ایشان را قادر می سازد با کمی جستجو اثاثیه یا لوازم مورد نیازشان را به مقداری بسیار پایین تر از قیمت اولیه اش بخرند و می توانند حساب کنند که میزان تخفیف موجود در موازنه به بهره ای که باید تا بازپرداخت کامل صورتحساب بدهند می صرفد یا خیر.

- آیا بهره در بهره روی بدهی کارت های اعتباری منظور می شود؟

خیر. بهره صرفا به اصل بدهی تعلق دارد.

- آیا باید برای داشتن کارت اعتباری هزینه سالانه پرداخت کرد؟

نه لزوما! بعضی از آنها هزینه سالانه شارژ می کنند ولی بسیاری از آنها هزینه سالانه ندارند و بعضی از آنها برای هر دلاری که با آنها خرج می کنید نوعی امتیاز به شما می دهند که با جمع کردن این امتیاز ها می شود آنها را به اعتبار برای خرید یا تبدیل به اجناس – مانند بلیط سینما، یا لوازم برقی یا ....- کرد.

- چه کارتی را توصیه می کنید؟

شرکتهای مالی ایکه (غالبا به موسسات تجاری بزرگ فروشنده کالا وابسته هستند) کارت های مسترکارت Master Card را عرضه می کنند و موسسات بانکی غالبا کارت های ویزا Visa را ارائه می کنند. معمولا موسسات بانکی در این مورد سختگیر تر هستند و گرفتن کارت های ویزا برای تازه واردین سخت تر است.

یکی از کارت های خوبی که می شود گرفت مستر کارت از فروشگاههای Canadian Tire (کندین تایر) است. غالبا در این فروشگاهها نماینده های این کارت را در دکه ای ویژه در وسط فروشگاه یا نزدیک به صندوق ها مشاهده می کنید. با پر کردن فرم مربوطه می توانید درخواست کارت بدهید. دقت کنید که شماره ملی – سین نامبر- خود را به ایشان ندهید چون علیرغم اینکه در فرم برایش جا هست، اما اجباری نیست و این شماره حساس و مهمی است و ترجیحا نباید به دیگران داد مگر پرسنل بانک یا موسسات دولتی یا کارگزینی شرکتی که به شما قرارداد استخدامی داده. مزیت عمده این کارت در این است که با خرجی که می کنید روی حسابتان اعتباری بنام Canadian Tire Money ذخیره می کند که بعدا می توانید از آن برای پرداخت صورتحساب پای صندوق استفاده کنید و مقداری یا همه پول اجناس خریداری شده را نپردازید. لازم به ذکر است که این فروشگاه زنجیره ای حوزه وسیعی از لوازم مصرفی و لوازم الکترونیک و ورزشی و لوازم اتومبیل و لباس و کفش و حتی اثاثیه اداری را عرضه می کند و این اعتبار اضافه همیشه بکار می آید. (قیمت های این فروشگاه هم خوب هستند و جزو فروشگاههای ارزان تا نیمه ارزان محسوب می شوند).


البته دقت کنید که نباید انتظار داشته باشید بدون هیچ سابقه کاری و از همان روز اول به شما مسترکارت بدهند. نکته مهم دیگر اینکه اگر درخواست شما نپذیرند، این رد درخواست تا شش ماه در حساب شما می ماند و ممکن است بقیه موسسات هم به شما کارت ندهند. بهتر است که این دومین کارتی باشد که می گیرید.

- از طریق بانک و برای گرفتن کارت ویزا چه پروسه ای را باید طی کنیم؟

راحت ترین راه و سریعترین آن درخواست گرفتن Secured Credit Card است. یعنی کارت اعتباری با وثیقه مالی. مثلا 1000 دلار از شما می گیرند و به نام شما در یک حساب سرمایه گزاری یکساله یا دو ساله می خوابانند و در عوض به شما یک کارت ویزا با هزار دلار سقف اعتباری می دهند. تا حد امکان سعی کنید که مدت این سرمایه گزاری کوتاه مدت باشد که بتوانید زودتر پولتان را پس بگیرید.

با گذشت زمان (بین سه تا شش ماه) و مشاهده خوش حسابی، با شما تماس می گیرند و پیشنهاد افزایش اعتبار می دهند. چون غالبا نمی شود میزان اعتبار روی کارت اولیه را زیاد کرد، می توانید بخواهید کارت جدیدی صادر کنند و بعد از گرفتن کارت جدید بروید با بانک صحبت کنید و ببینید آیا می توانید کارت اولیه را از حالت سکیور درآورید یا خیر – اگر نشد می توانید درخواست بدهید آنرا کنسل کنند و اعتبارش را به کارت جدید اضافه کنند - و نیز آیا می توانید زودتر پولتان را پس بگیرید یا خیر؟ (در بدترین حالت پولتان تا آخر دوره سرمایه گزاری گیر می افتد توی حساب و بهره مورد ذکر در اوراق اولیه را در آخر سال به شکل چک دریافت خواهید کرد).

- نکات مهم در مورد کارت اعتباری سکیور:

فقط با بانک ها برای چنین کارتی مذاکره کنید و از طرف شدن با هر گونه موسسه دیگری خودداری کنید. بانک ها معتبر ترین موسسات مالی هستند. اگر در هر مورد کمترین شکی کردید با شماره رایگان 18664613222 تماس بگیرید.

مدت زمان سپرده سرمایه گزاری را جویا شوید و نحوه پس گرفتن پولتان را در آخر مدت سرمایه گزاری و نیز امکان پذیر بودن خارج شدن از این حساب پیش از پایان مدت سرمایه گزاری را بپرسید.

نکات مهم در مورد کارت اعتباری:

اگر تا کنون کارت اعتباری نداشته اید رعایت چند نکته، مفید خواهد بود:

- خود را کم کم به استفاده از این کارت عادت بدهید. اگر به میزان هزینه ای که با آن می کنید دقت نکنید در آخر ماه با یک صورتحساب بزرگ روبرو می شوید که غافلگیرتان خواهد کرد و پرداختش شاید به بودجه ماهانه شما فشار وارد کند. بهترین راه این است که در ماههای اول یک لیست از جمع مبلغ خریدی که کرده اید نگاهدارید تا حواستان به میزان خرج باشد.

- در حد امکان از بدهی به کارت اعتباری اجتناب کنید. نرخ بهره عادی آنها بالاتر از هر نرخ بهره بانکی است و نیز بدهکار بودن دایمی به کارتهای اعتباری از دید سابقه اعتباری امتیاز خوبی به همراه ندارد و در دید موسسات مالی از میزان اعتماد به شما می کاهد.

- از استفاده از کارت اعتباری در خرید اینترنتی از سایت های موسساتی گمنام یا نه چندان بزرگ خودداری کنید. این موسسات غالبا سیستم امنیتی ضعیفی دارند و ممکن است توسط هکر ها مورد حمله قرار بگیرند و اطلاعات شما به سرقت برود. یکی از راه های خوب برای پرداخت به این موسسات، باز کردن یک حساب در PayPal است. این شرکت که یکی از معتبرترین شرکت های تبادل مالی اینترنتی است به شما امکان می دهد شماره حساب بانکی (می توانید یک حساب دیگر با موجودی نازل برای این منظور باز کنید که جد از حساب اصلی تان باشد) یا با دادن شماره کارت اعتباری تان، حساب باز کنید و آنوقت از طریق آنها به موسسات دیگر پول بپردازید و اطلاعات مالی خود را روی اینترنت بگردش درنیاورید. البته هنوز تمام موسسات با PayPal کار نمی کنند اما گروه بسیار بزرگی از آنها با این موسسه در تبادل مالی هستند.

- از استفاده از کارت های اعتباری – یا حتی کارت بانکی – در مغازه های کوچک و رستوران های کوچک خودداری کنید و ترجیحا پول نقد بکار ببرید. هر از گاهی این فروشگاهها دستخوش نوعی سرقت اطلاعات مالی مشتریان می شوند.

- از دادن اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود پای تلفن به افرادی که به شما زنگ زده اند و خود را از طرف بانک معرفی کرده اند – و حتی ممکن است اطلاعاتی هم از شما داشته باشند- خودداری کنید. اما البته اگر خودتان به بانک زنگ زده اید – یا به موسسه کارت اعتباری تلفن زده باشید – معمولا باید به چند سوال مربوط به شناسایی شما (مثلا نشانی و شماره تلفن منزل و ...) پاسخ درست بدهید تا به شما سرویس بدهند.

- هر بار که صورت حساب می رسد، آنرا بدقت بخوانید و رد تمام موارد آنرا بگیرید (بهتر است در طول ماه تمام قبض های خرید را در جایی نگاهدارید تا اگر در مورد یکی از آنها شک داشتید یا یادتان نیامد به کدام خرید مربوط می شود بتوانید به قبض اولیه مراجعه کنید). اگر موردی در صورتحساب کارت اعتباری دیده می شود که مشکوک است یا آن را بیاد نمی آورید فورا با شماره تلفن پشت کارت اعتباری تماس بگیرید و با نماینده این شرکت صحبت کنید و موضوع را با هم بررسی کنید. اگر منشاء این هزینه هنوز مشکوک بود آنوقت او شما را به دایره مبارزه با کلاهبرداری های اعتباری وصل می کند و آنها شروع به پیگیری موضوع می کنند و شماره جدیدی برای کارت اعتباری شما صادر می کنند و آن هزینه را مشمول بررسی اعلام می کنند و تا روشن شدن تکلیف آن شما مسول پرداخت آن نخواهید بود و چنانچه سیستم خودبخود برای شما بهره بابت نپرداختن آن هزینه مشکوک منظور کرده بود می توانید تلفن بزنید و بخواهید که آن بهره را از لیست حذف کنند.

- بدیهی است که از قرض دادن این کارت به اشخاص دیگر یا نشان دادن آن به دیگران باید ممانعت کنید و نیز کیف پولتان را – که کارت هایتان تویش هست – در دسترس دیگران قرار ندهید.

- اگر یکی از صورتحساب ها بدستتان نرسید با موسسه کارت اعتباری تماس بگیرید و مراتب را اطلاع بدهید تا اولا بدانند که نرسیده و شما بدلیل بدحسابی نیست که آنرا پرداخت نکرده اید، ثانیا گوش بزنگ باشند تا اگر مورد مشکوکی مشاهده شد فوری به شما خبر بدهند و نیز یک نسخه دیگر از صورتحساب را برایتان بفرستند. اگر خودتان از این موضوع ناراحت بودید و شک داشتید که مبادا شماره کارت لو رفته باشد می توانید درخواست کنید شماره جدیدی برایتان صادر کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع کارت ها می توانید به این فایل pdf مراجعه کنید.

روز خوش


Link to this log     لینک به این نوشته - 2:32 p.m. -                                                 مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

24  Comments   اظهار نظر از طرف دوستان
........................................................................................